2016-05-18, 08:58
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En summering av new age-"andlighetens" försök på att ersätta tidigare pådyvlande teisms "Intelligent Design" med mantramässandet av följande:

"Det måste vara kvantmekanisk" --> feltolkningen av Schrödingers katt-allegorin --> observer-created reality --> (semi)solipsism.

Vilket är komik på hög nivå, eftersom samma personer som med detta hamnar i (semi)solipsismen oftast förespråker en "absolut" metafysik.
Nu är inte jag "nyåldrare" utan "nygrynare" med en gryningstid med ris i åtanken, "- Rice ande shine!" Men sådant kräver självdistans och självironin a la Lucia och Lucifer (Tomten själv).
Citera
2016-05-18, 08:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jodå. Man kan inte bara spola filosofisk rationalism och göra empirin ena herra på täppan.

Bevis?
Citera
2016-05-18, 09:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bevis?

Kosmisk kausalitet. Dugar det?
Citera
2016-05-18, 09:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Japp, det är ditt semantik-akrobatiska metafysik-trams i ett nötskal.

Bara för sakens skull, det är möjligt att gå genom en vägg. Om vibrationerna (svängningarna i atomerna) i kroppen och i väggen inte interfererar så går det. Det är alltså inte fysiskt omöjligt.
Chansen att man skulle lyckas är dock försvinnande liten.

Säger Brian Greene https://sv.wikipedia.org/wiki/Brian_Greene
Citera
2016-05-18, 09:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kosmisk kausalitet. Dugar det?

Kausalitet är empirisk.
Citera
2016-05-18, 09:18
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Jajaja. Men all din semantiska akrobatik kan ändå inte dölja, att du inte har det minsta solide epistemiska underlag.

Citat:
Japp, det är ditt semantik-akrobatiska metafysik-trams i ett nötskal.
1. Jo, men min kunskapsteori av självlärande och självbestämmande är klar och tydlig. Däremot kan den inte göras till en "skriftlära", då skulle den slå knut på sig själv.
2. "Trams" är ditt typiska "Deist-trams" igen... i din bubbla av icke-förstånd.
Citera
2016-05-18, 09:34
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Så din sinnesapparat är ground zero för en korrekt beskrivning av verkligheten.
Trevligt för dig.
När du uppfattar radiovågor, mikrovågor, infrarött eller ultraviolett ljus, röntgen- eller gammastrålning, hur gör du då? Eller när du hör ljud över 20.000 hz?

Utanför våra perceptioner, tankar och upplevelser har verkligheten ingen giltighet. Formen, storleken, utseendet och alla av ett föremåls attribut är en rent subjektiv bedömning. Vi skapar vår egen verklighet, det är alltså omöjligt att uppfatta "das ding an sich".
Vi upplever världen genom våra sinnen. Men vi tar inte in intrycken direkt, objektivt, som de är.
De passerar genom flera filter, färgade och ofta förvrängda av våra tolkningar, förväntningar, antaganden, föreställningar associationer, rädslor, begär och åsikter, för att ni inte nämna den begränsning och urskiljning som sinnet skapar
Vi ser också genom de kulturella, religiösa, yrkesmässiga, utbildningsmässiga, rasmässiga och könsmässiga filter som skapas av vår unika livserfarenhet.

Men din sinnesapparat återger alltså verkligheten korrekt. Grattis, du är den enda människan i världshistorien med denna förmåga.
1. Med hjälp utav s.k. "elektronisk apparatur". Jag är hemelektronikreparatör och insatt i teknisk funktion.
2. Stämmer, men några "filter" finns inte — endast reflektionen av det intagna (med eller utan tolkning) genom en större eller mindre medvetenhet utav allt. "Total medvetenhet" är den s.k . "vetskapen", det är det önskade och gudomliga allvetandet, där troskaper och aningar inte är rådande utan där 100% sanning det som gäller och inget annat råder en själv genom det kreativt kritiska tänkesättet.
Citera
2016-05-18, 10:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
1. Med hjälp utav s.k. "elektronisk apparatur". Jag är hemelektronikreparatör och insatt i teknisk funktion.
2. Stämmer, men några "filter" finns inte — endast reflektionen av det intagna (med eller utan tolkning) genom en större eller mindre medvetenhet utav allt. "Total medvetenhet" är den s.k . "vetskapen", det är det önskade och gudomliga allvetandet, där troskaper och aningar inte är rådande utan där 100% sanning det som gäller och inget annat råder en själv genom det kreativt kritiska tänkesättet.

1. I det läget är det inte du som uppfattar signalerna utan en apparat som du läser av. Utan apparaten skulle du inte veta att signalen/fenomenet fanns. Tror du att vi har konstruerat apparater för att kunna uppfatta alla fenomen som finns eller finns det flera att upptäcka? För isf har vi fortfarande inte en heltäckande bild av verkligheten, apparat eller ej.

