2016-05-19, 07:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Kausalitet är empirisk.

Kausalitets-konceptet är (filosofisk-)rationellt. Men självklart inte fristående från tandemparet empiri-(filosofisk-)rationalism.
Citera
2016-05-19, 07:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
1. Jo, men min kunskapsteori av självlärande och självbestämmande är klar och tydlig.

Endast med dina navelskådande ad hoc-premisser och din hemmasnickrade semantiska akrobatik som underlag.
Citera
2016-05-19, 07:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
1. Med hjälp utav s.k. "elektronisk apparatur". Jag är hemelektronikreparatör och insatt i teknisk funktion.
2. Stämmer, men några "filter" finns inte — endast reflektionen av det intagna (med eller utan tolkning) genom en större eller mindre medvetenhet utav allt. "Total medvetenhet" är den s.k . "vetskapen", det är det önskade och gudomliga allvetandet, där troskaper och aningar inte är rådande utan där 100% sanning det som gäller och inget annat råder en själv genom det kreativt kritiska tänkesättet.

Men nu är det inte information-/signal-givande eller -mottagande per se du talar om.

Du talar om information-/signal-processande i din semantik-akrobatiska bubbla.
Citera
2016-05-19, 07:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Säger han också något om vilka "vibrationer" det rör sig om och om såna parametrar öht är möjliga?

Allting är i rörelse, eller hur. Om alla partiklar i ett givet tillfälle har en sådan position att det inte krockar så kan de passera igenom varandra. Om du och jag kastar en näve småsten mot varandra så är det fullt möjligt att ingen av stenarna träffar någon annan, även om chansen att de gör det är större. På samma sätt kan materiella objekt, som består mestadels av tomhet, glida igenom varandra. Man kanske får hålla på att slänga sig i väggen om och om igen under en tidsrymd som motsvarar universums nuvarande ålder, men det går. Och chansen att lyckas är ju egentligen lika stor (eller liten) på det tredje försöket som det 62373246723573936729823647236956243959de.
Citera
2016-05-19, 08:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Allting är i rörelse, eller hur. Om alla partiklar i ett givet tillfälle har en sådan position att det inte krockar så kan de passera igenom varandra.

...

På samma sätt kan materiella objekt, som består mestadels av tomhet,

Och vad med "fält"-delen av det?

(Du har förmodentligen observerat att t.ex. likadana polariserade magnetiska fält repellerar varandra. Eller finns det också såna hypotetiska "tomma zoner" där?)
Citera
2016-05-19, 08:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Kausalitets-konceptet är (filosofisk-)rationellt. Men självklart inte fristående från tandemparet empiri-(filosofisk-)rationalism.

Filosofisk rationalism är fortfarande bara tankegångar. Jag säger inte direkt emot eftersom mitt förnuft fungerar som ditt, jag vill bara kontra med indeterminismen inom kvantfysiken. Osäkerhetsprincipen, EPR-paradoxen, Bells teorem, kvantvärlden går emot kausalitet på flera sätt.
Citera
2016-05-19, 08:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

(Du har förmodentligen observerat att t.ex. likadana polariserade magnetiska fält repellerar varandra. Eller finns det också såna hypotetiska "tomma zoner" där?)

En vägg är inte magnetisk Ifrågasätter du tomheten i materien eller? Jag förstår inte riktigt invändningen.
Citera
2016-05-19, 08:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Filosofisk rationalism är fortfarande bara tankegångar. Jag säger inte direkt emot eftersom mitt förnuft fungerar som ditt, jag vill bara kontra med indeterminismen inom kvantfysiken. Osäkerhetsprincipen, EPR-paradoxen, Bells teorem, kvantvärlden går emot kausalitet på flera sätt.

Japp, förutsatt att denna indeterminism inte övertolkas ... vilket den ofta blir.
Citera
2016-05-19, 08:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En vägg är inte magnetisk

Jodå. Specifikt och på atomärnivån.
Citera
2016-05-19, 08:40
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jodå. Specifikt och på atomärnivån.

Ja det är klart, spinn orsakar magnetism. Jag kan faktiskt inte förklara hur det går till, men när en professor i teoretisk fysik säger något så är inte jag den som käftar emot.
Citera
2016-05-19, 12:08
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Egentligen är denna hypotes baserad på osäkerhetsprincipen. Då partiklar kan finnas bakom och framför en annan partikel kan den passera utan att ha "passerat".

Om alla partiklar i kroppen skulle ha samma potentiella plats bakom väggen i exakt samma stund skulle du finnas där.

Men, det kommer aldrig hända. Då chansen är större än att universum skapar en rosa elefant som äter stjärnor och skiter ut svarta hål.
Citera
2016-05-19, 12:10
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ja det är klart, spinn orsakar magnetism. Jag kan faktiskt inte förklara hur det går till, men när en professor i teoretisk fysik säger något så är inte jag den som käftar emot.

Bohmian mechanics verkar ha fått ett uppsving på senare tiden.

En deterministisk tolkning av kvantfysiken. Som än så länge verkat kunna förklara samtliga fenomen. Inte insatt men läste en artikel igår om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in