2016-05-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ficedulae
https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M

Intressant analys. Är det någon mer som har reflekterat över detta?
2016-05-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Jag tycker amorteringskravet är bra utifrån det egoistiska antagandet att det kommer pressa ned räntorna. Jag skiter egentligen i värdet. Eftersom jag inte vill ha fler fastigheter
Varför skulle amorteringskravet pressa ner räntorna?
2016-05-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ficedulae
Intressant analys. Är det någon mer som har reflekterat över detta?

Intressant teori men svårt att se detta i praktiken. Dessa siffror är intressanta om man inte hade haft invandringen. Graferna är endast svenskfödda. Vi har/haft en extrem invandring under flera år som gjort att staplarna planat ut åt bostadsbrist hållet. Fakta är att vi idag dessutom lever längre än vi gjort för 50 år sedan. Ta videon med en nypa salt. Sveriges ekonomi går riktigt bra och vi har minusränta som vi lär ha många år till. Han som gjort videon är runt 20 år och bor hemma. Det är som att säga att vi kommer ha brist på arbetstagare inom några år för det fötts för lite barn på nittiotalet. Det håller inte :-)
Senast redigerad av XplayeR 2016-05-22 kl. 22:40.
2016-05-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ja det undrar jag oxå? Kan inte se sambandet?
2016-05-23, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Intressant teori men svårt att se detta i praktiken. Dessa siffror är intressanta om man inte hade haft invandringen. Graferna är endast svenskfödda. Vi har/haft en extrem invandring under flera år som gjort att staplarna planat ut åt bostadsbrist hållet. Fakta är att vi idag dessutom lever längre än vi gjort för 50 år sedan. Ta videon med en nypa salt. Sveriges ekonomi går riktigt bra och vi har minusränta som vi lär ha många år till. Han som gjort videon är runt 20 år och bor hemma. Det är som att säga att vi kommer ha brist på arbetstagare inom några år för det fötts för lite barn på nittiotalet. Det håller inte :-)

Man ska så klart ta allt på nätet med en nypa salt men faktum är att jag tror han har rätt till viss del i sin analys. Invandrarna har generellt inte tillräckligt med kapital och arbetsgivare har generellt svårt att få tag på folk. I min bransch tex är det i princip omöjligt att hitta folk med rätt erfarenhet/kompetens. Vi blir äldre men enligt statistiska centralbyrån är medellivslängden runt 82 år och Sveriges ekonomi går som en "Tesla" ,men det vet vi kan ändras fortare än vi tror.
2016-05-23, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag larmar inget, varnar bara dårar som sitter med 4 miljoner i lån.
Varnar för räntehöjningar du inte tror kommer inträffa?

Jag visste att du var en smart jäkel.
2016-05-23, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varnar för räntehöjningar du inte tror kommer inträffa?

Jag visste att du var en smart jäkel.
Bolåneräntehöjningarna har redan börjat, missat det?
2016-05-23, 08:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
För att amorteringskravet minskar tillväxten av skulder/krediter. När det sker så minskar inflationen och RB behöver komma ned nya lättnader.

RB kan dessutom komma med lättnader utan att de behöver oroa sig för bostadsmarknaden. FI kan pressa ner värdet på bostäder genom att skruva upp amorteringskravet.

Utgifterna ökar för många bostäder men kostnaden sjunker.
2016-05-23, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att amorteringskravet minskar tillväxten av skulder/krediter. När det sker så minskar inflationen och RB behöver komma ned nya lättnader.

RB kan dessutom komma med lättnader utan att de behöver oroa sig för bostadsmarknaden. FI kan pressa ner värdet på bostäder genom att skruva upp amorteringskravet.

Utgifterna ökar för många bostäder men kostnaden sjunker.
Tvärtom så menar ju Riksbanken själva numera att deras räntesänkningar varit orsak till boprisernas uppgång och varnar för att det kommer bli problem om inte politikerna börjar höja kostnaden (sänkt ränteavdrag, fastighetsskatt, bolånetak osv..) märkligt då att de skulle sänka reproräntan ännu mer.
2016-05-23, 09:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Tvärtom så menar ju Riksbanken själva numera att deras räntesänkningar varit orsak till boprisernas uppgång och varnar för att det kommer bli problem om inte politikerna börjar höja kostnaden (sänkt ränteavdrag, fastighetsskatt, bolånetak osv..) märkligt då att de skulle sänka reproräntan ännu mer.
Att RBs agerande har sänkt kostnaderna vilket resulterat i högre värde är vi nog alla överens om.

RB ha oroat sig över detta under lång tid och har inte låtit det hindra dem tidigare. RB vet att de målar in sig i ett hörn och kommer inte kunna ta sig ut. De påtalar problemet men deras uppgift är att måla golvet så de fortsätter. RB fortsätter och kommer att fortsätta sänka räntan och komma med övriga lättnader. FI ska ta hand om eventuella problem.

Skatter och fördelningspolitik bör RB hålla sig borta ifrån. Jag tycker det är problematiskt att en oberoende myndighet som RB lobbar för skattechock mot barnfamiljer.

Bolånetaket ökar för övrigt inte kostnaden. Det öppnar dock för en svart lånemarknad och jag tycker det förslaget är olämpligt.
2016-05-23, 13:22
Medlem
Citat:
Stockholm? Du är nog i fel tråd, tråden heter "Bostadsbubbla i Sverige?"
Jag tog det som ett exempel och du svarade på mitt påstående där jag beskrev Stockholm, istället för leka smart kan du bara suga upp att du inte är den skarpaste snubben i tråden.
2016-05-23, 15:06
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I de länen har vi, vad jag förstår, en urbanisering in till de större orterna. Som är större än utflyttningen till Stockholm och andra ännu större orter.

http://www.mynewsdesk.com/se/fastighetsbyran/pressreleases/vinnare-och-foerlorare-paa-bostadsmarknaden-2010-2015-1219980

Här är siffrorna jag sett i frågan. Visst kan det vara inflyttning till de större städerna i norr, men varför ligger då ställen som Gällivare & Robertsfors som har avstannad eller sjunkande befolkning i toppen av värdeökning av villor på kommunnivå? Tittar man på några av de andra "vinnar"-kommunerna i resten av landet så hittar man ställen som Lessebo där 20%+ av befolkningen består av flyktingar & avfolkningsorter mitt i ingenstans som Ljusnarsberg. Att ökningen där skulle bero på bostadsbrist är helt uteslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in