2016-05-17, 22:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst. Om "folk" vill vara logik-inkonsekventa och lyssna på anti-logisk pladder.

I mitt perspektiv är du en navelskådande pladderjöns med ett Dunning-Kruger syndrom.
Ja då det är en livsexistens det också....
Det bjuder jag dig på.
Kan lugnt påstå att jag absolut inte är expert på religion.
Jag har läst bibeln helt och En enda gång med mycket suckar och svett.
En av de i särklass tråkigaste och mest hopplösa böckernas bok jag läst.
Tog mig säkert två år att plöja igenom.
Sedan slagit i den för länge sedan.
Resten har jag under livets gång kunnat sätta in i bibelns alla tusentals sidor.
Allt som sker. Allt som händer . Allt som existerar i det dagliga livet står det om i bibeln.
Om man nu vill ta reda på det.
För mig finns det jag läst kvar och jag kan se texterna levande.
Inte bara orden.
Ångrar ibland att jag ens läste den om jag vetat att det skulle fastna i skallen i form av bilder på händelser så hade jag eventuellt avbrutit läsningen.
Därav mitt pladder. Inget akademiskt fjollande alltså.
Senast redigerad av goran744 2016-05-17 kl. 22:59.
Citera
2016-05-17, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst. Om "folk" vill vara logik-inkonsekventa och lyssna på anti-logisk pladder.

I mitt perspektiv är du en navelskådande pladderjöns med ett Dunning-Kruger syndrom.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja då det är en livsexistens det också....
Det bjuder jag dig på.
Kan lugnt påstå att jag absolut inte är expert på religion.
Jag har läst bibeln helt och En enda gång med mycket suckar och svett.
En av de i särklass tråkigaste och mest hopplösa böckernas bok jag läst.
Tog mig säkert två år att plöja igenom.
Sedan slagit i den för länge sedan.
Resten har jag under livets gång kunnat sätta in i bibelns alla tusentals sidor.
Allt som sker. Allt som händer . Allt som existerar i det dagliga livet står det om i bibeln.
Om man nu vill ta reda på det.
För mig finns det jag läst kvar och jag kan se texterna levande.
Inte bara orden.
Ångrar ibland att jag ens läste den om jag vetat att det skulle fastna i skallen i form av bilder på händelser så hade jag eventuellt avbrutit läsningen.
Därav mitt pladder. Inget akademiskt fjollande alltså.

Visst, strö om dig med navelskådandde ÅSIKTER, men låta bli att kalla det annat.
Citera
2016-05-18, 00:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Visst, strö om dig med navelskådandde ÅSIKTER, men låta bli att kalla det annat.
Jag är enbart medlem i diskussionsforumet.
Inget annat.
Citera
2016-05-18, 08:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är enbart medlem i diskussionsforumet.
Inget annat.

Precis. Du "säger" ju ingenting när det kommer till kritan.
Citera
2016-05-18, 08:23
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och du tror att dina sinnesorgan beskriver yttervärlden korrekt? Det finns varken färger, smaker, lukter ljud etc utanför sinnesapparaten. Din värld är helt din egen.
I den mån ingen är besatt i mig och jag hör dennes sinnesnärvaro också (detta är ju fullt möjligt med fantasins hjälp) så menar jag att den är korrekt och återspeglar det jag grundar min realistiska världsuppfattning på. Kritisk bedömning är ju viktig för att inte få sitt omdöme och sin tankeförmåga omkullkastat vid förändrade världsåskådningar.
Citera
2016-05-18, 08:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du tror att dina sinnesorgan beskriver yttervärlden korrekt? Det finns varken färger, smaker, lukter ljud etc utanför sinnesapparaten. Din värld är helt din egen.

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
I den mån ingen är besatt i mig och jag hör dennes sinnesnärvaro också (detta är ju fullt möjligt med fantasins hjälp) så menar jag att den är korrekt och återspeglar det jag grundar min realistiska världsuppfattning på. Kritisk bedömning är ju viktig för att inte få sitt omdöme och sin tankeförmåga omkullkastat vid förändrade världsåskådningar.

