2014-02-07, 09:09
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Jag förstår vad du menar, kanske fel forum att fråga i i och med att kostymen inte är klassisk. Dock är jag inte så intresserad av klassisk stil utan är mer nyfiken huruvida den ser okej ut sedd som vad du kallar en modekostym. (Jag antar att det klassiska idealet gällande passform över axlar och bröst inte skiljer sig så mycket från det "moderna", eller?)

Den kostade tre och åtta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokplatta
Det lät dyrt med tanke på hur den ser ut. Byt och fixa någon annan. Jag brukar ha visst överseende med lite kortare kavajer än Cornelianistuket men här är den verkligen för kort.

+1.

Om du kan lämna tillbaka den, gör det och beställ en bättre och billigare på nätet och lägg sedan mellanskillnaden hos en skräddare som ändrar den till det bättre.
Citera
2014-02-07, 10:53
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kan man ha bruna skor på en disputation (förlagd dagtid)? Ingen klädkod angiven.

Pörrs disputation är säkerligen lagd till handlingarna redan, men låt mig för all överskådlig framtid fastslå: bruna skor är tokacceptabelt vare sig vi pratar om själva tillfället/examinationen eller festen efteråt, så valde du det behöver du inte skämmas det allra minsta.

På själva disputationen (dagstid) är precis vilken klädsel som helst ok för åhöraren (Gurans bastkjol möjligen undantagen), medan man på disputationsfesten (ofta samma kväll) i allmänhet förväntas klä upp sig. Dock betyder 'klä upp sig' i dessa sammanhang att kostym visserligen är vanligt men alls inte nödvändigt, och så långt som till färgen på skorna är det bara vi som hänger här som ens har en åsikt om. Som vanligt med andra ord. Icke desto mindre, normen är garanterat inte striktare än vad som är ok på en vanlig kostymarbetsplats: brunt (vi talar förstås om mörk nyans) helt i sin ordning.
Citera
2014-02-07, 11:17
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
och så långt som till färgen på skorna är det bara vi som hänger här som ens har en åsikt om.

Oftast tycker jag att de okunniga, om man nu får kalla dem så, har en väldigt stark åsikt om just färgen på skorna. Om det är derbys eller oxfords är mindre viktigt och att de står i svart kostym med svart slips är även det irrelevant men just färgen på skorna tycks bli viktigare desto mindre kringliggande kunskap man har.
Citera
2014-02-07, 11:28
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard
Oftast tycker jag att de okunniga, om man nu får kalla dem så, har en väldigt stark åsikt om just färgen på skorna. Om det är derbys eller oxfords är mindre viktigt och att de står i svart kostym med svart slips är även det irrelevant men just färgen på skorna tycks bli viktigare desto mindre kringliggande kunskap man har.
Det där kan jag skriva under på. Har nästan hamnat i handgemäng med folk på krogen (nationer) över det här. De är alltid så nöjda över vad de har upptäckt. Att de har ett plisserat bröst till en svart kostym utan slips är tydligen inte så noga i sammanhanget. '

Jag tycker nog att jag borde komma undan med mellanbruna skor.
Citera
2014-02-07, 12:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewBernard

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det där kan jag skriva under på. Har nästan hamnat i handgemäng med folk på krogen (nationer) över det här. De är alltid så nöjda över vad de har upptäckt. Att de har ett plisserat bröst till en svart kostym utan slips är tydligen inte så noga i sammanhanget. '

Jag tycker nog att jag borde komma undan med mellanbruna skor.

Visst är det så. Förbudet mot bruna skor efter kl. 18 och att man får börja äta om man är färre än åtta personer vid bordet är väl de två "regler" som gemene man anser sig gälla och därtill också gillar att basunera ut brotten mot.

Och för kännedom tog jag svarta skor om jag minns rätt.
Citera
2014-02-07, 13:49
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:

Och för kännedom tog jag svarta skor om jag minns rätt.

