2016-05-18, 02:07
Medlem
FredrikMajsfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Upplever inte alls att elvanse sitter i längre än metamina. Tycker effekten har försvunnit efter runt 4-5 timmar på både låga och höga doser. Tråkigt då det vore bra om man slapp fylla på flera gånger per dag.
Har du provat elvanse flera gånger? I början när jag tog det så tyckte jag att det var skit, att de var svagt och gick ut efter ba nån timme. Sen nu när jag började att ta det nån vecka senare upplever jag exakta motsatsen, känns typ som tjack för mig nu och kan inte sova eller äta på 15 timmar efter ba 50mg!
Citera
2016-05-18, 09:11
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c63amg
Alltså svårt att hitta svar. Jag undrar hur 30mg Elvanse står sig mot typ kvalitétstjack mängdmässigt.
Är van tjackanvändare sen tidigare men varit clean i över ett år nu. Har utredning på g och har möjligheten att köpa en burk elvanse redan nu från en vän. Tänkte försöka hitta en schysst dags-dos men vet inte riktigt om 30mg är för lite för en van tjackis. Vill ju inte bli helt svängd på jobbet o låsa in mig på toan sitta o porrsurfa i timmar utan tidsuppfattning osv ni fattar, men det där måttliga drivet ett 0,1 sträck kvalitétsdos kan ge en ni vet?

Hur mkt motsvarar 30mg för en gammal tjackis, är det påtaglig effekt? Hatar oroskänslan som uppstår när man drar för lite/för dåligt tjack.
Hade väldigt svårt att balansera tjacket mot slutet. Jag va insnöad som en lavinöverkörd snögubbe till 200%.

Men elvansen ger mig hopp minst sagt, alla pratar gott om den.

280 -300 mg typ brukar funka
Citera
2016-05-19, 09:05
Medlem
redbullcolas avatar
En snabb fråga: Kan man kombinera ssri och elvanse?
Citera
2016-05-19, 09:42
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola

Du kan väll men helst inte elvanse påverkar inte serotonin iaf men både ssri och elvanse påverkar nordrenalinet och vissa har upplevt konstiga bieffekter från kombinationen
Citera
2016-05-19, 10:15
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunky
Du kan väll men helst inte elvanse påverkar inte serotonin iaf men både ssri och elvanse påverkar nordrenalinet och vissa har upplevt konstiga bieffekter från kombinationen

Ok, tack för snabbt svar 👌👍
Citera
2016-05-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ja det går, fast inte alltid. Läs om CYP450-2D6 och SSRI (serotoninåterupptagshämmare). Får du problem med kombinationen, kolla upp sambandet (metabolismen).
Citat:
Inhibitors of the enzymes that metabolize amphetamine (e.g., CYP2D6 and flavin-containing monooxygenase 3) will prolong its elimination half-life, meaning that its effects will last longer.
Källa: Engelska Wikipedia
Citat:
Menar du SNRI (serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare)? Elvanse påverkar 5-HT1A (serotonin) lite grann, men mest dopamin och noradrenalin.
Citera
2016-05-19, 17:29
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Ja det går, fast inte alltid. Läs om CYP450-2D6 och SSRI (serotoninåterupptagshämmare). Får du problem med kombinationen, kolla upp sambandet (metabolismen).

Menar du SNRI (serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare)? Elvanse påverkar 5-HT1A (serotonin) lite grann, men mest dopamin och noradrenalin.

Nej menar ssri men hur påverkar lisdexamfetamin serotonin?
Citera
2016-05-19, 21:51
Medlem
Citat:
Nej menar ssri men hur påverkar lisdexamfetamin serotonin?
Lisdexamfetamin (prodrug) bryts ned till lysin och dexamfetamin (det visste du säkert redan). Tydligen genom VMAT2 (vesiklulär monoamin transportör typ 2).
Citat:
Amphetamine affects serotonin via VMAT2 and, like norepinephrine, is thought to phosphorylate SERT via TAAR1. Like dopamine, amphetamine has low, micromolar affinity at the human 5-HT1A receptor.
Citera
2016-05-20, 00:36
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Lisdexamfetamin (prodrug) bryts ned till lysin och dexamfetamin (det visste du säkert redan). Tydligen genom VMAT2 (vesiklulär monoamin transportör typ 2).

Antar att det är korrekt men serotoninet spelar ändå knappt någon roll när man pratar om amfetamin då det är dopaminet som påverkas i större skala. Det är ingen märkbar förändring

Jag antog att han som frågade om ssri + amfetamin också undrade om serotonergt syndrom vilket inte är någon risk alls
Citera
2016-05-20, 08:07
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Antar att det är korrekt men serotoninet spelar ändå knappt någon roll när man pratar om amfetamin då det är dopaminet som påverkas i större skala. Det är ingen märkbar förändring

Jag antog att han som frågade om ssri + amfetamin också undrade om serotonergt syndrom vilket inte är någon risk alls
Mkt riktigt så var det bla det jag undrade över plus ev andra otrevliga biverkningar som skulle kunna uppstå.
Citera
2016-05-20, 10:21
Medlem
Citat:
Mkt riktigt så var det bla det jag undrade över plus ev andra otrevliga biverkningar som skulle kunna uppstå.
Håller med skunky i det stora hela i sista inlägget. Det jag skrev är inget du aktivt ska tänka på, men om det blir problem, då vet du vad du kan kika på.
Citera
2016-05-20, 10:40
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Nån annan som upplever sig ha massa rövslem istället för vanligt bajs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in