En summering av new age-"andlighetens" försök på att ersätta tidigare pådyvlande teisms "Intelligent Design" med mantramässandet av följande:

"Det måste vara kvantmekanisk" --> feltolkningen av Schrödingers katt-allegorin --> observer-created reality --> (semi)solipsism.

Vilket är komik på hög nivå, eftersom samma personer som med detta hamnar i (semi)solipsismen oftast förespråker en "absolut" metafysik.
Citera
2016-05-18, 08:42
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du menar att jag inte slentrianmässigt avger mig min egna auktoritet för en fantasi?

Det är lugnt gosse lilla. När du ligger vid dödsbädden kommer du inse en sak. Din saliga känsla har försvunnit. Mörkret kommer krypa in på dig. Du kommer inte längre vara riktigt lika övertygad. Så är livet.

Om gud sen står där vid dörren. Gött 😊 då kommer vi ha ett gott skratt tillsammans. Speciellt när jag berättar hur rädd en person på FB var för sin egns sinnevärld 😯

Men för dig är livet en dygd. Tråkigt. Det gör dig taffat och skenhelig. Mest av allt förkastar du livet gud har gett dig, för du valde att tolka guds budskap istället för att leva det 😉
Auktoritet märks inte att du har — men tron till en annan (fantasifull) auktoritet, i blindo, kan jag däremot urskönja. Din Höner kommer slå sitt "stop" rätt hårt i huvudet på dig när du insett vad DFSM är/var för andra i ditt liv, vid din egen omvändelse. Egensinnighet i bristen på respekten för språket kan vara förödande.
Citera
2016-05-18, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Auktoritet märks inte att du har — men tron till en annan (fantasifull) auktoritet, i blindo, kan jag däremot urskönja. Din Höner kommer slå sitt "stop" rätt hårt i huvudet på dig när du insett vad DFSM är/var för andra i ditt liv, vid din egen omvändelse. Egensinnighet i bristen på respekten för språket kan vara förödande.

Jajaja. Men all din semantiska akrobatik kan ändå inte dölja, att du inte har det minsta solide epistemiska underlag.
Citera
2016-05-18, 08:49
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Den yttervärld där du kan gå genom solida vägger?
Precis, så länge öppningen i dem är tillräckligt stort (är rätt storvuxen med mina 125 pannor) är det i yttervärlden jag "knatar" genom väggarna.
Citera
2016-05-18, 08:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den yttervärld där du kan gå genom solida vägger?

Citat:
Precis, så länge öppningen i dem är tillräckligt stort (är rätt storvuxen med mina 125 pannor) är det i yttervärlden jag "knatar" genom väggarna.

Japp, det är ditt semantik-akrobatiska metafysik-trams i ett nötskal.
Citera
2016-05-18, 08:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Så din sinnesapparat är ground zero för en korrekt beskrivning av verkligheten.
Trevligt för dig.
När du uppfattar radiovågor, mikrovågor, infrarött eller ultraviolett ljus, röntgen- eller gammastrålning, hur gör du då? Eller när du hör ljud över 20.000 hz?

Utanför våra perceptioner, tankar och upplevelser har verkligheten ingen giltighet. Formen, storleken, utseendet och alla av ett föremåls attribut är en rent subjektiv bedömning. Vi skapar vår egen verklighet, det är alltså omöjligt att uppfatta "das ding an sich".
Vi upplever världen genom våra sinnen. Men vi tar inte in intrycken direkt, objektivt, som de är.
De passerar genom flera filter, färgade och ofta förvrängda av våra tolkningar, förväntningar, antaganden, föreställningar associationer, rädslor, begär och åsikter, för att ni inte nämna den begränsning och urskiljning som sinnet skapar
Vi ser också genom de kulturella, religiösa, yrkesmässiga, utbildningsmässiga, rasmässiga och könsmässiga filter som skapas av vår unika livserfarenhet.

Men din sinnesapparat återger alltså verkligheten korrekt. Grattis, du är den enda människan i världshistorien med denna förmåga.
Citera
2016-05-18, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utanför våra perceptioner, tankar och upplevelser har verkligheten ingen giltighet.

Jodå. Man kan inte bara spola filosofisk rationalism och göra empirin ena herra på täppan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in