2016-05-18, 22:24
Medlem
DoctorBallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Polisen har sagt sitt? Ja, men nöj dig med det och jag fortsätter att tro på flickan det är inte så svårt.
Att ni inte skäms genom att sitta och vräka ur er om en 16 åring säger ju en del om er muppar.

Jag tycker du har drivit en uppenbar agenda här. Nästan så man tror det finns en sjuklig fascination från din sida. Nej, jag tror inte sjukvården knuffar ut någon jag vet att man gör det. En viss skillnad att tro och veta. Man har inte vårdplatser för simulanter nämligen utan bara för dom som är sjuka.
Det säger en del vilket innebär att hon faktiskt har blivit misshandlad och det är vad jag utgår ifrån.
Inte vad polisen meddelar i media det säger ingenting eftersom det inte går att kontrollera.
Däremot finns det uppenbara problem hos polismyndigheten då det gäller brott som överfall det är nämligen något dom går bet på. Dom har lagt ner dom flesta i den här kategorin.
Ja, just det en rättsläkare kan avgöra ett händelseförlopp visste du inte det? Eller du kanske trodde polisen den lokala vid korvkiosken avgjorde det? Då vet du att så är inte fallet.

Svara mig på en sak. Finns det någon endaste post i denna tråden som tvivlar på att hon faktiskt blivit misshandlad?

Du har ingen aning vad det är som är viktigt här. Har du överhuvudtaget satt dig in i vad denna händelse handlar om?
Citera
2016-05-18, 22:25
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Nej, förklara istället vad som är så bra utrett i detta fallet och har du papper som bevisar att man gjort allt? Mig veterligt avskrivs många anmälda brott innan dom ens kommer till åklagare.
I fallet inkassobolaget som anlitat en delgivningsman som signerat en mans underskrift på en delgivning vilket var en förfalskning lade man ner utredningen. Hade man gjort allt? Mannen i fråga lämna det vidare till SKL vilket innebar att man fick bevisat att det var falskt. Varför lade polisen ner fallet? Procentuellt löser inte polisen så många brott utan ynkligt få. Så om du nu litar på att polisen gjort allt ser jag som att du köper deras version för att det passar din egen agenda. Den smutsiga agendan du drivit en längre tid i tråden mot en 16 årig flicka.
Bevisbördan ligger inte på mig utan på dig, det är du som påstår att den här utredningen har skötts dåligt. Se mina frågor i mitt inlägg från 21:28, bra frågor att använda som utgångspunkt.

Anledningarna till att jag menar att utredningen har skötts ordentligt är sammanställt i mitt inlägg från igår:
Sammanfattning av polisens punkter

Citat:
Ursprungligen postat av DoctorBalls
Skämtare där....du begär papper av vem? Det är du som skall presentera vad du har för fakta.

Polisen har sagt sitt, och är det så man har invändningar mot det så går det bra att presentera dessa, underbyggt av relevant fakta. Klarar man inte av det så har man ju intet att komma med i denna tråden.
Tack för att du tog dig tid att formulera ett mycket bra svar till idioten, då slipper jag
Citera
2016-05-18, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Bevisbördan ligger inte på mig utan på dig, det är du som påstår att den här utredningen har skötts dåligt. Se mina frågor i mitt inlägg från 21:28, bra frågor att använda som utgångspunkt.

