2016-05-20, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Förslag:

1. Styr upp bättre så att trådarna är On Topic. Dvs se till att Flashbacks regler följs även i detta underforum.

2. "Falsk dikotomi" och liknande, utan motivering, är lika diskussionsstörande som "sluta trolla!". Och det senare kan ju leda till varning. Oneliners öht är ett otyg. Det är inte ett brott mot reglerna att trolla eller att ha fel eller att argumentera på fel sätt. De som diskuterar ska *argumentera* för sin sak. *Motiveringar* är bra. Och nej, det hjälper inte om man har gjort det någon gång för tiotusen inlägg sen.

Ojoj. Så du försöker ännu en gång att framföra förslaget om att tråder skall kunne "låsas" i predeterminerat ja-sägande genom att göra ad hoc premisser sakrosankte och kritik-immuna.
Citera
2016-05-20, 14:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Kan du motivera varför det skulle vara "lika diskussionsstörande"?
Jag tycker det. Det är ju t ex inte On Topic mer än vad trollerianklagelser är. Det är meta. Men med argumentation så blir det en annan sak och kanske t o m klaras ut i en fortsatt givande diskussion.

Citat:
Vad är "ett otyg" enligt dig? Kan du motivera?
Sånt som bara stör diskussionerna. Omotiverade rasistiska tillmälen är ett annat exempel.

Citat:
Skulle du kunna tänka dig ett förbud mot ovanstående beteende(det fetstilta)? Motivera gärna ditt val.
Flashback är inte min sajt. De gör som de vill med sin sajt. Det jag skriver om här är att de existerande reglerna bör gälla även i religionsforumet.

Citat:
Kan du motivera varför det inte hjälper?
Menar du på riktigt att man ska behöva läsa BÅGomils tiotusen senaste inlägg för att få se en motivering från den humbugen? I så fall, har du läst igenom alla mina inlägg innan du ställde dina frågor i det här inlägget? Är ju trots allt mindre än 1500 inlägg totalt, så det bör du ju fixa, enligt gyllene regeln och så.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tycker att just religion är ett ämne som är svårt att hålla topic.
För att förklara vad man tänker om själva sakfrågan måste man dra upp exempel och gå utanför topic och knyta ihop det med topic. Annars blir det bibelstycken och citat och ingen diskussion ens.
Det andra håller jag med om till fullo.
Det där är absolut inte unikt om religion. Allt kan leda till associationer. Men ska du hålla dig On Topic så gäller det just sen att knyta ihop det. Inlägg som inte gör det ska man inte svara på utan 0.03-anmäla.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ojoj. Så du försöker ännu en gång att framföra förslaget om att tråder skall kunne "låsas" i predeterminerat ja-sägande genom att göra ad hoc premisser sakrosankte och kritik-immuna.

Inte ett dugg konstig slutsats från just dig, BÅGomil. Ja, man förstör nog hela diskussionen med krav på On Topic och bättre argumentation. I synnerhet finns det väl inga argument alls mot religion som klarar såna krav?
Senast redigerad av nerdnerd 2016-05-20 kl. 14:10.
Citera
2016-05-20, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker det. Det är ju t ex inte On Topic mer än vad trollerianklagelser är. Det är meta. Men med argumentation så blir det en annan sak och kanske t o m klaras ut i en fortsatt givande diskussion.

Om du med "givande" avser en återgång till ett stagnant och mångordigt upprepande av den typ klyscha-argumentation som var typisk för religionsdebatten under den skolastiska retorikens storhetstid, då är du en anakronism.

Citat:
Menar du på riktigt att man ska behöva läsa BÅGomils tiotusen senaste inlägg för att få se en motivering från den humbugen?

Falsk dikotomi. Det jag förvänter mig är att religionsdebatts-deltagare SJÄLVA gör sitt hemarbeta, så vi släpper för ändlösa upprepninger av missionsmanuals-uppläsande.

Det är rent utmattnings-taktik du försöker smussla in.
Citera
2016-05-20, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Inte ett dugg konstig slutsats från just dig, BÅGomil.

Naturligvis är det inte en "konstig slutsats".

Citat:
Ja, man förstör nog hela diskussionen med krav på On Topic och bättre argumentation.

