2016-05-16, 15:56
Medlem
Yr.kands avatar
"Formal attire" på bröllop, antar att det är mörk kostym som gäller?
Citera
2016-05-16, 16:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr.kand

Med icke vedertagna klädkoden brukar det vara bäst att ringa och fråga (om det nu inte är så att formal attire är vedertaget någonstans i världen).
Citera
2016-05-16, 16:10
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Med icke vedertagna klädkoden brukar det vara bäst att ringa och fråga (om det nu inte är så att formal attire är vedertaget någonstans i världen).

Jag tänkte att översättningen blir formell klädsel om nu det är en vedertagen klädkod?
Senast redigerad av Yr.kand 2016-05-16 kl. 16:19.
Citera
2016-05-16, 17:01
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Jag tänkte att översättningen blir formell klädsel om nu det är en vedertagen klädkod?

Nej, det är det inte.
Citera
2016-05-16, 17:18
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Fri klädkod till bröllop. Jag funderade på svarta jeans, svart väst, vit skjorta och röd slips till detta. Alternativt svart väst, svart skjorta, lila slips och svarta jeans. Kan det funka? Behöver jag en kavaj också ? Eller kanske lika bra att köpa en mörkblå / grå kostym. Vet att de flesta lär ha kostym men för mig är det viktigare att jag trivs i kkäderna än att tvimgas bära något bara för att..

Du kommer löpa risken att bli hopblandad med serveringspersonalen. Ta en blå eller grå kostym istället.

Citat:

Jag tänker mer formellt än mörk kostym, det är säkrast och snyggast att fråga var värden menar
Citera
2016-05-25, 00:16
Medlem
Xer0s avatar
Kan detta vara okej som "mörk kostym"

https://s7g10.scene7.com/is/image/Filippakab/2-16-18023-S16_greymel_flat1?$fk515_flat$

Undrar om den är för ljus för att räknas som "mörk kostym".
Jag har en sådan som jag gillar, men när det står just "mörk kostym" på klädkoden så förbannar jag mig själv att jag inte valde en mörkare nyans.

Vad tror ni?

Betyder "mörk kostym" att den måste vara marinblå eller svart?
Senast redigerad av Xer0 2016-05-25 kl. 00:18.
Citera
2016-05-25, 01:45
Medlem
thejams avatar
Är inget proffs men den känns för ljus. Räkna med att du kommer stå ut bland de svarta och mörkblå kostymerna, men in kommer du nog iallafall vart du nu ska.
Citera
2016-05-25, 01:50
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Är inget proffs men den känns för ljus. Räkna med att du kommer stå ut bland de svarta och mörkblå kostymerna, men in kommer du nog iallafall vart du nu ska.

Jag tror också du kommer stå ut bland alla andra. Men om du inte bryr dig nämnvärt så kör! Vem bryr sig om det om 200 år?
Citera
2016-05-25, 06:56
Medlem
Mörk kostym är mörkgrå eller mörkblå. Spontant säger jag också att den är i ljusaste laget men inte extremt. Sitter den bra och du inte känner lust att köpa en ny så kör.

Svart kostym har man på begravning, inte fest.
Citera
2016-05-25, 16:18
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2016-05-30, 14:04
Medlem
Ska på bröllop i sommar där de har sagt att det ska vara "sommarklädsel". Och allt från chinos till kostym går bra så länge man har en kavaj.

Funderar lite på klädseln om jag ska köra på en två-delad ljus kostym, eller om man ska gå på en tre-delad chinos+kavaj+väst.

Förslag, inspiration?
Citera
2016-05-30, 17:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
Ska på bröllop i sommar där de har sagt att det ska vara "sommarklädsel". Och allt från chinos till kostym går bra så länge man har en kavaj.

Funderar lite på klädseln om jag ska köra på en två-delad ljus kostym, eller om man ska gå på en tre-delad chinos+kavaj+väst.

Förslag, inspiration?

Tredelad på det sätt du säger låter inget vidare. Dels är det en formalitetskrock, dels lär det bli apvarmt.

Kör hellre en tvådelad ljus, då är det både snyggt och somrigt.

Angående det fetade: rätt svårt att ha kostym utan att ha en kavaj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in