Citat:
Ursprungligen postat av
MattiasBeming
I den mån ingen är besatt i mig och jag hör dennes sinnesnärvaro också (detta är ju fullt möjligt med fantasins hjälp) så menar jag att den är korrekt och återspeglar det jag grundar min realistiska världsuppfattning på. Kritisk bedömning är ju viktig för att inte få sitt omdöme och sin tankeförmåga omkullkastat vid förändrade världsåskådningar.
Så din sinnesapparat är ground zero för en korrekt beskrivning av verkligheten.
Trevligt för dig.
När du uppfattar radiovågor, mikrovågor, infrarött eller ultraviolett ljus, röntgen- eller gammastrålning, hur gör du då? Eller när du hör ljud över 20.000 hz?
Utanför våra perceptioner, tankar och upplevelser har verkligheten ingen giltighet. Formen, storleken, utseendet och alla av ett föremåls attribut är en rent subjektiv bedömning. Vi skapar vår egen verklighet, det är alltså omöjligt att uppfatta "das ding an sich".
Vi upplever världen genom våra sinnen. Men vi tar inte in intrycken direkt, objektivt, som de är.
De passerar genom flera filter, färgade och ofta förvrängda av våra tolkningar, förväntningar, antaganden, föreställningar associationer, rädslor, begär och åsikter, för att ni inte nämna den
begränsning och
urskiljning som sinnet skapar
Vi ser också genom de kulturella, religiösa, yrkesmässiga, utbildningsmässiga, rasmässiga och könsmässiga filter som skapas av vår unika livserfarenhet.
Men din sinnesapparat återger alltså verkligheten korrekt. Grattis, du är den enda människan i världshistorien med denna förmåga.