Och "bättre argumentation" skulle alltså enligt din åsikt vara missionsmanuals-upprepande?
Citera
2016-05-20, 14:52
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Det är On Topic att påpeka/kritisera argumentationsfel, och innehåll, i inlägg som är On Topic
Citat:
Sånt som bara stör diskussionerna.
Varför stör det att t.ex påpeka att det finns en "falsk dikotomi"?
Det går alldeles utmärkt att fråga om man inte förstår den falska dikotomin. Det är inte konstigare än att jag frågar dig efter motiveringar i den här tråden.
Citat:
Omotiverade rasistiska tillmälen är ett annat exempel.
Jag gillar inte rasistiska tillmälen. Jag gillar inte tillmälen överhuvudtaget. Inte ens om det är motiverat. Det betyder dock inte att tillmälen inte kan vara sanna.
Citat:
Flashback är inte min sajt. De gör som de vill med sin sajt. Det jag skriver om här är att de existerande reglerna bör gälla även i religionsforumet.
Nej det är inte din sajt, men nu frågade jag dig.
Citat:
Menar du på riktigt att man ska behöva läsa BÅGomils tiotusen senaste inlägg för att få se en motivering från den humbugen? I så fall, har du läst igenom alla mina inlägg innan du ställde dina frågor i det här inlägget? Är ju trots allt mindre än 1500 inlägg totalt, så det bör du ju fixa, enligt gyllene regeln och så.
Aha, så det är där skon klämmer.
Ditt forumförslag grundar sig på dina interaktioner med en enskild medlem.
Citera
2016-05-20, 15:57
Medlem
Citat:

2. "Falsk dikotomi" och liknande, utan motivering, är lika diskussionsstörande som "sluta trolla!". Och det senare kan ju leda till varning. Oneliners öht är ett otyg. Det är inte ett brott mot reglerna att trolla eller att ha fel eller att argumentera på fel sätt. De som diskuterar ska *argumentera* för sin sak. *Motiveringar* är bra. Och nej, det hjälper inte om man har gjort det någon gång för tiotusen inlägg sen.
Men påpekande av argumentationsfel med tillhörande motivering är väl okej?

När jag själv påpekar ett argumentationsfel brukar jag ibland motivera min kritik (t e x om felslutet ifråga inte är helt uppenbart) och om jag inte gör det ger jag alltid en motivering om det efterfrågas.

När det är avklarat så tycker jag inte det borde vara nödvändigt att sitta och älta en motivering, när den religiösa fanatikern upprepar sitt argumentationsfel om och om igen.

Citat:
Det är inte ett brott mot reglerna att trolla eller att ha fel eller att argumentera på fel sätt.
Och det är inte emot reglerna att kritisera trollande och argumentationsfel heller.
Kritik behöver inte grunda sig på Flashbacks regelverk.
Citera
2016-05-20, 20:14
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Förslag:

1. Styr upp bättre så att trådarna är On Topic. Dvs se till att Flashbacks regler följs även i detta underforum.

Punkt 1 ovan är okontroversiell som den står.

Punkt 2 kan diskuteras vidare naturligtvis. Undertecknad har i regel svårt att förstå innebörden i den väldigt kortfattade argumentationskritiken som exemplet ovan med falsk dikotomi; praktiskt exempel citeras nedan. Ingen användare behöver naturligtvis motivera sin stil i någon mening, men vad jag har förstått (och användaren KortStubin nämner det i förbifarten ovan som förståeligt, vilket förstärks av användaren Bogomils citat nedan) handlar det om att man ej önskar lägga tid på användare som fortsätter med sin typ av argumentation som man tidigare har påpekat (och även förklarat varför den så är) felaktig; det man framför faller på döva öron alltså.

Man kan nog ifrågasätta att man har större chans att ändra någons argumentation genom att bidra med ännu mindre motivering än tidigare. Om man primärt inte är intresserad av att kommunicera med den man citerar utan anonyma, okända läsare försvinner egentligen motivet ovan om att mer välartikulerad kritik faller på döva öron, ty vem som läser och vad dessa förstår och inte förstår förblir för oss okänt.

