Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Citat:
Men de enda som gör finansiella förluster vid ett prisfall är de som köpt bostadsrätter eller villor inte för att bo där utan att för att sälja dem med vinst. Och deras problem torde inte välta samhällsekonomin.
Håller med om det. Utebliven vinst eller måttliga förluster leder inte till någon krasch.
Citat:
Sedan går det att hävda att upplevelsen hos ett betydligt större antal av att vara mindre rik än man trott skapar större försiktighet med konsumtionen. Det blir i så fall en långsam process, ingen krasch.
Rätt där också. Ökade amorteringar för att återskapa bufferten. Färre resor till Thailand är konsekvensen. Ingen krasch. Möjligen minskad efterfrågan, och svagare konjunktur.
Citat:
Prisuppgången på bostäder är alltså inget symtom på en samhällsekonomisk kris utan på ett tyvärr långvarigt marknadsmisslyckande: tillgången på bostäder är långt mindre än behovet (och dessutom geografiskt fellokaliserad).
Inte ett marknadsmisslyckande. Ett statligt misslyckande. De som vill ha hyresregleringen tar inte sitt ansvar och bygger. Och då ska man inte ha kvar regleringen. Men den är kvar. Det är misslyckandet. Eller ska vi säga inkompetensen.
Citat:
(om 90-talets början)
Räntorna steg kraftigt och skatteavdragen reducerades. Men villaägarna bet ihop och sparade på annat för att få råd med räntan. Att behålla bostaden var viktigt. I själva verket bidrog de till att Sverige tog sig ur krisen.
Stämmer också. Jag har egen erfarenhet av det. Jag känner bara till en endaste en som sålde villan för att det tyckte att det blev för höga boendekostnader.
Citat:
Eftersom politiska förutsättningar saknas för att göra något åt den del som inte fungerar, dvs hyresmarknaden, har debatten koncentrerats på att minska den efterfrågan som finansieras med lån.
Stämmer också. Det talas inte mycket om att städa bort den vansinniga hyresregleringen. Och få fart på produktion av HR.
Min uppfattning är dock att ganska många anser att minusränta är fel sätt att lösa fackens skapande av arbetslöshet. Framförallt när minusräntan inte visar sig fungera särskilt väl.
Med de förslag på lånebegränsning som talas om så blir Riksbanken inflationsskapande än mer hopplöst. Och då finns inte mycket alternativ än att ta itu med facket skadeverkningar.