2016-05-16, 00:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Min kusin dog nerknarkad på en soffa av en överdos.

Är rätt övertygad om att han hade dött på den där soffan även om det var helt lagligt. Han ville sluta men knarkarna kom och sålde knark till honom... Det hade aldrig hänt om dom där knarkarna satt inlåsta där dom skall vara. Man kan gå flera steg till i kampen mot narkotikan tycker jag...

Tänker ofta på min kusin, om hur det vore om han levt idag...?
Du borde ta ett snack med William Petzäll´s mamma, hon är övertyga om att det är exakt tvärtom.

Den stora frågan om din kusins död, dock han av överdos, eller aktivt självmord(som givetvis är också överdos, dock avsiktligt)?
Om svaret är överdos(oavsiktligt), så hade definitivt en legalisering räddat hans liv.
Då en överdos är omöjlig att ge sig, då missbrukaren tar samma mängd varje gång.

På nått sätt, måste tillåta dig tänka ett steg längre.
I Schweiz tex, där återgår missbrukaren till aktiva och produktiva liv.
Då man ifrån statlig sida delar ut heroin till heroinister.
hade din kusin varit med i ett sådant program, så hade han helt klart levt idag.
Eller Danmark, där man delar ut heroin som intas i injektionsrum, i dessa rum har man haft NOLL överdoser.
Även i detta system hade din kusin levt.

Samtidigt i länder som avkriminaliserat droger(Tjeckien och Portugal), så ser man dödssiffror gå ned.
Medan i Sverige så ökade det med 30% i senaste mätningen.
Sen att folk dör från droger(alkohol inkluderat), är nått vi aldrig kommer ifrån.
Idag har vi dock att det är olagligt, där folk låter bli ringa 112 då de är rädda för följder.
Det skördar liv det med.
Min fråga till dig, om din kusin skulle få hjälp med sin hälsa, vem skulle du vilka att kusinen gick till?
Polisen?
Eller sjukvården?
Citera
2016-05-16, 00:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det du beskriver här har jag talat en hel del om senaste veckan faktiskt. En nära vän läste någon bok som jag tror hette "Tysta skriket" eller något liknande. Han är efter denna läsning helt övertygad om att vi måste legalisera rubbet. Jag är av den åsikt att vi som ras (homo sapiens) är kass och verkligen inte behöver mer dekadens i form av bla droger, sprit, horor och underhållnings-våld. Vi behöver hårt arbete och stramare tyglar om vi ska nå ut ur det här solsystemet någon gång.

Mvh
Ditt Utopia är en ouppnåelig fantasi, nja, ska formlera om mig = en patetisk fantasi, som aldrig NÅGONSIN kommer ske EVER.
Men dina tankar, är en önskedröm för kriminellanätverk.

En sak är säker, narkotikapolitiken skadar och dödar, så är man för folkhälsa.
Så är det bättre ha en reglerad handel och en väl förberedd sjukvård.
Och har man inte folkhälsan i tankarna, ja då gör man helt rätt.
Då vi ligger illa till, tvåa i dödlighet i EU.
Och lustigt nog så länder som tex Portugal har en helt omvänd resa efter avkriminaliseringen av alla droger.
Där man sett en halvering av de problematiska konsumenterna, liknande ser man i Tjeckien
Citera
2016-05-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag svarat på flera gånger.

Vill Polly ha ett kex?
Du verkar lite okoncentrerad nämligen. Lite kex och en slatt vatten kanske skulle sitta fint?

Citat:
Riktiga fängelseplatser kostar högst en tiondel av dagens dalt i "hotellfängelser" (se ex. med USA),

och hur ser rehabiliteringssiffrorna ut för USA? Alla som släpps ur deras fängelser återfaller aldrig i brott?
I USA's fängelser knarkar man för att fördriva tiden du vet.
Citera
2016-05-16, 19:25
Medlem
detox4mes avatar
Citat:
Exakt. Knark ska vara förbjudet. Samhället och dess medborgare måste skyddas. Sverige har rätt typ av drogpolitik.

