2016-05-17, 10:01
Medlem
Var går gränsen för vad man får kritisera hos andra, i sociala sammanhang och vid val av partner? Det verkar som att det förhåller sig lite som att följande generellt är känsliga att kommentera:
  • Utseende
  • Längd
  • Kroppsstorlek (omtvistat)
Samtidigt verkar följande attribut vara ganska rättframt att ställa krav kring:
  • Kroppslukt
  • Ohyfs, t.ex. att smaska
Frågan är, vad är det som definierar vad som anses socialt acceptabelt att ställa krav kring? Varför är det mer okej att bli äcklad av att någon luktar äckligt än att någon är ful? Argumentet att vissa föds fula vet jag inte om det håller, eftersom de flesta kan med lite ansträngning bli dugligt snygga, och samtidigt föds alla med olika förutsättningar för kroppslukt (vissa luktar starkare/äckligare än andra). Vad skulle skillnaden vara? Och varför anses det ytligt att kritisera utseende/beteende framför personlighet? Måste vara mycket svårare att gå från en blyg introvert till en karismatisk självsäker än från mullig till vältränad. Och är det rimligt att kraven skiljer sig mellan män och kvinnor, homosexuella sinsemellan etc?

För att den här tråden ska bli så konstruktiv som möjligt föreslår jag att man argumenterar genom att välja två attribut, antingen båda ytliga, en ytlig och en personlighet eller båda personlighet, och förklarar varför man anser att det ena är ett skäligt krav och det andra är att kränka motparten. På så sätt kan vi jämföra hur vi motiverar de olika och om förklaringen är stringent.

En ofullständig lista över ytliga attribut:
En ofullständig lista av personlighet:

Sökte runt och hittade en tidigare tråd:
(FB) Naturlig look det växande idealet..
Den vidrör detta ämne men med fokus på den "naturliga looken" och vidgar sig inte riktigt till frågeställningen som helhet.
Citera
2016-05-17, 10:13
Medlem
Vilken märklig trådstart….och???? vad har detta med feminism & jämställdhet att göra?

Ingen har väl rätt att kritisera någon, öppet i sociala sammanhang för något av det du räknat upp, är ju otroligt ohyfsat och oftast poänglöst.

Om någon inte faller en på läppen, av vilken anledningen det nu än är, så väljer man en annan partner.

Svårt? Nej.

Byt forum på tråden.
Citera
2016-05-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Var går gränsen för vad man får kritisera hos andra, i sociala sammanhang och vid val av partner? Det verkar som att det förhåller sig lite som att följande generellt är känsliga att kommentera:
  • Utseende
  • Längd
  • Kroppsstorlek (omtvistat)
Samtidigt verkar följande attribut vara ganska rättframt att ställa krav kring:
  • Kroppslukt
  • Ohyfs, t.ex. att smaska
Frågan är, vad är det som definierar vad som anses socialt acceptabelt att ställa krav kring? Varför är det mer okej att bli äcklad av att någon luktar äckligt än att någon är ful? Argumentet att vissa föds fula vet jag inte om det håller, eftersom de flesta kan med lite ansträngning bli dugligt snygga, och samtidigt föds alla med olika förutsättningar för kroppslukt (vissa luktar starkare/äckligare än andra). Vad skulle skillnaden vara? Och varför anses det ytligt att kritisera utseende/beteende framför personlighet? Måste vara mycket svårare att gå från en blyg introvert till en karismatisk självsäker än från mullig till vältränad. Och är det rimligt att kraven skiljer sig mellan män och kvinnor, homosexuella sinsemellan etc?

För att den här tråden ska bli så konstruktiv som möjligt föreslår jag att man argumenterar genom att välja två attribut, antingen båda ytliga, en ytlig och en personlighet eller båda personlighet, och förklarar varför man anser att det ena är ett skäligt krav och det andra är att kränka motparten. På så sätt kan vi jämföra hur vi motiverar de olika och om förklaringen är stringent.

En ofullständig lista över ytliga attribut:
En ofullständig lista av personlighet:

Sökte runt och hittade en tidigare tråd:
(FB) Naturlig look det växande idealet..
Den vidrör detta ämne men med fokus på den "naturliga looken" och vidgar sig inte riktigt till frågeställningen som helhet.

Beror väll helt på hur nära man står människan. Det är ju allmänt otrevligt att kritisera. Men när det är en person som står en nära kan man ju göra det, till viss grad. KONSTRUKTIV KRITIK isåfall, annars är man ju bara otrevlig.
Citera
2016-05-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vilken märklig trådstart….och???? vad har detta med feminism & jämställdhet att göra?

Ingen har väl rätt att kritisera någon, öppet i sociala sammanhang för något av det du räknat upp, är ju otroligt ohyfsat och oftast poänglöst.

Om någon inte faller en på läppen, av vilken anledningen det nu än är, så väljer man en annan partner.

Svårt? Nej.

Byt forum på tråden.
Jag visste inte alls var denna skulle hamna. Vad tror du, filosofi? Relationer? Kultur? Håller med dig om att det inte är perfekt forumkategori.
Citera
2016-05-17, 13:14
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Jag visste inte alls var denna skulle hamna. Vad tror du, filosofi? Relationer? Kultur? Håller med dig om att det inte är perfekt forumkategori.
Din dagbok?
Är inte detta frågor som var och en får försöka reda ut för sig själv? Eller ska några väljas ut och agera moralisk adel?
Citera
2016-05-17, 19:00
Medlem
Citat:

Svårt? Nej.

Byt forum på tråden.
man kan ta ett ex feminister strider för sexköpslag men barnarbetare som tvingas sy kläder det vill dom inte ha förbud mot att köpa dom kläderna nånting sådant tror jag trådstartaren menade
Citera
2016-05-17, 19:02
Medlem
Mooons avatar
Jag blev inte klokare av din förklaring, faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
man kan ta ett ex feminister strider för sexköpslag men barnarbetare som tvingas sy kläder det vill dom inte ha förbud mot att köpa dom kläderna nånting sådant tror jag trådstartaren menade
Citera
2016-05-17, 19:03
Medlem
Mooons avatar
Jag håller med dig! Herregud ... det är nästan att man måste fira ...

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Din dagbok?
Är inte detta frågor som var och en får försöka reda ut för sig själv? Eller ska några väljas ut och agera moralisk adel?
Citera
2016-05-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag blev inte klokare av din förklaring, faktiskt.
oväntat
Citera
2016-05-17, 20:02
Medlem
Mooons avatar
Förklara mer är du snäll.

Citat:
oväntat
Citera
2016-05-17, 20:08
Medlem
Citat:
Jag håller med moon, jag fattar inte heller….

1.Var har du fått din idé från att just feminister inte skulle vilja förbjuda barnarbete?
2. Och vad fasen har sexarbete/ barnarbete etc. med utseendekrav att göra?
Citera
2016-05-17, 20:30
Medlem
Citat:
Jag håller med moon, jag fattar inte heller….

1.Var har du fått din idé från att just feminister inte skulle vilja förbjuda barnarbete?
2. Och vad fasen har sexarbete/ barnarbete etc. med utseendekrav att göra?
är ni tröga ni vill förbjuda sexköp därför att det är män som köper men när det handlar omkläder som ni kvinnor mest köper då är det intressant att förbjuda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in