Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
I elitaren Mordum87's, tyck-som-jag-så-tycker-ni-rätt-annar-är-nu-dumma-i-huvudet, ära tycker jag att vi kan behandla Cradle of Filths senaste platta Hammer of the Witches. En sann black metal klassiker av sällan skådat slag. Verkligen TRVE.
Något mer seriöst så kan jag nämna att jag uppskattade bandet till och med Midian. Sedan har jag knappt ens lyssnat igenom något när de släppt nytt. Kan därför egentligen inte uttala mig om det som kom efter. Jag gav dem aldrig en chans. Men jag blev lite nyfiken då senaste plattan fick bra betyg.
Många påstår att den känns som en återgång till det tidiga soundet kring Dusk... and Her Embrace. Det kan jag väl inte riktigt hålla med om. Däremot har plattan växt efter ett tiotal genomlyssningar. Den minnesvärda refrängen i Yours Immortally, den fantastisk vackra kvinnosången i Right Wing Of The Garden Triptych (kvinnlig sång som går direkt in - bästa röst sedan Katarina Lilja på Therions Gothic Kabbalah) eller Dream Theaterosande partiet i Deflowering The Maidenhead, Displeasuring The Goddess.
Dani låter ungefär som vanligt. Jag har aldrig haft något problem med hans stil, som så många andra. De allra högst pitchade skriken är dock sedan länge borta. Jag hade gärna hört att de nyttjade sin sångerska mer. Som jag sa gillar jag verkligen hennes röst. Solon har ganska smakfullt lagt in i låtarna. Något som inte hörde till vanligheterna förr i bandets historia.
Överlag en stabil platta från ett av de mest utskällda banden i genren (ja vet att det snart kommer uppstå en diskussion om huruvida de är black meta eller inte och till vilken grad - Mordum87 du får börja). Jag kan dock sakna ett spår som är lite mer episk. Det känns som att helheten skulle ha höjts ett snäpp med ett spår som verkligen stod ut.
Nu har jag ju jag aldrig sagt att bandet i sig är helt värdelöst eller likn, men jag tycker definitivt inte de hör hemma i den här tråden alls längre med tanke på hur de låter.
Jag gillade bandet fram till Cruelty and the beast som jag idag håller som deras starkare giv. Midian blev för melodiös, eller smörig kanske..minns inte men jag gav upp där och sen har jag bara hört strölåtar här och där. Så jag kan inte uttala mig om deras senaste giv.
NP: Svartidaudi - The perpetual nothing
(ni som påstår att ni inte gillar detta.. Ja ni borde skjuta er direkt. Punkt)