2016-05-23, 18:46
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
http://www.mynewsdesk.com/se/fastighetsbyran/pressreleases/vinnare-och-foerlorare-paa-bostadsmarknaden-2010-2015-1219980

Här är siffrorna jag sett i frågan. Visst kan det vara inflyttning till de större städerna i norr, men varför ligger då ställen som Gällivare & Robertsfors som har avstannad eller sjunkande befolkning i toppen av värdeökning av villor på kommunnivå? Tittar man på några av de andra "vinnar"-kommunerna i resten av landet så hittar man ställen som Lessebo där 20%+ av befolkningen består av flyktingar & avfolkningsorter mitt i ingenstans som Ljusnarsberg. Att ökningen där skulle bero på bostadsbrist är helt uteslutet.

Haha precis. "bostadsbristen driver priserna!!HEJ jag är dum i huvudet IQ 34!!!"
Bra inlägg Jesus, behöver lite nytt blod in i denna tråd så man slipper läsa bara nyliberalernas och avskummens vansinniga inlägg som stämmer 5-10% med verkligheten. Syftar på 4-5 st i denna tråd.
2016-05-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Haha precis. "bostadsbristen driver priserna!!HEJ jag är dum i huvudet IQ 34!!!"
Bra inlägg Jesus, behöver lite nytt blod in i denna tråd så man slipper läsa bara nyliberalernas och avskummens vansinniga inlägg som stämmer 5-10% med verkligheten. Syftar på 4-5 st i denna tråd.
Vad är syftet med att vara så spydig?
2016-05-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
http://www.mynewsdesk.com/se/fastighetsbyran/pressreleases/vinnare-och-foerlorare-paa-bostadsmarknaden-2010-2015-1219980

Här är siffrorna jag sett i frågan. Visst kan det vara inflyttning till de större städerna i norr, men varför ligger då ställen som Gällivare & Robertsfors som har avstannad eller sjunkande befolkning i toppen av värdeökning av villor på kommunnivå? Tittar man på några av de andra "vinnar"-kommunerna i resten av landet så hittar man ställen som Lessebo där 20%+ av befolkningen består av flyktingar & avfolkningsorter mitt i ingenstans som Ljusnarsberg. Att ökningen där skulle bero på bostadsbrist är helt uteslutet.
Tittar man på slutpriser för Gällivare så ser man att det sålts ca 16 villor det senaste 6 månaderna. Så det är ett ganska litet underlag. Och då ingår fastigheter med byggnader som haft utgångspris på 175 KSEK.

En ytterligare förklaring (som jag tror är starkt bidragande) är troligen att på vissa mindre orter byggs inget nytt. Därför att begagnatpriserna är så pass låga. De måste upp mer innan någon är beredd att betala byggnads lönenivåer för nyproduktion.

En tomt i Gällivare ser ut att kosta ca 500 KSEK. Byggkostnaden för en 140 kvm villa enligt SCB skulle landa på ca 3360KSEK. Summa 3860 KSEK. Men man kan köpa en begagnad för drygt 2 MSEK. Skillnaden är nog för stor.
2016-05-23, 22:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Kjell Olof Feldt tycker till om bostadsbubblan: http://www.svt.se/opinion/kjell-olof-feldt-om-bostadsbubblan
2016-05-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kjell Olof Feldt tycker till om bostadsbubblan: http://www.svt.se/opinion/kjell-olof-feldt-om-bostadsbubblan
Citat:
Men de enda som gör finansiella förluster vid ett prisfall är de som köpt bostadsrätter eller villor inte för att bo där utan att för att sälja dem med vinst. Och deras problem torde inte välta samhällsekonomin.
Håller med om det. Utebliven vinst eller måttliga förluster leder inte till någon krasch.

Citat:
Sedan går det att hävda att upplevelsen hos ett betydligt större antal av att vara mindre rik än man trott skapar större försiktighet med konsumtionen. Det blir i så fall en långsam process, ingen krasch.
Rätt där också. Ökade amorteringar för att återskapa bufferten. Färre resor till Thailand är konsekvensen. Ingen krasch. Möjligen minskad efterfrågan, och svagare konjunktur.

Citat:
Prisuppgången på bostäder är alltså inget symtom på en samhällsekonomisk kris utan på ett tyvärr långvarigt marknadsmisslyckande: tillgången på bostäder är långt mindre än behovet (och dessutom geografiskt fellokaliserad).
Inte ett marknadsmisslyckande. Ett statligt misslyckande. De som vill ha hyresregleringen tar inte sitt ansvar och bygger. Och då ska man inte ha kvar regleringen. Men den är kvar. Det är misslyckandet. Eller ska vi säga inkompetensen.

Citat:
(om 90-talets början)
Räntorna steg kraftigt och skatteavdragen reducerades. Men villaägarna bet ihop och sparade på annat för att få råd med räntan. Att behålla bostaden var viktigt. I själva verket bidrog de till att Sverige tog sig ur krisen.
Stämmer också. Jag har egen erfarenhet av det. Jag känner bara till en endaste en som sålde villan för att det tyckte att det blev för höga boendekostnader.
Citat:
Eftersom politiska förutsättningar saknas för att göra något åt den del som inte fungerar, dvs hyresmarknaden, har debatten koncentrerats på att minska den efterfrågan som finansieras med lån.
Stämmer också. Det talas inte mycket om att städa bort den vansinniga hyresregleringen. Och få fart på produktion av HR.

