2016-05-16, 21:55
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Dalbar-studien: http://www.dalbar.com/ProductsampServices/AdvisorsSolutions/QAIB/tabid/214/Default.aspx

Tja, jag har lika mycket pengar som för ett år sedan trots att jag sparar nästan 20k i månaden.

Jag mår utmärkt.

Varför ligger du fullinvesterad i en bear market? Hedgar du inte portföljen ngt?

Själv tror jag inte vi har sett det värsta av den här björnmarknaden ännu. Det här jävla QE-experimentet bara maste fa konsekvenser. Den här marknaden har varit dopad och uppblast och kommer fa smaka rejält. Förr eller Senare kommer verkligheten alltid ikapp.
Citera
2016-05-17, 09:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Varför ligger du fullinvesterad i en bear market? Hedgar du inte portföljen ngt?
Därför att jag har erfarenhet. Nej, ingen hedge. 3 kronor likvida medel, ränta på Collector-kontot.
Citera
2016-05-17, 13:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag driver med dig därför att du gör allt du kan för att undvika att besvara något, och istället gör allt du kan för att dumförklara mig.

Allmänt känt. Jahaja.

Och vad är det för skillnad på "medelklassen" och "överklassen" som gör att den ena klassen påverkas men inte den andra?

Utveckla.

Istället för att hacka ut små obegripliga bitar av mitt inlägg och ställa förorättade men helt onödiga frågor om dessa, så kanske du kunde vara lite seriös?

Och din förra tramsfråga var ju redan besvarad i ett tidigare inlägg. Bara för att ett av dina DAMP-fans hade missat det, så behöver du ju inte dra upp det igen. Allt annat lika, etc.

Jag hänvisade dig till en länk om det du frågar om. Om du inte förstår att inflation rånar dig, men kan få börsen att stiga nominellt, så vet jag inte riktigt vad du behöver för att förstå det. Jag är väldigt förvånad över ditt bemötande. Jag har tidigare sett dig som en ganska seriös skribent.
Citera
2016-05-17, 13:53
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Istället för att hacka ut små obegripliga bitar av mitt inlägg och ställa förorättade men helt onödiga frågor om dessa, så kanske du kunde vara lite seriös?
Jag var helt seriös.
Citat:
Jag hänvisade dig till en länk om det du frågar om. Om du inte förstår att inflation rånar dig, men kan få börsen att stiga nominellt, så vet jag inte riktigt vad du behöver för att förstå det.
Nej, jag förstår inte dina två motsägelsefulla påståenden. Hur rånar inflation mig om jag är fullinvesterad?

Börsen stiger givetvis nominellt, så realvärdet är detsamma. En Apple är värd lika mycket realt före som efter effekten av inflation. Om man vill göra det enkelt för diskussionens skull så kan vi anta att allt jag äger är utländskt och att Apples försäljning i Sverige är ganska obefintlig.

Så hur drabbas jag?

Givetvis drabbas jag av att samhället runt omkring mig faller i bitar, är det det du menar?

För din länk till Washington Times du slängde in efter ett halvt dussin nonsensinlägg hade inte mycket att komma med.
Citat:
Jag är väldigt förvånad över ditt bemötande. Jag har tidigare sett dig som en ganska seriös skribent.
Vissa är alltid änglar och vissa är alltid kräk. Jag bemöter folk som jag själv blir bemött. Hur bemöttes jag av dig menar du?
Citat:
Om du ägde stora landområden, så kunde du kanske sitta och flina. Nu ser ditt svar mest opåläst ut.
Hoppa av hästen nu va?
Citera
2016-05-17, 17:03
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag var helt seriös.

Nej, jag förstår inte dina två motsägelsefulla påståenden. Hur rånar inflation mig om jag är fullinvesterad?

Börsen stiger givetvis nominellt, så realvärdet är detsamma. En Apple är värd lika mycket realt före som efter effekten av inflation. Om man vill göra det enkelt för diskussionens skull så kan vi anta att allt jag äger är utländskt och att Apples försäljning i Sverige är ganska obefintlig.

Så hur drabbas jag?

Givetvis drabbas jag av att samhället runt omkring mig faller i bitar, är det det du menar?

För din länk till Washington Times du slängde in efter ett halvt dussin nonsensinlägg hade inte mycket att komma med.

Vissa är alltid änglar och vissa är alltid kräk. Jag bemöter folk som jag själv blir bemött. Hur bemöttes jag av dig menar du?

