Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Håller med. Psykoanalysen är ett viktigt komplement.
Ja, jag tror nog det.
Om drivkraften är enbart rå, basic, primitiv och "animal" (sexualitet, aggressioner, njutning, lust) utan Överjagets funktioner (moral) så blir viljan/önskan extremt egoistisk och handlingen, gärningen i värsta fall ondska. Jaget (förmedlaren) som ska balansera, skapa verklighetsförankring mellan vad man vill (drift) och vad man bör (moral) blir att bara gå till en "pol" och hämta signaler; den lägre.
"das Es"-personlighet torde inte vara värst trevligt.
Överensstämmer bra i mitt tycke med en defekt frontallob och störning i hur man beter sig mot andra människor empatiskt sett. Där nånstans torde Överjaget bo men funkar inte.
Berättelsen om Phineas Gage är intressant - fullt intellektuellt återställd efter olyckan då han fick ett järnrör in i frontalloben - men helt personlighetsförändrad.
Från hänsynsfull till kringflackande, ansvarslös, bråkig, ingen framförhållning/oförmåga att planera, lögnaktig, impulsiv och omdömeslös.
Känns det igen?
Hur som haver verkar det bli en overload gällande belöningssystemet (snabb njutning, kickar, sexuell lust) - dvs dopamin. När psykopaten ser chans till belöning, nåt den ska "vinna" så utsöndras höga doser dopamin. Det är det här som sägs göra att de kan ta såna risker (risken att bli upptäckt hamnar i skymundan). Med ett sånt hyperaktivt system så lär det handla om jakt, har inget annat målfokus: Target.
Det är väl då den där fixerande predatorblicken kommer fram antar jag.
Citat:
personer med mer av psykotiska personlighetsdrag hade ett aktivare belöningssystem för signalsubstansen dopamin.
– När psykopater fokuserar på möjligheten att få en belöning så kan de inte rikta sin uppmärksamhet åt något annat för än de fått det de är ute efter. Det här beteendet kan bero på den förhöjda dopaminutsöndringen, tror Joshua Buckholz, en av forskarna bakom studien, och forsätter:
– På grund av dopaminet blir längtan efter moroten mycket starkare än rädslan för piskan, kan man säga.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/psykopaten-soker-beloning-trots-risker