Anledningarna till att jag menar att utredningen har skötts ordentligt är sammanställt i mitt inlägg från igår:
Sammanfattning av polisens punkter

Tack för att du tog dig tid att formulera ett mycket bra svar till idioten, då slipper jag

Det är vad målsägaren säger i detta fallet är att utredningen inte är ordentlig. Vad media skriver från vad polisen uttalar är ju inte på något vis ett underlag att ta som om det vore fakta. Det är ett lättare sätt att slippa att säga vi får lägga ner för vi har inget att gå på. Så som skett på Gotland, Kalmar, Östersund. Den som blivit överfallen vidhåller sin historia vilket inte kan ses som att hon gick och gömde sig direkt. En JO anmälan mot polisen i Kungsbacka skulle däremot klargöra vad dom har gjort i denna utredningen. Bara en sån sak att vittnen inte kom fram på timmar till polisen och gjorde dom det så var det ändå ingen som tog emot deras vittnesmål före media skrev om det.
Nej, jag tror inte på lokalpolisen i nuläget i alla fall.
Citera
2016-05-19, 00:10
Moderator
Carlboms avatar
Förstår inte riktigt vad det tjafsas om nu. Alla vet, inkl. Polisen, att tjejen fått stryk av någon. Om hon gett sig själv stryk, fått stryk av en pojkvän eller någon annan vet bara tjejen själv (kanske morsan också).

Det är lite väl mycket begärt av Polisen om man tycker de ska lösa detta när tjejen inte berättar sanningen om varför, eller av vem, hon fått stryk. Polisen i Kungsbacka gick jävlar i mig loss på det här fallet. Tvivlar på om något annat misshandelsfall fått så mycket resurser i Halland tidigare ö.h.t

Man kan plöja ner miljoners miljoner i utredningen, men om tjejen fortsätter ljuga så är det omöjligt att lösa.

Ska jag ge Polisen någon kritik så är det nog att jag tycker de borde fått båda, eller åtminstone någon, av tjejerna att kvittra. Borde inte vara raketforskning att knäcka ett par småbrudar med taskigt sammanhållen story i ett förhör, men man vet ju inte i vilken mån de faktiskt ställt upp på förhör heller. Finns det en dominant målsman i bakgrunden med en agenda så kan det mycket väl ställa till det.
Citera
2016-05-19, 10:10
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Förstår inte riktigt vad det tjafsas om nu. Alla vet, inkl. Polisen, att tjejen fått stryk av någon. Om hon gett sig själv stryk, fått stryk av en pojkvän eller någon annan vet bara tjejen själv (kanske morsan också).

Det är lite väl mycket begärt av Polisen om man tycker de ska lösa detta när tjejen inte berättar sanningen om varför, eller av vem, hon fått stryk. Polisen i Kungsbacka gick jävlar i mig loss på det här fallet. Tvivlar på om något annat misshandelsfall fått så mycket resurser i Halland tidigare ö.h.t

Man kan plöja ner miljoners miljoner i utredningen, men om tjejen fortsätter ljuga så är det omöjligt att lösa.

Ska jag ge Polisen någon kritik så är det nog att jag tycker de borde fått båda, eller åtminstone någon, av tjejerna att kvittra. Borde inte vara raketforskning att knäcka ett par småbrudar med taskigt sammanhållen story i ett förhör, men man vet ju inte i vilken mån de faktiskt ställt upp på förhör heller. Finns det en dominant målsman i bakgrunden med en agenda så kan det mycket väl ställa till det.
Det här var det bästa som jag har läst i den här tråden och jag håller dessutom med till 100%!
Citera
2016-05-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Men skriv vad det är som har skötts så jävla dåligt i den här utredningen då! Vad väntar du på? Vi andra väntar med spänning.

Det enda jag ser är fullständigt grundlösa anklagelser om att polisen i Kungsbacka är inkompetent och att den här utredningen har skötts dåligt.

Vad bygger du och dina rättshaveristpolare era anklagelser på, gällande detta fallet?
Har det någonstans framkommit att polisen är inkompetenta, har slarvat eller skött denna utredningen dåligt?

Allt som har framkommit visar tvärtom att polisen tagit detta på stort allvar och har lagt ner mycket resurser på att utreda fallet.

Nu får du ta det lugnt.

Att efterfråga vilken kompetens Kungsbackapolisen har att förhöra barn är relevant - särskilt med tanke på hur polischefen svärtat ner just ett barn i media.