2. Det intagna är redan filtrerat genom det begränsade sinnet. Du kan inte uppfatta ens hälften av de dofter en hund kan uppfatta exempelvis. Att påstå att man kan sitta inne med 100% av sanning är bara löjligt.
Citera
2016-05-18, 18:05
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=proconsul|57296918]
Citat:
Eftersom det finns flera tolkningar. Om alla hade varit överens om en enda tolkning hade jag antagligen trott att den var den rätta. Men nu är det inte så, utan vi uppfattar utifrån de förmågor vi har.
Bingo

Människan är nog inte den tabula rasa som du eventuellt... insinuerade innan, att p.g.a filtreringen via våra medfödda förmågor, som utvecklas i takt med erffarenheten och ständiga utrensningar i minnesbanken, det läggs till dras ifrån... så är det männniskan själv och inte de yttre fenomenen, som aldrig förstår aldrig träffar rätt.. det blir "fel" för hon är inte fenmenet själv - nej visst däremot IDENTIFIERAR vad-som-är-vad, NÄR det är fel.. när det är rätt.. dvs inte perfekt, utan RIMLIGT. Det tycker jag nog människor med unset ansvar i kroppen kan, och betydligt mer än utefter egen utsago!!

Jag gissar.. att en bred majoritet människor på jorden, inte ens fattar vilka potentialer de har , i saken att vara fenomen, utan egentliga val än att skärpa sig lite, det finns mkt oskärpa däremot, så rent sociologiskt kan jag håla med om att många är slöa, inkluderande mig själv som är lagt åt lättja.

Vad krävs för perfektion? enl mig : ingen tolkning alls, då ska männniskan fullständigt stänga av samtliga sinnen, bete sig sittande på en kudde gärna under ett malätet träd i Indien, avskuren och så klart större delen i en grotta, glutta ut en och annan gång ca vart tredje år för att "känna å atmosfären" , känna om man är vid liv.. men inget mer!!! .. är det då.. objektivt?

Människan skulle under inga omständigheter öht REAGERA, men nu är människan en organisk kemoelektriskt naturfenomen i sig själv, bärande på massor och åter massor av djupt liggande förmåga, som behöver sina triggers, i den värld bestående av dessa triggers som samtidigt är människans egen symbiotiska mest tnkbara intima VERKLIGHET, att DU äär en del av ljudet som "träffar" dig.. det du upplever dig "utsättas för" som religiös individ skulle säga : de brukar öppet och klagande ljuda : oooh Guuud.. varför gör du detta mot mig.. oooh gud.. vad har JAG förtjänat för att behöva genomgå detta... denna människan med sådan dualistisk livsattityd, får aldrig fatt den fenomenala syntes som uppstår i MÖTET/TOLKNINGEN när vi med vår organiska sammansättnings kemi.. smälter samman med de fenomen som omger oss INPÅ HUDEN och osmotiskt igenom det, vi här alltså med HELA anletet... det sipprar igenom vågor var vi änär, såvida vi inte bygger vakuum.. omkring oss, så vi kan försöka tro oss bli "objektiva eller korrekta"

Vem säger att det ens är en livmening att sträva efter? Vt inte vareenda raketforskare.. att felmarginaler SKA vara där, svängrummen MÅSTE finnas där, det skulle nog kunna skapas teoretiska modeller att levas efter, med extremt snävare kriterier, men nej... VI.. vet.. utifrån just känning av felbarhet.. att det är bra med marginaler.

Ändå... när tex jag ska försäka "fånga" ett anlete i rörelse.. som jag inte kan ha optimalt framför mig, men behöva fånga det snabt.. sitter jag och präntar med blyertsen då? nogar mig med varenda lilla linje.. och ängslas? NEJ.. hastigt tillvaratagande på tomma utrymmen omkring föremålet, grova former av kvadrater cirklar.. lätta linjer.. för att til sist.. MARKERA detaljerna, och det.. ger mig chansen att ha fångat så det t.o.m tydligare går att se VEM som fångats in, än ett foto.. som skulle ha uträknat betydligt optimalare punkter av överensstämmelser, men utan att förmå tydliggöra VAD som är karaktären, vad för ljudbild. vad för fenomen.. tack vare felbarheten.. för det är den mänskliga kvaliteten som varit människan till hjälp, att inte mota bort det mänskliga sinnets förmåga som inte identifierar sig med en ljudvåg, elelr ljusvåg.. det nämligen går inte.

Går det inte, kan det inte vara meningen att då börja orda om att det BORE varameningen, och att man därför "tolkar fel" , det är rent bullshit.