En annan aspekt är naturligtvis precision i kritiken som framförs; eftersom det i regel rör sig om informell logik applicerat på andra människors text på vardagsspråk kommer därtill tolkningsfaktorn in i högsta grad, och den väldigt kortfattade kritiken tillåter inte i regel kritikerns tolkning att komma in i bilden alls, om den inte dras fram på något sätt. Eftersom vi nog som KortStubin ovan påpekade får acceptera att kritik av argumentation bör tillåtas (även om vi kan ha synpunkter på hur den framförs) torde vi också kunna acceptera att varje sådan typ av kortfattad kritik kan mötas av ett kortfattat imperativ av typ "Demonstrera!"; eftersom intresset för att demonstrera vidare vad man menar verkar kyligt, åtminstone gentemot vissa användare, får vi hoppas att vi inte finner oss alltför mycket i utbyten av sådana slag, vilket vi skulle tvingas acceptera.

Citat:
Om du med "givande" avser en återgång till ett stagnant och mångordigt upprepande av den typ klyscha-argumentation som var typisk för religionsdebatten under den skolastiska retorikens storhetstid, då är du en anakronism.

Falsk dikotomi. Det jag förvänter mig är att religionsdebatts-deltagare SJÄLVA gör sitt hemarbeta, så vi släpper för ändlösa upprepninger av missionsmanuals-uppläsande.

Det är rent utmattnings-taktik du försöker smussla in.
I exemplet ovan där Bogomil hävdar falsk dikotomi ser jag exempelvis ingen dikotomi ö.h.t. Eftersom jag sedan tidigare vet med mig om att jag och Bogomil inte använder begrepp på samma sätt (exempelvis vet jag att Bogomil har en avsevärt bredare syn på vad cirkelargumentation innebär, och att skolastisk retorik inte behöver ha så mycket att göra med perioden som kallas skolastiken, eller dess idéer eller litteratur; jag är fortfarande på det oklara med vad skolastisk retorik egentligen betyder, eller när en eventuell storhetstid skulle ha ägt rum) kan jag misstänka att det har med det att göra. Om jag vore mottagaren av kritik som ovan skulle jag alltså vara osäker både i bemärkelsen på om Bogomil har tolkat min text på ett sätt jag inte åsyftade och om vi använder termen falsk dikotomi på helt olika sätt.
Citera
2016-05-20, 20:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förslag:

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Punkt 1 ovan är okontroversiell som den står.

SÅ "objektiv" kan FBs regelverk, admin och moderering aldrig bli. Nån ... aldrig så liten ... marginal kommer alltid att finnas.

Citat:
Punkt 2 kan diskuteras vidare naturligtvis. Undertecknad har i regel svårt att förstå innebörden i den väldigt kortfattade argumentationskritiken som exemplet ovan med falsk dikotomi; praktiskt exempel citeras nedan. Ingen användare behöver naturligtvis motivera sin stil i någon mening, men vad jag har förstått (och användaren KortStubin nämner det i förbifarten ovan som förståeligt, vilket förstärks av användaren Bogomils citat nedan) handlar det om att man ej önskar lägga tid på användare som fortsätter med sin typ av argumentation som man tidigare har påpekat (och även förklarat varför den så är) felaktig; det man framför faller på döva öron alltså.

Korrekt tolkning av min position: Hur skulle en debatt kunne bli "bättre" av upprepninger?

Citat:
Man kan nog ifrågasätta att man har större chans att ändra någons argumentation genom att bidra med ännu mindre motivering än tidigare. Om man primärt inte är intresserad av att kommunicera med den man citerar utan anonyma, okända läsare försvinner egentligen motivet ovan om att mer välartikulerad kritik faller på döva öron, ty vem som läser och vad dessa förstår och inte förstår förblir för oss okänt.

Jag är för min del inte särskild motiverat av att "ändra någons argumentation". Jag rerererar till en bredare metafysik referens.

Citat:
En annan aspekt är naturligtvis precision i kritiken som framförs; eftersom det i regel rör sig om informell logik applicerat på andra människors text på vardagsspråk kommer därtill tolkningsfaktorn in i högsta grad, och den väldigt kortfattade kritiken tillåter inte i regel kritikerns tolkning att komma in i bilden alls, om den inte dras fram på något sätt. Eftersom vi nog som KortStubin ovan påpekade får acceptera att kritik av argumentation bör tillåtas (även om vi kan ha synpunkter på hur den framförs) torde vi också kunna acceptera att varje sådan typ av kortfattad kritik kan mötas av ett kortfattat imperativ av typ "Demonstrera!"; eftersom intresset för att demonstrera vidare vad man menar verkar kyligt, åtminstone gentemot vissa användare, får vi hoppas att vi inte finner oss alltför mycket i utbyten av sådana slag, vilket vi skulle tvingas acceptera.