Varför fick hon inte ett målsägandebiträde? Kändes det möjligen obekvämt för polisen att få en juridiskt kunnig person med vid förhören? Får man ens förhöra ett minderårigt barn som är misstänkt brottsoffer utan att ha ett målsägandebiträde med?

Om du kan bidra med kunskap om hur Kungsbackapolisen utbildat sig i förhör med barn - gör gärna det.
Citera
2016-05-19, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Vi vet inget om hur mycket resurser polisen lade på detta eftersom det inte går att kontrollera. Vi vet heller inte om polisen använde dessa resurser rätt eller om de ville visa "upp sig på stan".

Det här fallet behöver nog granskas. Om inte polischefen uttalat sig så illa i media om ett 16-årigt barn som bevisligen utsatts för misshandel, så kunde man kanske kunnat litat lite mer på dem. Nu signalerade han ett uppenbart förakt för flickan vilket drabbar alla tonåriga flickor i Kungsbacka.
Citera
2016-05-19, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför fick hon inte ett målsägandebiträde? Kändes det möjligen obekvämt för polisen att få en juridiskt kunnig person med vid förhören?
Det är inte polisen, utan tingsrätten, som förordnar om målsägandebiträde.

Citat:
Får man ens förhöra ett minderårigt barn som är misstänkt brottsoffer utan att ha ett målsägandebiträde med?
Jadå. Annars hade det ju inte gått att förhöra barn alls innan det nuvarande målsägandebiträdesinstitutet instiftades 1988. En målsman går så bra, så bra.

Citat:
Om du kan bidra med kunskap om hur Kungsbackapolisen utbildat sig i förhör med barn - gör gärna det.
Att förhöra barn har sina utmaningar, men straffmyndiga sextonåringar är inte att betrakta som barn rent förhörstekniskt. Att kungsbackapolisen har anständig kompetens på och varna vid att förhöra sextonåringar kan vi nog utgå från.
Citera
2016-05-19, 23:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte polisen, utan tingsrätten, som förordnar om målsägandebiträde.

Jadå. Annars hade det ju inte gått att förhöra barn alls innan det nuvarande målsägandebiträdesinstitutet instiftades 1988. En målsman går så bra, så bra.

Att förhöra barn har sina utmaningar, men straffmyndiga sextonåringar är inte att betrakta som barn rent förhörstekniskt. Att kungsbackapolisen har anständig kompetens på och varna vid att förhöra sextonåringar kan vi nog utgå från.

Fast då måste man starta en förundersökning innan man tilldelas ett målsägarbiträde. Straffmyndig eller inte så är dom flesta under 18 år inte är att betrakta som vuxna i och med på kritik som riktats angående barn i häkte. Kungsbackapolisen är inget annat än en lokalpolis med allt vad det innebär. Hela polismyndigheten har problem i dag och absolut då det gäller att lösa brott. Och här beter dom sig på ett uselt sätt måste jag säga. Om man ville lugna lokalbefolkningen så har man ändå inte lyckats utan det finns fortfarande oro i Kungsbacka.
Citera
2016-05-19, 23:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Fast då måste man starta en förundersökning innan man tilldelas ett målsägarbiträde.
En förundersökning har säkerligen startats, så mycket jobb som kungsbackapolisen har lagt ner på det här.
Citat:
Straffmyndig eller inte så är dom flesta under 18 år inte är att betrakta som vuxna i och med på kritik som riktats angående barn i häkte.
Fast det är inte samma sak. När det gäller att förhöra barn handlar det ju inte om tvingande åldersregler, utan om förhörsteknik. Det handlar inte om att barnen inte får utsättas för åtgärder av samma stränghet som fullt vuxna utan om hur man gör för att få tillförlitliga upplysningar ur barn respektive vuxna. Och då går gränsen där man måste bete sig på helt annorlunda sätt väsentligt lägre än vid sexton år - kanske vid 12-13.

