2016-05-23, 06:38
Bannlyst
Som frågan lyder vem är det som äger Riksbanken.
Det enda som jag vet är att den grundades 1668 under namnet Riksens Ständers Bank och är därmed världens äldsta centralbank. Banken grundades då Stockholm Banco (även kallad "Palmstruchska banken") gick omkull år 1668 och köptes upp av Sveriges riksdag.

Vem är ägaren?
Citera
2016-05-23, 06:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Frågan har varit uppe tidigare -> (FB) Vem äger riksbanken?

Du finner även lite information här -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksbank
Citera
2016-05-23, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Som frågan lyder vem är det som äger Riksbanken.
Det enda som jag vet är att den grundades 1668 under namnet Riksens Ständers Bank och är därmed världens äldsta centralbank. Banken grundades då Stockholm Banco (även kallad "Palmstruchska banken") gick omkull år 1668 och köptes upp av Sveriges riksdag.

Vem är ägaren?
Alltså, har du inte Google på din maskin?
Citera
2016-05-23, 11:26
Medlem
ArkadSs avatar
Staten?

Det är väl ingen politisk/filosofisk diskussion där man kan argumentera för att kapitalisterna äger riksbanken?
Citera
2016-05-23, 15:38
Medlem
Det är en statlig myndighet under riksdagen, precis som Riksrevisionen och riksdagens ombudsmän (JO).
Citera
2016-05-23, 16:21
Bannlyst
Det finns redan en tråd om detta men nja jag är inte så övertygad om det är staten som äger riksbanken.

Precis som vissa säger att federal reserve bank är privatägd, Och att Rothschild är ägarna.
Det sista låter rimligt då någon i Rothschild familjen sa

"Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws!"

Vilket säger mig att centrala banker runt om i världen kanske har ett annat syfte än de vanliga.

Jag vet att många här säkert tror att man är konspirations/foliehat person bara man nämner sådana saker, men man kan inte låta bli att tro att det kanske är rätt..
Citera
2016-05-23, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Alltså, har du inte Google på din maskin?

Citera
2016-05-23, 17:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Precis som vissa säger att federal reserve bank är privatägd, Och att Rothschild är ägarna.

"Permit me to issue and control the money of a nation, and I care not who makes its laws!"
Det har jag också sagt. Jag sa det nu precis, tex.

Äger jag Riksbanken då?
Citera
2016-05-23, 18:21
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:

Federal Reserve är ett "aktiebolag" till skillnad från Riksbanken. Fed är en "non-profit" organisation med lagstadgade utdelningar.

Citat:
owning Reserve Bank stock is quite different from owning stock in a private company. The Reserve Banks are not operated for profit, and ownership of a certain amount of stock is, by law, a condition of membership in the System. The stock may not be sold, traded, or pledged as security for a loan; dividends are, by law, paid to member banks at a maximum rate of 6 percent,
Senast redigerad av slemmigsnigel 2016-05-23 kl. 18:23.
Citera
2016-05-23, 18:58
Medlem
RostigHinks avatar
Riksbanken ägs av oss själva, dvs svenska folket.
Citera
2016-05-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Riksbanken ägs av oss själva, dvs svenska folket.
Staten äger folket, sen kan man tycka vad man vill om det
Citera
2016-05-23, 19:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16oz
Staten äger folket, sen kan man tycka vad man vill om det
Staten är folket.
Citera
  • 1
  • 2