Fegis
Citera
2014-04-04, 00:54
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Ljusgrå kostym! Är du åttiosju år?

Om man nu tvingas att bära en kostym vid något sällsynt tillfälle så är det alltid bäst att hyra, annars blir den bara hängande. Och den ska vara svart. Inte brun, inte grå, inte beige utan svart. Allt annat gör dig bara äldre.
ASG! Det här var nog något av det dummaste jag läst!

En ljusgrå är fan så mycket snyggare än en svart, och definitivt mer mångsidig. Om du köper en svart förstår jag om den blir hängande. Den fungerar ju bara på en begravning. Marinblå eller mörkgrå är utan tvekan det bästa valet för ens första kostym.

Jag har för tillfället fem kostymer som jag använder regelbundet. En beige, en mediumgrå med ränder, en marinblå, en svart med ränder och en i brun tweed.

Du har rätt i en sak. Andra kostymer än svart gör att man ser äldre ut, för om man har en svart ser man ut som en sjuttonåring som ännu inte har en jävla susning om hur man klär sig i kostym. Väljer du en annan färg finns det en chans att du blir tagen för över tjugo.
Citera
2014-04-04, 01:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Är det sant att svart slips enbart kläs vid begravning? Hur ses svart slips med lite mönster (ej färgat mönster)
Helsvart enbart till begravning. Helvit om du är anhörig. Har den mönster fungerar den (men är rätt trist) till vardags.

Citat:
Bärs svart fluga enbart till smoking?
Samt till frack om du är hovmästare.
Citat:
Är det för formellt att klä sig i klädkod "mörk kostym" till vanliga tillfällen / jobb / fest utan angiven klädkod? Ska vitskjorta alltid bäras till mörk kostym?
Nej, det är inte för formellt. Så länge du inte sticker upp på smoking eller frack är det generellt lugnt till vardags, fast å andra sidan bör du kunna bära upp en kostym om du ska ha den vid sådana tillställningar. Det kommer dock med tiden.

Vit skjorta (och svarta skor) ska alltid bäras till klädkoden mörk kostym. Om du däremot tar på dig plagget mörk kostym när detta inte påbjuds av någon klädkod kan du ha färgade skjortor och bruna skor. Men se till att det matchar.
Citera
2014-04-04, 01:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jo, man kan tycka det.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Haha, jag kan tänka mig en tjurskallig Pörr som dyker upp på firmafesten utklädd till clown och med en dåres envishet intalar sig själv att han har rätt
Faktum är att jag planerar att ha en fest med just klädkod kostym och vara den ende clownen på festen!
Citera
2014-04-04, 01:08
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Jag har nyligen köpt en ny kostym för att använda vid klädkod mörk kostym samt i arbetssammanhang. Jag vore tacksam om någon med koll kan ge mig ett ord om hur den passar. Den känns bra och den passade enligt butiksbiträdet men jag har 1) väldigt begränsade kunskaper och 2) en generell misstro mot säljare.

Bilderna är jättekassa men jag hoppas att passformen framgår någorlunda (ursäktar mig för avsaknaden av skor osv.)

http://imgur.com/qoAHopt
För kort. Ser dessutom lite tajt ut. Allt beror ju på vad du är ute efter. Om du tycker att det är snyggt så gör du, men den är inte "klassiskt stilig".
Citera
2014-04-06, 17:44
Medlem
Each1Teach1s avatar
Var går gränsen färgmässigt när det gäller dresskod "Mörk kostym"? Jag blev sugen på denna kostym från Corneliani häromveckan. Vad säger ni?

http://www.ladda-upp.se/bilder/kwhulxrqgsym/
Citera
2014-04-06, 18:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Var går gränsen färgmässigt när det gäller dresskod "Mörk kostym"? Jag blev sugen på denna kostym från Corneliani häromveckan. Vad säger ni?

http://www.ladda-upp.se/bilder/kwhulxrqgsym/

Fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in