2014-04-29, 12:02
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Jag har inte själv sett systemet än och vet inte hur det fungerar utöver lite vad jag läst men som det framgår på wikipedia finns det redan i delar av FM och levereras eftersom till fler och fler förband, snart även Hv. Hv nog kommer främst få det på batnivå men kanske även kompnivå, iaf till vissa kompanier.

När det väl är levererat kommer det bli ett lyft för ledningen att hela FM har samma ledningssystem.

Det är möjligt att jag arbetar i SWECCIS och därför känner till vilka krav som ställs på hårdvara, samt vad som gäller vid åtkomst till systemet.

Skulle gärna vilja se skrivelse från exempelvis HKV PROD RiksHv där det står att Hv ska få tillgång till SWECCIS.
Citera
2014-04-29, 12:12
  #818
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Ok. Målet är att alla förutom staberna ska vara skyddsvakter i Hv men du kommer få repetera kunskaparna eftersom dom har några år på nacken. Du är inte intresserad av hemvärnspionjärpluton och köra hjullastare och/eller lastbil? Du kommer ändå få utbildning som vanlig skyttesoldat men med mer fokus på ditt fordon och sprängmedel mm.

Jo då, jag hade gärna kört hjullastare eller lastbil. Men jag vill ju ändå få öva skytte och deltaga i "soldatlivet" så att säga. Alltså jag vill inte bli lämnad i en maskin när skyttesoldaterna går till skyttebanan. Jag gillar att skjuta nämligen och kommer även att börja med målskytte privat.
Citera
2014-04-29, 12:45
  #819
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jo då, jag hade gärna kört hjullastare eller lastbil. Men jag vill ju ändå få öva skytte och deltaga i "soldatlivet" så att säga. Alltså jag vill inte bli lämnad i en maskin när skyttesoldaterna går till skyttebanan. Jag gillar att skjuta nämligen och kommer även att börja med målskytte privat.

Alla övar ju skytte och strid men visst kommer du öva det lite mindre om du blir fordonsförare för att hinna med att öva med fordonet. Pionjärpluton övar dock en del strid/skytte, med fokus på mineldöverfall och försvarsladdningar. Det finns bara fyra Hvpionjärplutoner i landet, en i varje militärregion så det är en prioriterad resurs. Jag har förstår hur du tänker. Vanligt fenomen i Hv och Försvarsmakten överlag att folk vill skjuta och strida mer än specialisera sig på något ovanligare.
Citera
2014-04-29, 21:13
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Det är inte "standard", varken utbildningsnivån eller trashtalkandet.



Att inte bära kroppsskydd är ju verkligen det största man kan störa sig på. Flera förband i FM som inte alltid använder det.



Med tanke på att Hv är halva dagens försvar så är Hv ganska viktigt. För sånt där sker ju inte heller hos dom anställda. Varför skriver du "ryssen"? Ser du något annat land som ett potentiellt hot?

Prata skit om andra är aldrig bra och produktivt. Är du GSS/T nu eller eftersom Hv inte dög åt dig?

Det finns bra och det finns dåliga Hv förband lika som att det finns bra och dåliga reguljära förband. Om du undrar vilka dom dåliga reguljära förbanden är kan vi börja med dom som inte finns (både organisatoriskt och personalmässigt). Du kan väll inte anse sig veta hur hela Hv är för att du har varit med ett kort tag i ett kompani någonstans i landets 40 Hvbataljoner, 150 kompanier?

Det är extremt vanligt med trashtalk av hemvärnet inom FM och med all rätt. Precis som en föregående talare sa så är det så extremt mycket lallande inom hemvärnet så man undrar om det är ett dagis.

Faktum är även att hemvärnet till största del består av gamla lumpargubbar som egentligen inte tillför speciellt mycket. Dels pga de inte är tränade i modern krigföring och dels för att de inte är tränade rent fysiskt. De unga som är med består till stor del av vapendregglare och gamers som vill testa på call of duty i verkligheten.
Citera
2014-04-29, 23:08
  #821
Medlem
christerys avatar
Nu är jag lite nyfiken, fick ju reda på ungefär vad man kan få i fält som värnpliktig eller anställd.

Men hemvärnet skall väl ut till skyddsobjekt och jag antar att detta kan vara över en längre period, hur ser proviantförsörjningen ut här? Skickar dom en gubbe till närmaste ICA med pengar som skramlats ihop eller har dom åxå stridsportioner/påsar/MRE

Nån koktross lär ju inte vara aktuell i alla fall på 4 gubbar runt en telestation eller vad dom nu skyddar.

För att förtydliga, jag förstår att när dom hämtar ut fordon osv så kan även MRE delas ut. Men om detta sker i ett spänt läge, dvs innan någonting egentligen har hänt så kan det ju vara ganska lång tid innan det avblåses eller tar hus i h*vete.
__________________
Senast redigerad av christery 2014-04-29 kl. 23:12.
Citera
2014-04-30, 00:14
  #822
Medlem
Bara-Robins avatar
Det här är en särstående fråga, som har något med det huvudsakliga ämnet att göra, men inte till fullo.

