Citat:
Du borde ta ett snack med William Petzäll´s mamma, hon är övertyga om att det är exakt tvärtom.Min kusin dog nerknarkad på en soffa av en överdos.
Är rätt övertygad om att han hade dött på den där soffan även om det var helt lagligt. Han ville sluta men knarkarna kom och sålde knark till honom... Det hade aldrig hänt om dom där knarkarna satt inlåsta där dom skall vara. Man kan gå flera steg till i kampen mot narkotikan tycker jag...
Tänker ofta på min kusin, om hur det vore om han levt idag...?
Är rätt övertygad om att han hade dött på den där soffan även om det var helt lagligt. Han ville sluta men knarkarna kom och sålde knark till honom... Det hade aldrig hänt om dom där knarkarna satt inlåsta där dom skall vara. Man kan gå flera steg till i kampen mot narkotikan tycker jag...
Tänker ofta på min kusin, om hur det vore om han levt idag...?
Den stora frågan om din kusins död, dock han av överdos, eller aktivt självmord(som givetvis är också överdos, dock avsiktligt)?
Om svaret är överdos(oavsiktligt), så hade definitivt en legalisering räddat hans liv.
Då en överdos är omöjlig att ge sig, då missbrukaren tar samma mängd varje gång.
På nått sätt, måste tillåta dig tänka ett steg längre.
I Schweiz tex, där återgår missbrukaren till aktiva och produktiva liv.
Då man ifrån statlig sida delar ut heroin till heroinister.
hade din kusin varit med i ett sådant program, så hade han helt klart levt idag.
Eller Danmark, där man delar ut heroin som intas i injektionsrum, i dessa rum har man haft NOLL överdoser.
Även i detta system hade din kusin levt.
Samtidigt i länder som avkriminaliserat droger(Tjeckien och Portugal), så ser man dödssiffror gå ned.
Medan i Sverige så ökade det med 30% i senaste mätningen.
Sen att folk dör från droger(alkohol inkluderat), är nått vi aldrig kommer ifrån.
Idag har vi dock att det är olagligt, där folk låter bli ringa 112 då de är rädda för följder.
Det skördar liv det med.
Min fråga till dig, om din kusin skulle få hjälp med sin hälsa, vem skulle du vilka att kusinen gick till?
Polisen?
Eller sjukvården?