2016-03-31, 10:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Har äkta Windows 8 och har kunnat uppgraderat sen säkert Maj förra året? Hur länge har jag erbjudandet kvar? Maj i år också? Någon som vet?

Är det värt att uppgradera? Jag orkar inte formatera om hela datorn så blir nog som en vanlig uppdatering. Rekommenderas det?

Till - http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/upgrade-to-windows-10-faq.

Det är ett bättre, snabbare och säkrare Os så det är värt det.

Det sägs inte så mycket om hur man bör göra övergången så vitt jag vet men Ms rekommenderar att man gör en ren ominstallation efter att man har uppgraderat. Många upplever olika sorters problem med uppgraderingen till skillnad ifrån ominstallationen men för de flesta verkar det gå rätt bra. Du behöver nog nya drivisar t.e.x från datortillverkaren.
Citera
2016-04-06, 20:48
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-T-Less
Detta inlägg är säkert helt OT, men, men...
... det kanske kan finnas någon vänlig själ som kan förbarma sig över mig arma stackare som av misstag installerat Windows 10.

Hur vänder man på bildskärmen? [...]
Kanske OT, men, men... ;-)
Och int' f-n hjälper det dig, men... Jag har aldrig sysslat med skärmrotation så jag har ingen aning om vad som har blivit fel. Du skriver dock att Ctrl+Alt+piltangenter inte funkar och att Win+O låser skärmrotationen...

Kan det (möjligen) vara så enkelt att du måste låsa upp genom att trycka Win+O igen? Säkert inte, men det är nog det enda jag kan bidra med, tyvärr.
Citera
2016-04-08, 19:04
Medlem
Otems avatar
Försöker uppgradera till Windows 10, den har stått på ''nedladdning'' i en timma nu
och verkar bara stå och tugga. Den säger att den vill schema lägga uppgradering till den
11 April kl 23:00

Är det för många som tankar ner samtidigt? Bör jag följa rådet och vänta
några dagar helt enkelt? Trots allt 3gb som ska ner, den kanske kommer
igång ändå?
Citera
2016-04-08, 19:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Försöker uppgradera till Windows 10, den har stått på ''nedladdning'' i en timma nu
och verkar bara stå och tugga. Den säger att den vill schema lägga uppgradering till den
11 April kl 23:00

Är det för många som tankar ner samtidigt? Bör jag följa rådet och vänta
några dagar helt enkelt? Trots allt 3gb som ska ner, den kanske kommer
igång ändå?

Är detta via Windows Update?
Citera
2016-04-08, 21:54
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är detta via Windows Update?

Nedladdningen innan uppgraderingen av Windows 10, den bara står tuggar.
En cirkel snurrar runt som att den laddas ner hela tiden, men det verkar
va något fel, bröt den efter 3 timmar, stod bara och tugga och inget
hände alls. Blir nog att uppgradera när den själv vill att jag ska göra det.
Förmodligen är det rätt mycket folk som laddar ner samtidigt och det
segar väl ner allt. Jag får väl göra den här s.k ''schemalagda'' uppgraderingen.
Citera
2016-04-08, 22:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
segar väl ner allt. Jag får väl göra den här s.k ''schemalagda'' uppgraderingen.

Eller göra en ren installation, ej uppgradering, på egen hand när som helst.
Citera
2016-04-08, 23:46
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Jag har råkat ut för exakt samma sak första gången jag skulle uppgradera. Det visade sig, efter att jag stängt ner skiten (nerladdnings"programmet" med kryssknappen) och startade om datorn, att filerna i princip redan var helt nerladdade. Detta märkte jag först när jag körde uppdateringen igen. Därefter var det en barnlek... nåja.. som det ska vara i alla fall. :-)
Citera
2016-04-11, 10:57
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag har råkat ut för exakt samma sak första gången jag skulle uppgradera. Det visade sig, efter att jag stängt ner skiten (nerladdnings"programmet" med kryssknappen) och startade om datorn, att filerna i princip redan var helt nerladdade. Detta märkte jag först när jag körde uppdateringen igen. Därefter var det en barnlek... nåja.. som det ska vara i alla fall. :-)

Okej, så filerna ligger lagrade i någon mapp då eller är det bara att klicka
på ikonen för Windows 10 och köra igen?
Citera
2016-04-11, 18:00
Medlem
d00rkeys avatar
Prova, Otem.
Det kan ju knappast gå fel i alla fall. I mitt fall var det bara att köra igång igen i alla fall.
Citera
2016-05-19, 18:31
Medlem
Peripheryys avatar
Jag hade windows 7 i morses och när jag satte på datorn nu så stod det att jag hade några minuter på mig innan datorn skulle startas om och uppdateras till 10. Jag kryssade ner skiten som vanligt, men sedan hände det. Så nu har jag ofrivilligt fått nya Windows 10...

Det jag reagerar på först är att storleken på teckensnittet är det dubba jämfört med förut. Irriterande. Finns det något vettigt sätt att dra ner på allt, så som det var i windows 7?
Till exempel så är alla sidor i Firefox dubbelt inzoomade. Det är på tok för pixlat...
Citera
2016-05-19, 18:54
Medlem
Funderar på att byta till Windows 10
MEN!

Jag har en del frågor och farhågor

Om man inte gillar Win 10, kan man då byta tillbaka till den ursprungliga, i mitt fall 8.1?
Kan man "städa" win 10 så att m<an återställer till fabriksinställning för win 10?

Hur är det med datortillverkarens drivrutinter för win 10, funkar det utan problem?

Är det något som är bättre i Win 10, i så fall vad?
Citera
2016-05-19, 18:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Funderar på att byta till Windows 10
MEN!

Jag har en del frågor och farhågor

Om man inte gillar Win 10, kan man då byta tillbaka till den ursprungliga, i mitt fall 8.1?
Kan man "städa" win 10 så att m<an återställer till fabriksinställning för win 10?

Hur är det med datortillverkarens drivrutinter för win 10, funkar det utan problem?

Är det något som är bättre i Win 10, i så fall vad?

Utför du en uppgradering så kan du backar tillbaka till föregående operativsystem.

Drivrutiner är det inga problem med. Har själv installerat Windows 10 på en bärbar dator som är dryga 8 år tillbaka. Inga problem där.

Bättre och bättre - tycke och smak helt enkelt. Jag gillar Windows 10 skarpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in