Det går att fånga via olika slags kongtrollfiltrering JA, just för att den mänskliga "metoden" är experimentell, vi vet att sinnena kan spela spratt... inget som förbigått empiri det heller. Ingen står väl och säger att "nejdå.. här felas icke, vi vet allt, jag har sinnen.. alltså har jag rätt"

Även om rätt och fel, kan betyda att med mänskliga fel.. kan en karaktär av något.. t.o.m fånas in bättre än vad som tolkas via kliniskt isntrumentalistisk optimalt fri/renad från mänsklig tolkning-metod : det har sina klara nackdelar, det lkakn bli yttermero oprecist, BEROENDE på ämne/område/fenomen som är upp till studering, ju.

Citat:

Färg är ett annat bra exempel. Jag är lite färgblind och har svårt att skilja på en del färger.
Någon kanske säger att en färg är si medan den för mig är så. En tredje har en annan uppfattning.
En del djur har ett otroligt färgseende och kan urskilja många fler nyanser än människan.
Så vems tolkning är identisk med föremålet i sig? Se gärna det jag skrev om Kants filosofi och kolla gärna upp vad han skriver om "das ding an sich".
Tack för tipset. Jag är lite bekant med Kant sedan förr - det var nu längesedan och kan vara trevligt att ta en titt på det igen...

Jag är nästan motsatt dig, färgkänslig. Färger och former är starkt symboliskt (man använder färg för symbolspråk, inom alla vetenskapliga riktningar, El inte minst) i vårt samhälle nu mer än någonsin, därför är ju bildspråket mer och mer avancerat.. dels för att det blir mer tekniskt digitalt komunicerande, dels för att det är lättare och lättare att föras bakom ljuset, eftersom så många använder teknik i tron att de verkligen uttrycker sig själv via tekniken, och därför mer och mer fördummar sig på många sätt, enligt mig.

När tekniska kraftpaket, ligger ihelt fel händer... kan det bli tragiska glapp mellan förståeelsen av vem man egentligen är i relationer.. vemman vill vara.. och vem man blivit,genom att låta tekniken tala för en.

blev mkt text igen.. hemskt tragiskt ;-
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-05-18 kl. 18:11.
Citera
2016-05-18, 18:34
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är ingen som orkar diskutera Gud med dig i en perceptionsprocess eller kosmiska vansinnes manifestationer.
Kom ner från dina höga hästar och diskutera religion någon gång och inte felen folk lägger fram i sina åsikter.
Ta av dig halmhatten nu och diskutera The mighty one och i tråden nu då hjärnans avgudadyrkan kontra ateismen och tro.
Jag är beredd att ta han om dig och guida dig varsamt fram i Guds snåriga mystik.
Släng av dig hocrocken och rocka loss med Gud och mysterin och utan minsta behov av belägg..i det du spekulerar runt.
Svårt ?
NEJDÅ Bogomil. Du behöver endast svälja din stolthet. Släppa loss och bli som det barnet du en gång var. Nyfiken och på upptäcksfärd.

Jag är duktig på det som du vet😂
Det här var så OFF TOPIC, att jag får undra om du börjat överkonsumera psykofarmaka, nu igen ?!

Du kanske ska börja rensa i ditt medicinskåp därhemma, få rent i skallen... SEDAN.. komma in i matchen. För detta var ju ett enastående horribelt irrationellt bråkstakar-maniskt inlägg , utan någon som helst koppling till någonting alls.

Du får nog baxa dig igenom åtminstonde gymnasiet, för att känna doften av de ord som Bogo anvvänder.

För mig är det som parfymolja... eller tänk en koncert/orkester.. med dina två instrument i gnidande (jag Göran + min fiol) , j'mfört med Bogo´s : där både bas sträng brass trumslagarverk och lite strukturellt dirigerande bjuder fram.

voff voff, på dig taxen!
Citera
2016-05-18, 20:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det här var så OFF TOPIC, att jag får undra om du börjat överkonsumera psykofarmaka, nu igen ?!

Du kanske ska börja rensa i ditt medicinskåp därhemma, få rent i skallen... SEDAN.. komma in i matchen. För detta var ju ett enastående horribelt irrationellt bråkstakar-maniskt inlägg , utan någon som helst koppling till någonting alls.

Du får nog baxa dig igenom åtminstonde gymnasiet, för att känna doften av de ord som Bogo anvvänder.

För mig är det som parfymolja... eller tänk en koncert/orkester.. med dina två instrument i gnidande (jag Göran + min fiol) , j'mfört med Bogo´s : där både bas sträng brass trumslagarverk och lite strukturellt dirigerande bjuder fram.

voff voff, på dig taxen!
Topic?
Citera
2016-05-19, 07:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara för sakens skull, det är möjligt att gå genom en vägg. Om vibrationerna (svängningarna i atomerna) i kroppen och i väggen inte interfererar så går det. Det är alltså inte fysiskt omöjligt.
Chansen att man skulle lyckas är dock försvinnande liten.

Säger Brian Greene https://sv.wikipedia.org/wiki/Brian_Greene

Säger han också något om vilka "vibrationer" det rör sig om och om såna parametrar öht är möjliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in