Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Då räknade jag tillräckligt konservativt iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Problemet är dock att banken vill ha riktiga pengar när bolånetorsken ska betala å lånet.
"Riktiga pengar" får man i inkomst/bidrag. Och det är de man använder till ränta och amortering.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Att komma och säga att banken kan få en del av köket eller att om de bara väntar tills pensionen betalas ut, kommer som du förstår mötas med ett asgarv.
De få och olyckliga som inte klarar av att betala av något skäl får sälja och på så sätt lösa lånet.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Den svenska skuldkvoten (lånen jämfört med disponibel inkomst) ligger på runt 600 % för 170.000 hushåll. Länk:
http://www.va.se/nyheter/2015/06/03/170-000-hushall-har-en-skuldkvot-pa-over-600-procent/
Liksom, ge upp!
Man får låna ca 5 ggr Bruttolön. Så de som är maxbelånade har en sådan skuldkvot på B*5/(0.7*B)=714% där B är bruttolön och om de har 30% inkomstskatt.
Och räntans andel av nettolönen blir då B*5*0.018*0.7/(B*0.7) = 9%. Dvs de har 91% kvar av lönen att spendera.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
1. Svenska bolånetorskar är mest skuldsatta i världen.
Skulderna följer BNP/Capita.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
2. Bolånebubblan har spruckit i alla länder utom Sverige, med förödande konsekvenser.
Finns det en bubbla? Hur har du mätt upp den?
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
3. Krediterna är det Sveriges ekonomi bygger på.
Ja, utan fordringar som betalmedel åker vi nog tillbaka till 1700-tals ekonomi, och levnadsstandard. Jag tror inte man fått sig utedass då. Så det blir lite mer primitivt.
Det skulle vara lite intressant om en del penningsystemhaverister och anti-globalister provade på att leva i enlighet med sina föreställningar en tid. Och sedan berättade hur det var.
Men jag ser inte det ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
4. ALLA varnar för Sveriges privata skuldbörda. Det finns INGEN som tycker att bolånetorskarna sitter i en bra sits.
Låter som en religion. Man tror och man tror.
När jag frågar er om hur ni mäter upp en bostadsbubbla är det som om jag frågar en muslim hur denne mätt upp att Allah finns.
Och jag får ungefär samma svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Du (och ett par andra dårar här inne) är ensam om att tycka att bolånebubblan i Sverige är hållbar.
Nja, jag frågar om det finns några problem. Men det är inte riktigt så att jag fått några beskrivna (än). Men det kanske kommer.
Men när du och andra kommer och ojar er likt "Herrejestanes, dom har bara 91% kvar av lönen när räntorna är betalda, harreligen, harreligen, undergången är över oss, vad ska det bli av oss ..."
Då får jag medge att jag har lite svårt att ta det riktigt på allvar.