2016-05-24, 23:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Samtliga i den här tråden som säger att SD är som Moderaterna är socialdemokratiska/kommunistiska troll.

Att SD är de nya reservmoderaterna är ju tämligen uppenbart för alla som inte kniper ihop ögonen. Det har för övrigt varit så i flera månader, ända sedan SD:s kräftgång i opinionen började. En kräftgång som sannolikt beror just på det. Vem vill rösta på reservmoderater när det finns riktiga moderater?
Citera
2016-05-24, 23:11
Bannlyst
ända sen jimmie sa att han kunde tänka sig stödja moderaternas budget eller vad det nu va i början av året så har det spårat ur fullständigt. innan så verkade dom vara en legit opposition men sen började jimmie prata om att stödja moderaterna och skit...totalt misslyckande och opinionen tankar.
Citera
2016-05-24, 23:13
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Sverige är väl ett neutralt land?

Vi är alliansfria. Neutrala blir vi bara i händelse av väpnad konflikt.
Citera
2016-05-24, 23:14
Medlem
Citat:
Sverige är väl ett neutralt land?
Alliansfritt i fred, neutralt i krig, har mantrat varit hittills.
Citera
2016-05-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Om det inte innebär något nytt, vad är meningen med avtalet?
Att bereda vägen för medlemskap i NATO. Värdlandsavtalet skiljer sig inte markant från de avtal som alla medlemmar har och som reglerar tex vilken jurisdiktion som gäller om främmande makt, Allierad på Natospråk upprättar fasta högkvarter. Natobaser. I huvudsak amerikanska baser. Det är knappast aktuellt nu men förbereds säkert av Försvarsmakten.
Citera
2016-05-24, 23:22
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Att bereda vägen för medlemskap i NATO. Värdlandsavtalet skiljer sig inte markant från de avtal som alla medlemmar har och som reglerar tex vilken jurisdiktion som gäller om främmande makt, Allierad på Natospråk upprättar fasta högkvarter. Natobaser. I huvudsak amerikanska baser. Det är knappast aktuellt nu men förbereds säkert av Försvarsmakten.

Min gissning är att det som blir aktuellt är flygfält norr om Stockholm samt luftvärn och sjömålsrobot på Gotland.

Det här är för övrigt en av fördelarna med att vara tjänsteman: jag vet faktiskt inte. Visste jag att det här var korrekt så skulle jag antagligen inte få lov att säga det.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Bra frågor.

1) Det tycks vara så att SD är på väg att ge upp in flirt med M. Kanske har det att göra med att delar av M vill samarbeta med MP. men kanske också med att SD nog inte har något att vinna i opinionen genom att anpassa sig till det M som flera av deras väljare har valt bort till förmån för SD.

2) Kanske. Den uppenbara möjligheten borde vara på EU-området, där V:s (numera litet tysta) nationalvänsterfalang skulle kunna enas med SD om betydelsen av att stärka suveräniteten av demokratiska skäl. Men, det är förstås tveksamt hur mycket man från respektive sida våga. Samma torde gälla försvaret och att återupprätta värnplikten och en mer allmän anti-globaliseringsvilja.

3) Med bestörtning, helt säkert. Framför allt M och FP som gillar allt som försvagar nationen och den nationella suveräniteten.

4) Kanske. MP vill inte ha avtalet och det skulle säkert underlätta samarbetet S-MP. S ville egentligen inte heller ha avtalet, men klarar inte av att säga nej.

5) Nu ser det ut att det gå igenom ändå, så frågan är väl mer hypotetisk i nuläget.

Intressant analys och jag håller med om det mesta. Fast kvällens fjanterier från SD-ledningen har som sagt gjort det hela inaktuellt. Man tar sig för pannan.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ingen jävel med sunt förnuft blir väl V:re bara för att det är enda partiet som vill "stöta sig med Putin" och öppet hatar USA.

Vem säger att man måste bli vänsterpartist bara för att man anser att vänsterparitet gör rätt i en fråga?

Jag må vara vänsterpartist men det finns tillfällen jag tycker SD har gjort rätt osv, det gör mig inte till Sverigedemokrat utan det bevisar bara på att jag är en normal människa som är öppen om att mitt egna parti inte är perfekt och att i vissa frågor så håller jag med andra partier och skulle vilja se mitt egna parti närma sig det parti som jag delar åsikt med när det kommer till de frågorna.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-05-24 kl. 23:25.
Citera
2016-05-24, 23:23
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Men Olof Palme kritiserade USA för dess bombningar av Hanoi 1972 under Vietnamkriget. https://www.youtube.com/watch?v=vGm4es5rJnQ
Även om nu Palme inte var lika intelligent som fan-klubben vill göra gällande kunde han i vart fall hålla mer än en boll i luften. Vilket Löfven lär ha svårt att göra utan stödhjul.

Som den amerikanske ambassadören meddelad hem när Palme gick på om Vietnamkriget, på ett ungefär; Visst är det besvärande med Palmes uttalanden om Vietnamkriget men det sedvanliga underrättelsesamarbetet fungerar friktionsfritt som vanligt.

När borgarna vann 1976 efter 44 år med S i regeringen sa den aktive moderaten och VD:n i Bofors (sedermera SAF-ordförande) Claes-Ulrik Winberg: "jag borde vara glad men det här är inte bra för F (Försvarsdivisionens verkstäder)". Vilket också blev fallet med de olika borgerliga regeringarnas valhänta hantering av svensk krigsmaterielexport (krigsmaterielexporten hade S skött närmast som en intern angelägenhet och Borgarna var inte alls insatta). Så pass att idioterna sålde amerikansk hemlig teknologi till Sovjet i den sk DataSaab affären. USA djupfrös tekniköverföringen och släppt inte på den förrän de fick en pålitlig S-regering 1982, som visste vad som gällde.
Citera
2016-05-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Man kan tänka sig att sektorer av luftrummet blir tillåtet, samt att hamn anordnas för fartyg(luft och sjö)
Citera
2016-05-24, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Vi är alliansfria. Neutrala blir vi bara i händelse av väpnad konflikt.
Kan man fortfarande vara neutrala om man är är med i NATO?
Citera
2016-05-24, 23:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Kan man fortfarande vara neutrala om man är är med i NATO?

Det borde vara väldigt svårt, man kan vara neutral i frågor osv som berör de olika nationerna osv men utöver det så tror jag inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in