Hur pass välutbildad, med definitionen utav det, "mojlighet att överleva", har en HV-utb-person, som endast gått FBU, GMU, samt HV-UND-GK, när skiten träffar fläkten?
Citera
2014-04-30, 03:03
  #823
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu är jag lite nyfiken, fick ju reda på ungefär vad man kan få i fält som värnpliktig eller anställd.

Men hemvärnet skall väl ut till skyddsobjekt och jag antar att detta kan vara över en längre period, hur ser proviantförsörjningen ut här? Skickar dom en gubbe till närmaste ICA med pengar som skramlats ihop eller har dom åxå stridsportioner/påsar/MRE

Nån koktross lär ju inte vara aktuell i alla fall på 4 gubbar runt en telestation eller vad dom nu skyddar.

För att förtydliga, jag förstår att när dom hämtar ut fordon osv så kan även MRE delas ut. Men om detta sker i ett spänt läge, dvs innan någonting egentligen har hänt så kan det ju vara ganska lång tid innan det avblåses eller tar hus i h*vete.

Om det inte är möjlighet att få fram MRE när soldaterna ska ut till objektet får man leverera dessa några timmar senare när man tagit fram dom. Annars kan kokgruppen på kompaniet leverera mat.
Citera
2014-04-30, 03:07
  #824
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiensis
Det är extremt vanligt med trashtalk av hemvärnet inom FM och med all rätt. Precis som en föregående talare sa så är det så extremt mycket lallande inom hemvärnet så man undrar om det är ett dagis.

Faktum är även att hemvärnet till största del består av gamla lumpargubbar som egentligen inte tillför speciellt mycket. Dels pga de inte är tränade i modern krigföring och dels för att de inte är tränade rent fysiskt.

Du verkar gilla ordet extremt och jag skulle säga att du överdriver rejält. Tycker du vi ska avveckla Hv eftersom som du skriver: "inte tillför speciellt mycket" "inte tränade i modern krigföring". Vad ska vi med första världskrigs köttmurar till?

Citat:
Ursprungligen postat av Holmiensis
De unga som är med består till stor del av vapendregglare och gamers som vill testa på call of duty i verkligheten.

Varför skulle unga i Hv skilja sig från unga i övriga Försvarsmakten?
Citera
2014-04-30, 03:08
  #825
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det här är en särstående fråga, som har något med det huvudsakliga ämnet att göra, men inte till fullo.

Hur pass välutbildad, med definitionen utav det, "mojlighet att överleva", har en HV-utb-person, som endast gått FBU, GMU, samt HV-UND-GK, när skiten träffar fläkten?

Svårt att säga. Det borde du fråga någon officer på MSS.
Citera
2014-04-30, 19:17
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Du verkar gilla ordet extremt och jag skulle säga att du överdriver rejält. Tycker du vi ska avveckla Hv eftersom som du skriver: "inte tillför speciellt mycket" "inte tränade i modern krigföring". Vad ska vi med första världskrigs köttmurar till?

Varför skulle unga i Hv skilja sig från unga i övriga Försvarsmakten?

Jag använde ordet "extremt" två gånger. Förlåt om det störde herren. Många av de unga i hemvärnet är helt enkelt inte material för GSS/T / GSS/K och hamnar därför i hemvärnet. Jag vet detta, jag har sett det på nära håll om vi säger så, det är inget jag bara kokar ihop.
Citera
2014-04-30, 19:47
  #827
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiensis
Jag använde ordet "extremt" två gånger. Förlåt om det störde herren. Många av de unga i hemvärnet är helt enkelt inte material för GSS/T / GSS/K och hamnar därför i hemvärnet. Jag vet detta, jag har sett det på nära håll om vi säger så, det är inget jag bara kokar ihop.

Jesus amalia de anställda är ju en samling lallare av rang mest bestående av folk som inte kom in på sin utbildning eller fick jobbet på donken samt en massa inkvoterade blattar och tjejer som inte klarar det fysiska.

Detta baserar jag på exakt samma erfarenhet som du.

Men betyder det att det inte finns bra soldater ? nej precis som det finns mkt bra HV soldater som utklassar GSS/K och verkligen GSS/T som är en ren tramsprodukt.


Men jag har bättre saker för mig i min civila karriär, och vill absolut inte åka och kriga i sandlåde länder för att slicka EU och USA röv, men vill gärna göra en insats för mitt land (jag räknar det som det)

Därav engagemang i HV kul att du inte är med längre vi behöver inte gnällande slapptaskar som tror det är nån statustävling.
Citera
2014-05-01, 18:44
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Jesus amalia de anställda är ju en samling lallare av rang mest bestående av folk som inte kom in på sin utbildning eller fick jobbet på donken samt en massa inkvoterade blattar och tjejer som inte klarar det fysiska.

Detta baserar jag på exakt samma erfarenhet som du.

Men betyder det att det inte finns bra soldater ? nej precis som det finns mkt bra HV soldater som utklassar GSS/K och verkligen GSS/T som är en ren tramsprodukt.


Men jag har bättre saker för mig i min civila karriär, och vill absolut inte åka och kriga i sandlåde länder för att slicka EU och USA röv, men vill gärna göra en insats för mitt land (jag räknar det som det)

Därav engagemang i HV kul att du inte är med längre vi behöver inte gnällande slapptaskar som tror det är nån statustävling.

Har du hört talas om Försvarsmaktens värdegrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in