Japp. Förväntningen om att "noobies" skall göra sitt eget hemarbete.

Citat:
I exemplet ovan där Bogomil hävdar falsk dikotomi ser jag exempelvis ingen dikotomi ö.h.t. Eftersom jag sedan tidigare vet med mig om att jag och Bogomil inte använder begrepp på samma sätt (exempelvis vet jag att Bogomil har en avsevärt bredare syn på vad cirkelargumentation innebär, och att skolastisk retorik inte behöver ha så mycket att göra med perioden som kallas skolastiken, eller dess idéer eller litteratur; jag är fortfarande på det oklara med vad skolastisk retorik egentligen betyder, eller när en eventuell storhetstid skulle ha ägt rum) kan jag misstänka att det har med det att göra. Om jag vore mottagaren av kritik som ovan skulle jag alltså vara osäker både i bemärkelsen på om Bogomil har tolkat min text på ett sätt jag inte åsyftade och om vi använder termen falsk dikotomi på helt olika sätt.

No worries. Skolastisk retorik-perioden sysslade primärt med induktiv logik.
Citera
2016-05-20, 21:44
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Korrekt tolkning av min position: Hur skulle en debatt kunne bli "bättre" av upprepninger?
Upprepningar i sig förbättrar antagligen inte en enskild debatt några användare mellan. Men repetition är ju redan där, oavsett om man förklarar sig lite mer eller ej. Om vi är intresserade av mer kommunikation och förståelse av andra användare och deras tankar har vi nog större möjlighet att förstå och bli förstådda med mer förklaring i vår kritik. Men om vi som nedan inte är intresserade av dylikt kanske vi inte heller känner oss manade att vara mer behjälpliga.

Citat:
Jag är för min del inte särskild motiverat av att "ändra någons argumentation". Jag rerererar till en bredare metafysik referens.
Första meningen förstår jag, och vi får naturligtvis vara motiverade av allehanda ting här på Flashback när vi deltar. Andra meningen är dock bortom mig.
Citat:
Japp. Förväntningen om att "noobies" skall göra sitt eget hemarbete.
I ljuset av min text ovan: menar du här att de användare du kritiserar har som hemarbete att försöka förstå hur du har tolkat deras text, därefter vad du menar med det argumentationsfel du har påpekat, och därefter om kritiken är befogad eller ej? Skolning inom logik och argumentationsanalys hjälper antagligen endast för sista steget. Om du har tolkat texten annorlunda, och/eller är okonventionell i ditt bruk av termer i argumentationsanalys läggs en enorm börda för mottagaren av kritiken att reda ut problemen, och i vissa fall när även dessa två steg är lösta kan det ju visa sig att kritiken efter många om och men är felaktig. Första och andra steget löses enkelt med assistans av kritikern i fråga, men i brist på sådan blir uppgiften många antagligen övermäktig, med ingen förståelse som följd och därmed antagligen repetition.
Citera
2016-05-20, 22:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Upprepningar i sig förbättrar antagligen inte en enskild debatt några användare mellan. Men repetition är ju redan där, oavsett om man förklarar sig lite mer eller ej. Om vi är intresserade av mer kommunikation och förståelse av andra användare och deras tankar har vi nog större möjlighet att förstå och bli förstådda med mer förklaring i vår kritik.

Och hur skulle min kritik av dom repetiteva missionsmanuals-upprepningerna bli mer tydlig?
Senast redigerad av Bogomil 2016-05-20 kl. 22:16.
Citera
2016-05-20, 22:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Och hur skulle min kritik av dom repetiteva missionsmanuals-upprepningerna bli mer tydlig?
Du får väl lära dig att stå ut med det.
Du kritiserar ju ihjäl dig.
Hjälper det tycker du?
Inte i mitt fall i alla fall.
Ärligt talat struntar jag i dina kritiska spottlomor.Du får väl ändra på dina vanor helt enkelt.
Gör som farbror Einstein sa.
Du måste hitta ett helt nytt sätt ......
Ja du vet...
Obs ! GÄLLER INTE MIG....ännu
Citera
2016-05-20, 22:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och hur skulle min kritik av dom repetitativa missionsmanuals-upprepningerna bli mer tydlig?

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Du får väl lära dig att stå ut med det.
Du kritiserar ju ihjäl dig.

Pop-psykologiska motivations-analyser är irrelevante.
Senast redigerad av Bogomil 2016-05-20 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in