2016-05-19, 19:54
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bättre och bättre - tycke och smak helt enkelt. Jag gillar Windows 10 skarpt.

Vad är det som gör att du föredrar W10 före 7? Är det snabbare och stabilare än tidigare os? Förklara gärna, hört att W10 skickar i princip allt till Microsoft, vad tycker du om det?

Har funderat på att uppgradera till 10an, kör för tillfället W7 men får se framöver. Microsoft gör ju allt för att man ska uppdatera till det nya så man kanske ska lyssna på dom.
Citera
2016-05-19, 20:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Vad är det som gör att du föredrar W10 före 7? Är det snabbare och stabilare än tidigare os? Förklara gärna, hört att W10 skickar i princip allt till Microsoft, vad tycker du om det?

Har funderat på att uppgradera till 10an, kör för tillfället W7 men får se framöver. Microsoft gör ju allt för att man ska uppdatera till det nya så man kanske ska lyssna på dom.

Jag upplever en bättre och välmående dator med Windows 10. Snabb upp/nedstart, lättöverskådlig, väldigt anpassningbar mot äldre datorer och den egenskap av maskinvara/drivrutiner.

Det är lite av vad jag tycker om Windows 10. Sedan att Microsoft vill veta massa saker är lite i överdrift. Detta som har nämns tidigare om detta ämne kan man stänga av.
Citera
2016-05-19, 21:54
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Jag upplever en bättre och välmående dator med Windows 10. Snabb upp/nedstart, lättöverskådlig, väldigt anpassningbar mot äldre datorer och den egenskap av maskinvara/drivrutiner.

Det är lite av vad jag tycker om Windows 10. Sedan att Microsoft vill veta massa saker är lite i överdrift. Detta som har nämns tidigare om detta ämne kan man stänga av.

Låter intressant, ska ta och prova W10 senare i veckan då. Om jag blir nöjd, rekommenderar du enbart en uppgradering eller en ren installation?
Citera
2016-05-20, 06:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Låter intressant, ska ta och prova W10 senare i veckan då. Om jag blir nöjd, rekommenderar du enbart en uppgradering eller en ren installation?

Har du idag en giltig produktnyckel så passa på att uppgraderar till Windows 10. Från och med 30 juli blir det inte längre kostnadsfritt.

Jag tog den långa vägen då man rekommenderar denna åtgärd. Det tog 2-3 timmar med allt.

Hämta hem Windows 10 med hjälp av verktyget -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Utför en uppgradering med hjälp av verktyget. Detta är en åtgärd så din produktnyckel blir aktiverad under Bios. Behåll sedan verktyget och där utför du en bootbar media till ett USB-minne eller DVD-skiva.

Hämta ut ISO filen på nytt med hjälp av verktyget. Bränn ut media och ordnar om under Bios så USB eller DVD ligger först. Påbörjar sedan en ren installation under Avancerad. Produktnyckeln ligger kvar så när man är vid miljön där man ska skriva i denna så kan man hoppa över steget.

Installationen med all uppdatering till Windows tar inte så lång tid. Men tänk att man inte kan backa tillbaka till sitt föregående operativsystem om man nu utför en ren installation.

Det är i stort sett samma utförande under Windows 8.0/8.1 som Windows 10. Men man måste skriva i sin produktnyckel under installationen. Det behöver man inte under Windows 10.
Citera
2016-05-20, 14:31
Medlem
Uppgraderade till Windows 10 i natt. Fungerar väl förhållandevis väl såvitt jag hittills kunnat notera. Dock verkar det sugas en del datakraft då fläkten arbetar en del. Det gillar jag inte för fem öre.
Citera
2016-05-20, 15:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Uppgraderade till Windows 10 i natt. Fungerar väl förhållandevis väl såvitt jag hittills kunnat notera. Dock verkar det sugas en del datakraft då fläkten arbetar en del. Det gillar jag inte för fem öre.

Troligen drivis relaterat. Kolla efter nya på datorns hemsida.
Citera
2016-05-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Troligen drivis relaterat. Kolla efter nya på datorns hemsida.

OK. Tack för infon. Ska kolla upp det.
Citera
2016-05-20, 15:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Det kanske behövs en städning med ren tryckluft. Blås försiktigt bort all damm runt fläkthusen samt nätagget.
Citera
2016-05-20, 16:12
Medlem
Citat:
Det kanske behövs en städning med ren tryckluft. Blås försiktigt bort all damm runt fläkthusen samt nätagget.

Det är nog mycket möjligt att det behövs. Öppna burkens låda och dammsuga lätt?
Citera
2016-05-20, 16:22
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Bättre att skaffa tryckluft på burk. Mindre risk att du råkar stöta emot något och få kortslutning än med en dammsugare.
Citera
2016-05-20, 16:29
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jag skulle inte heller rekommendera att dammsuga. Det är riskabelt. Är du hyfsat rädd om din dator så köper du som sagt tryckluft på burk och blåser rent istället.
Citera
2016-05-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag skulle inte heller rekommendera att dammsuga. Det är riskabelt. Är du hyfsat rädd om din dator så köper du som sagt tryckluft på burk (typ sprayflaska) och blåser rent istället.

Det har jag inte hört förut. Vad krångliga ni är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in