Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Räntan beskattas hos mottagaren.
Ska den som betalar ränta dessutom betala skatt på beloppen blir det dubbelbeskattning.
Är det så att du beskriver avsaknad av dubbelbeskattning som att "staten betalar"?
Är det så att du är väldigt missnöjd över att staten inte dubbelbeskattar din inkomst? I så fall hoppas jag att du betalar in 30% av din inkomst efter skatt som en frivillig skatteinbetalning.
Har du slut på Asperger-pillren?
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Varför i all världen skulle hen behöva hitta någon som skall låna 7-8 miljoner?
Den som köper hus i den prisklassen pytsar troligen in 5 MSEK kontant.
Nej, det finns ingen som pytsar 5 miljoner kontant för en GENOMSNITTLIG bostad som ägs av en GENOMSNITTLIG bolånetorsk, och som är "värd" 7-8 miljoner. Återigen, vi talar inte om alfahannen, fastighetsmogulen och mångmiljardären Bortamatch i tråden, utan om en GENOMSNITTLIG bolånetorsk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Och det är inte så att det är någon brist på avista. Svenska hushåll sitter på ca 1500 mdr på bankkonton.
Det räcker till väldigt många och stora kontantinsatser. Eller om du så vill skulle det räcka till ca 215'000 kontantbetalda 7 miljonersvillor, där inget lån behövs.
Synd bara att det svenska folkets skulder uppgår till det dubbla, d.v.s. 3 biljoner. Eller om du så vill 1.500 miljarder skäl att sälja kåken innan det smäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
De jag känner som bor i Stockholm i dyra bostäder har inga eller väldigt små lån. Det är inget bekymmer för dom att sälja sin bostad och köpa en annan för stora belopp utan att behöva annat än brygglån eller mindre bostadslån.
Då kan du ju ringa upp Ingves, ek. stud. Anders Borg, finansinstitutionerna i EU och Finansinspektionen och tala om för dem att de har fel. All oro över Sveriges bostadspolitik och bolånetorskarnas horribla åtaganden är obefogad. Vi behöver inga amorteringskrav eller lånetak.
Du kan också klicka på länken i min signatur så ser du att antalet bostäder som betalats kontant är väldigt få i Sverige. Hade du talat om Rumänien eller Grekland hade det varit en annan femma. De kanske inte är så korkade som vi tror, de där lata sydlänningarna...