Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Förslag:
1. Styr upp bättre så att trådarna är On Topic. Dvs se till att Flashbacks regler följs även i detta underforum.
2. "Falsk dikotomi" och liknande, utan motivering, är lika diskussionsstörande som "sluta trolla!". Och det senare kan ju leda till varning. Oneliners öht är ett otyg. Det är inte ett brott mot reglerna att trolla eller att ha fel eller att argumentera på fel sätt. De som diskuterar ska *argumentera* för sin sak. *Motiveringar* är bra. Och nej, det hjälper inte om man har gjort det någon gång för tiotusen inlägg sen.
Punkt 1 ovan är okontroversiell som den står.
Punkt 2 kan diskuteras vidare naturligtvis. Undertecknad har i regel svårt att förstå innebörden i den väldigt kortfattade argumentationskritiken som exemplet ovan med falsk dikotomi; praktiskt exempel citeras nedan. Ingen användare behöver naturligtvis motivera sin stil i någon mening, men vad jag har förstått (och användaren KortStubin nämner det i förbifarten ovan som förståeligt, vilket förstärks av användaren Bogomils citat nedan) handlar det om att man ej önskar lägga tid på användare som fortsätter med sin typ av argumentation som man tidigare har påpekat (och även förklarat varför den så är) felaktig; det man framför faller på döva öron alltså.
Man kan nog ifrågasätta att man har större chans att ändra någons argumentation genom att bidra med ännu mindre motivering än tidigare. Om man primärt inte är intresserad av att kommunicera med den man citerar utan anonyma, okända läsare försvinner egentligen motivet ovan om att mer välartikulerad kritik faller på döva öron, ty vem som läser och vad dessa förstår och inte förstår förblir för oss okänt.
En annan aspekt är naturligtvis precision i kritiken som framförs; eftersom det i regel rör sig om informell logik applicerat på andra människors text på vardagsspråk kommer därtill tolkningsfaktorn in i högsta grad, och den väldigt kortfattade kritiken tillåter inte i regel kritikerns tolkning att komma in i bilden alls, om den inte dras fram på något sätt. Eftersom vi nog som KortStubin ovan påpekade får acceptera att kritik av argumentation bör tillåtas (även om vi kan ha synpunkter på hur den framförs) torde vi också kunna acceptera att varje sådan typ av kortfattad kritik kan mötas av ett kortfattat imperativ av typ "Demonstrera!"; eftersom intresset för att demonstrera vidare vad man menar verkar kyligt, åtminstone gentemot vissa användare, får vi hoppas att vi inte finner oss alltför mycket i utbyten av sådana slag, vilket vi skulle tvingas acceptera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Om du med "givande" avser en återgång till ett stagnant och mångordigt upprepande av den typ klyscha-argumentation som var typisk för religionsdebatten under den skolastiska retorikens storhetstid, då är du en anakronism.
Falsk dikotomi. Det jag förvänter mig är att religionsdebatts-deltagare SJÄLVA gör sitt hemarbeta, så vi släpper för ändlösa upprepninger av missionsmanuals-uppläsande.
Det är rent utmattnings-taktik du försöker smussla in.
I exemplet ovan där Bogomil hävdar falsk dikotomi ser jag exempelvis ingen dikotomi ö.h.t. Eftersom jag sedan tidigare vet med mig om att jag och Bogomil inte använder begrepp på samma sätt (exempelvis vet jag att Bogomil har en avsevärt bredare syn på vad cirkelargumentation innebär, och att skolastisk retorik inte behöver ha så mycket att göra med perioden som kallas skolastiken, eller dess idéer eller litteratur; jag är fortfarande på det oklara med vad skolastisk retorik egentligen betyder, eller när en eventuell storhetstid skulle ha ägt rum) kan jag misstänka att det har med det att göra. Om jag vore mottagaren av kritik som ovan skulle jag alltså vara osäker både i bemärkelsen på om Bogomil har tolkat min text på ett sätt jag inte åsyftade och om vi använder termen
falsk dikotomi på helt olika sätt.