Godis ska vara förbjudet. Samhället och dess medborgare måste skyddas mot fetma, Sverige har fel typ av sockerpolitk....
Citera
2016-05-17, 22:33
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ditt Utopia är en ouppnåelig fantasi, nja, ska formlera om mig = en patetisk fantasi, som aldrig NÅGONSIN kommer ske EVER.
Men dina tankar, är en önskedröm för kriminellanätverk.

En sak är säker, narkotikapolitiken skadar och dödar, så är man för folkhälsa.
Så är det bättre ha en reglerad handel och en väl förberedd sjukvård.
Och har man inte folkhälsan i tankarna, ja då gör man helt rätt.
Då vi ligger illa till, tvåa i dödlighet i EU.

Och lustigt nog så länder som tex Portugal har en helt omvänd resa efter avkriminaliseringen av alla droger.
Där man sett en halvering av de problematiska konsumenterna, liknande ser man i Tjeckien

Gubben du skriver riktigt illa. Vad är det du vill ha sagt? Vilken utopi är det du menar? Är du arg på mig för att du gillar att knarka? Har ett flertal bekanta som även de försvarar att de är torsk med näbbar och klor. "Asså folkhälsan och det där" Pffff.

Mvh
Citera
2016-05-17, 22:42
Medlem
HanSomForsvanns avatar
En liten kort fråga: Av alla er som propagerar för avkriminalisering, hur många är rena från droger? Är det ens en människa som inte pundar själv som håller med er? Jag har själv pundat på både det ena och det andra under 20 år så jag vet precis hur snacket går. Har dock aldrig träffat en "ren" person som vill avkriminalisera tunga droger. Enbart cannabis har det då varit tal om.

Mvh
Citera
2016-05-17, 22:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Gubben du skriver riktigt illa. Vad är det du vill ha sagt? Vilken utopi är det du menar? Är du arg på mig för att du gillar att knarka? Har ett flertal bekanta som även de försvarar att de är torsk med näbbar och klor. "Asså folkhälsan och det där" Pffff.

Mvh
Du får nog läsa det jag svarar på, och tidigare inlägg mellan oss.
Då kommer polletten trilla ned för dig.

Sen om nått är oklart för dig, så kan jag försöka förklara bara för dig.
Citera
2016-05-17, 23:09
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
En liten kort fråga: Av alla er som propagerar för avkriminalisering, hur många är rena från droger? Är det ens en människa som inte pundar själv som håller med er? Jag har själv pundat på både det ena och det andra under 20 år så jag vet precis hur snacket går. Har dock aldrig träffat en "ren" person som vill avkriminalisera tunga droger. Enbart cannabis har det då varit tal om.

Mvh

Enkelt svar: ja. Det är dock betydligt vanligare att icke-brukare är mindre rabiata om endast cannabis diskuteras.

Men det fanns en tid då man brände häxor, och det fanns en tid då man propagerade för att onani ger håriga handflator och det fanns en tid då man tvångssteriliserade folk som ansågs defekta... och det fanns en tid då man jagade och fängslade folk som rusade sig med andra medel än de av staten stipulerade... eller just det... den har vi kvar. Men eftersom de föregående absurditeterna hör till historien, kanske utvecklingen går framåt även här.

Märkligt ändå, för om du har "pundat både det ena och andra i 20 år", borde du vara så insatt att du vet att punda är förbehållet amfetamin... så det finns inte så mycket "ena och andra" att punda, liksom...
Citera
2016-05-17, 23:39
Medlem
Franzkinskis avatar
Citat:

Mvh

Du menar att Kofi Annan, Brasiliens och Mexikos presidenter m.fl "viktiga" personer i världen är pundare hela högen?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kofi-annan-legalisera-droger/
Citera
2016-05-18, 01:09
Medlem
klybans avatar
Citat:

Mvh
Använder inte droger nu, och inte gjort på ett bra tag.
Då jag inte har ont för tillfället.
Men givetvis ska alla droger avkriminaliseras.
Sen när det kommer till legalisering, då blir det knepigare.
Det blir knepigare, då man få komma fram till rätt reglering av dessa tunga substanser.
De lätta drogerna är ju enkla, där räcker det med ålder på de flesta.
Ska väl vara hallucinogena droger, som man kanske borde få en kortare utbildning och sen "körkort" för hallucinogena droger.
Citera
2016-05-18, 13:54
Medlem
Arbetar inom psykiatri, och kommer precis hem från årets planeringsdagar. Temat/årets fokus var tämligen tydligt och i linje med vad denna tråd ursprungligen handlar om. Dels nedskärningar,då det framkommer att saker kan göras mer rationellt. Områden man satsar på är de så kallade rådgivningsfunktionerna,med bla CS mottagning och där substitutionsprogram är prioriterade. Vidare så är det på tal att släppa mer på drogscreeningsidan, samt att diskussion sker på hög nivå om sänkta krav gällande förskrivningsrätten av i första hand centralstimulerande läkemedel vid behandling av ADHD, där det i dag krävs att förskrivande läkare är psykiatriker. Tanken är att avlasta Psykiatrin genom att utnyttja hälsocentralerna. Man misstänker att mörkertalet är enormt gällande neuropsykiatrisk ohälsa, och att en majoritet av de som brukar narkotika, skulle vara hjälpt av centralstimulerande läkemedel samt högst troligt, ovetande går omkring med en diagnos.

Synsättet har svängt och även (i varje fall inom vårt landsting) den policy vi ska arbeta utifrån. En "missbruksdiagnos" ska inte längre stämpla en patient när denne söker vård(vilket egentligen borde vara självklart) utan diagnos ska ställas ut ifrån aktuellt vårdtillfälle och vara relaterat till vad patienten sökt för kontakorsak.

Det är dags att vända blad och pröva något annat,mina kollegor och jag själv känner oss positiva inför denna uppgift,något muttrande har hörts från polishåll, men troligen så svänger det även där med mer insikt, den bristande kompetens de besitter gör att de behöver längre tid på sig att landa i den stundande framtid vi står inför.
Citera
2016-05-18, 14:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkilofosfor
Arbetar inom psykiatri, och kommer precis hem från årets planeringsdagar. Temat/årets fokus var tämligen tydligt och i linje med vad denna tråd ursprungligen handlar om. Dels nedskärningar,då det framkommer att saker kan göras mer rationellt. Områden man satsar på är de så kallade rådgivningsfunktionerna,med bla CS mottagning och där substitutionsprogram är prioriterade. Vidare så är det på tal att släppa mer på drogscreeningsidan, samt att diskussion sker på hög nivå om sänkta krav gällande förskrivningsrätten av i första hand centralstimulerande läkemedel vid behandling av ADHD, där det i dag krävs att förskrivande läkare är psykiatriker. Tanken är att avlasta Psykiatrin genom att utnyttja hälsocentralerna. Man misstänker att mörkertalet är enormt gällande neuropsykiatrisk ohälsa, och att en majoritet av de som brukar narkotika, skulle vara hjälpt av centralstimulerande läkemedel samt högst troligt, ovetande går omkring med en diagnos.

Synsättet har svängt och även (i varje fall inom vårt landsting) den policy vi ska arbeta utifrån. En "missbruksdiagnos" ska inte längre stämpla en patient när denne söker vård(vilket egentligen borde vara självklart) utan diagnos ska ställas ut ifrån aktuellt vårdtillfälle och vara relaterat till vad patienten sökt för kontakorsak.

Det är dags att vända blad och pröva något annat,mina kollegor och jag själv känner oss positiva inför denna uppgift,något muttrande har hörts från polishåll, men troligen så svänger det även där med mer insikt, den bristande kompetens de besitter gör att de behöver längre tid på sig att landa i den stundande framtid vi står inför.

Fantastiska nyheter. Det är helt bisarrt att man blir nekad fungerande sömnmedicin om man erkänner att man röker cannabis för att sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in