Citat:
Kungsbackapolisen är inget annat än en lokalpolis med allt vad det innebär. Hela polismyndigheten har problem i dag och absolut då det gäller att lösa brott. Och här beter dom sig på ett uselt sätt måste jag säga. Om man ville lugna lokalbefolkningen så har man ändå inte lyckats utan det finns fortfarande oro i Kungsbacka.
Men hur vet du att det är så uselt? Lugna alla kan man ju väldigt sällan göra hur man än gör. Och vad är det om är så orimligt med att tjejen har ljugit fast sig i en version som egentligen mest var till för mamma? Och borde det inte ringa en varningsklocka så fort man hamnar på samma sida som någon med nopomil:s track record i en debatt?
Citera
2016-05-20, 00:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En förundersökning har säkerligen startats, så mycket jobb som kungsbackapolisen har lagt ner på det här.

Fast det är inte samma sak. När det gäller att förhöra barn handlar det ju inte om tvingande åldersregler, utan om förhörsteknik. Det handlar inte om att barnen inte får utsättas för åtgärder av samma stränghet som fullt vuxna utan om hur man gör för att få tillförlitliga upplysningar ur barn respektive vuxna. Och då går gränsen där man måste bete sig på helt annorlunda sätt väsentligt lägre än vid sexton år - kanske vid 12-13.

Men hur vet du att det är så uselt? Lugna alla kan man ju väldigt sällan göra hur man än gör. Och vad är det om är så orimligt med att tjejen har ljugit fast sig i en version som egentligen mest var till för mamma? Och borde det inte ringa en varningsklocka så fort man hamnar på samma sida som någon med nopomil:s track record i en debatt?

Nja, jag tycker bara att man skött detta uselt genom att att gå ut på det viset som dom gjorde med att det aldrig har hänt. Jag tycker det var onödigt. Enligt flickan själv var det inget vidare förhör och dom var inte direkt trevliga. Mamman var med under förhören det vet jag.
Jag måste också säga att dom har inga direkt grunder på att det inte har hänt. Dom säger liksom inte detta på ett trovärdigt sätt utan mer som att ja hon blev misshandlad, men inte på det sättet hon beskriver det på för det stämmer inte tidsmässigt. Vi får inte ihop det kommer det sen, men dom får sällan det i såna här fall. Så varför göra så att hon får hat och hotmail pga att nu att "vissa" tror hon ljög. Jag begriper inte det ärligt talat. Ja, förhör sköts ju inte ens bra då det gäller mordmisstänkta alla gånger så varför i helvete skulle dom helt plötsligt vara kanon nu?
Nej, det finns dom gånger då polisen faktiskt lägger ner bara trots att det bevisligen finns gånger dom kunde gjort mer. Sen undrar jag hur andra unga tjejer reagerar vid ett uttalande på det här viset att det har aldrig hänt. Är det förtroendeingivande för nästa unga tjej som tänkt anmäla? Nej, dom vet ju att det är ingen större chans och dom kan ju hängas ut som lögnare av polisen dessutom. Skrämmande anser jag.
Senast redigerad av Moosky 2016-05-20 kl. 00:05.
Citera
2016-05-20, 00:36
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Nja, jag tycker bara att man skött detta uselt genom att att gå ut på det viset som dom gjorde med att det aldrig har hänt. Jag tycker det var onödigt.

Det var väl det minsta de kunde göra, eftersom det verkar som att allt var hittepå? Eller har jag fel!? Tycker man (=polisen) är alldeles för slappa med att utreda och väcka åtal för falskt larm (finns massor av exempel på sådana, utfärdade av alla möjliga slags personer av olika anledningar), men det kanske hur som helst inte gick i just det här fallet?

Det knäppa och paradoxala ligger väl normalt sett istället i, att de faktiskt går ut med det men sedermera väljer bort att utreda och väcka åtal.
Senast redigerad av CarolSeaver 2016-05-20 kl. 00:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in