Min uppfattning är dock att ganska många anser att minusränta är fel sätt att lösa fackens skapande av arbetslöshet. Framförallt när minusräntan inte visar sig fungera särskilt väl.
Med de förslag på lånebegränsning som talas om så blir Riksbanken inflationsskapande än mer hopplöst. Och då finns inte mycket alternativ än att ta itu med facket skadeverkningar.
2016-05-23, 22:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här börjar bli vansinnigt underhållande. Vi har förstått (bortom alla tvivel) att du spenderar flera timmar om dagen med den här "bostadsbubblan". Ungefär 1 gång i månaden, möjligtvis något mer sällan, hittar du så en artikel skriven av någon som inte tror att vi har en bubbla. Källorna är extremt blandade.

I det här fallet handlar det om någon som är 85 år gammal. Jag brukar inte lägga vikt vid ålder, men vid någon gräns finns det någon slags automatisk bevisbörda. Speciellt om någon var aktiv i området för 30 år sedan.

Med oss i det här fallet har vi Alpha101 som, visserligen ofrivilligt, visat tydligt att han tycker att man inte vet någonting om någonting alls och att all analys än så länge - inklusive hans egna - är helt redundant.

Om du försöker titta på det utifrån - finner du inte själv dina inlägg underhållande?
Senast redigerad av Trillske 2016-05-23 kl. 22:51.
2016-05-23, 23:59
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Rätt där också. Ökade amorteringar för att återskapa bufferten. Färre resor till Thailand är konsekvensen. Ingen krasch. Möjligen minskad efterfrågan, och svagare konjunktur.
Ja, och du viftar bort det? Vad händer om folk kraftigt minskar sin konsumtion? Det skulle vara förödande i det här läget. Nu finns nämligen inte räntevapnet där att stimulera ekonomin med. Därtill är världsekonomin minst sagt osäker.

Citat:
Stämmer också. Jag har egen erfarenhet av det. Jag känner bara till en endaste en som sålde villan för att det tyckte att det blev för höga boendekostnader.
Nu var 90-talets kris i Sverige inte lik Sub prime-bubblan på så vis att det var oerhört många som fick lämna sina hem, men åtskilliga fick trots allt göra det. Den väsentliga och avgörande skillnaden är förstås att vi har ett system i Sverige där skulden är knuten till dig som person. I Amerika går det vad jag förstår att lämna hus, och därmed också skuld, till banken. Statistik över sålda objekt (tvångsförsäljningar) går inte längre tillbaka än 2007, tyvärr. Men jag skulle ändå vilja påstå att det skedde fler tvångsförsäljningar än någonsin tidigare under tidigt 90-tal än någonsin tidigare i Sverige. Titta gärna på Kronofogdens statistik över avhysningar i samband med 90-talskrisen. Det kanske ge en hum om situationen?
https://www.kronofogden.se/download/18.73c55da914b3fa1855a2a8ef/1453971046679/avhysningar_1982_2015_rikssiffror.pdf
Senast redigerad av Robinson-Meral 2016-05-24 kl. 00:02.
2016-05-24, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bolåneräntehöjningarna har redan börjat, missat det?
Är det nu du tar fram ett utklipp från någon tabell där tremåndersräntan i mars var 0,01% högre än juli 2015?
2016-05-24, 07:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tittar man på slutpriser för Gällivare så ser man att det sålts ca 16 villor det senaste 6 månaderna. Så det är ett ganska litet underlag. Och då ingår fastigheter med byggnader som haft utgångspris på 175 KSEK.

En ytterligare förklaring (som jag tror är starkt bidragande) är troligen att på vissa mindre orter byggs inget nytt. Därför att begagnatpriserna är så pass låga. De måste upp mer innan någon är beredd att betala byggnads lönenivåer för nyproduktion.

En tomt i Gällivare ser ut att kosta ca 500 KSEK. Byggkostnaden för en 140 kvm villa enligt SCB skulle landa på ca 3360KSEK. Summa 3860 KSEK. Men man kan köpa en begagnad för drygt 2 MSEK. Skillnaden är nog för stor.
Nu byggs iofs villor i prefabfabriker där de anställda inte har byggnads avtal.
Men lider man av jante så är det alltid svårt se andra tjäna pengar.
2016-05-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaulW
Jag tog det som ett exempel och du svarade på mitt påstående där jag beskrev Stockholm, istället för leka smart kan du bara suga upp att du inte är den skarpaste snubben i tråden.
Jag leker inte smart, jag är smart, hur vet jag det, jag tittar på mina arbetsuppgifter och jag tittar i min plånbok
2016-05-24, 10:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu byggs iofs villor i prefabfabriker där de anställda inte har byggnads avtal.
Men lider man av jante så är det alltid svårt se andra tjäna pengar.
Du menar den jantedrivna planekonomi som gör att dussinarbetare har relativt hög lön, eller har du missförstått något?
2016-05-24, 10:36
Medlem
Citat:

Istället för att försöka förklara bort dig, erkänn istället att enda anledningen till bostadsprisökningen är tillgången till billiga lån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in