Hoppa av hästen nu va?

Du hoppade på mig, med oseriösa inlägg. QE, minusränta och helikopterpengar skapar en hög, dold inflation som rånar medelklassen. Jag har lett dig till vattenhålet, men du måste själv välja att dricka.

I teorin så ska börsen kompensera för inflationen. Men den gör inte det i praktiken under innevarande period av centralbanksdriven kreditexpansion. Omfördelningen av tillgångar är kraftig. Och strömmen går inte till oss småhandlare.
Citera
2016-05-17, 17:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Du hoppade på mig, med oseriösa inlägg.
Nej, det gjorde jag inte. Men jag ber om ursäkt ändå, jag var mitt uppe i en annan diskussion där jag också överöstes av halmgubbar och förolämpningar och lät väl det gå ut över dig.
Citera
2016-05-17, 19:29
Medlem
Citat:

Själv tror jag inte vi har sett det värsta av den här björnmarknaden ännu. Det här jävla QE-experimentet bara maste fa konsekvenser. Den här marknaden har varit dopad och uppblast och kommer fa smaka rejält. Förr eller Senare kommer verkligheten alltid ikapp.

Absolut, men det kan ta väldigt många år så det är svårt att dra några slutsatser om OMX utveckling de kommande 3 åren pga det. Vi har studsat runt i 1330 segmentet väldigt länge. Precis en sådan kräftgång som man har sett efter tidigare korrigeringar. Säger inte att vi ska upp, men säger att det absolut inte är säkert att vi ska ner djupare. Vi har återtestat 1300 väldigt många gånger och den ser ut att hålla såvida inget av magnitud inträffar såsom t.ex. brexit. Skulle säga att det är 50/50 härifrån (1200-1400 området). Om du är så pass säker att hela kreditmarknaden kommer att blåsas nu antar jag att du ligger 100% i guld?
Citera
2016-05-17, 23:12
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:

Du får utveckla ditt resonemang. QE i Sverige och USA har enbart handlat om statsobligationer (ECB inkluderar även företagsobligationer, investment-grade). En obligation är inte lika med gratispengar, utan det är ett lån med en viss löptid, där lånet i slutändan antingen ska betalas tillbaka eller refinansieras. Jag har svårt att se det som "dopning", räntan sjunker vid QE det stämmer, det är det som är själva grejen. Genom att sänka räntan förmår man de som har kapital att spendera den istället för att spara. Dessutom kan de med lån eller som vill ta lån lägga mindre pengar på att betala ränta, och istället lägga det på konsumtion eller investeringar.

QE innebär inte att någon tvingas låna pengar, utan allt är mer eller mindre som vanligt där du har en part som vill ställa ut en obligation och flera andra som "tävlar" (omvänt auktionsförfarande i de flesta fall) om att låna ut dessa pengar till den lägsta ränta de är villiga att acceptera. In i denna marknad kommer centralbanken och erbjuder en lägre ränta än den övriga marknaden är villig att acceptera. Låntagaren är nöjd och de övriga tilltänkta långivarna är missnöjda, medan tjänstemännen på centralbanken håller tummarna och hoppas på en inflation på 2 %.

Men märk väl, inga gratispengar.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-05-18, 08:18
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Tycker YOU SUCK! bilden var ganska otydlig, vad är en "Average Investor" för något? Den är ganska så intetsägande utan en definering av den medelmåttiga investeraren.

"Just who is the “average investor?” The QAIB states the average investor refers to “the universe of all mutual fund investors whose actions and financial results are restated to represent a single investor.” This universe would include small and large investors as well as professionally advised and self-advised investors."

http://www.forbes.com/sites/advisor/2014/04/24/why-the-average-investors-investment-return-is-so-low/#2d1631a63a4b
Citera
2016-05-18, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Precis och ditt kapital växer sig ännu större sen när det går upp igen, du förstår ju själv att det är bra men du säger att det är dåligt för att det känns jobbigt att se röda siffror vissa perioder? :S börsen är nog inget för dig med det tänket

Men va fan, köp du enbart när börsen går upp och sälj när det går ner det är bara du som förlorar på det

Läste just en artikel på Forbes som berör detta fenomen.

Det är tydligen väldigt, VÄLDIGT, svårt att inte bete sig på detta sätt du beskriver ovan, antagligen pga starka inbyggda biologiska beteenden hos oss människor som tjänade oss väl när vi bodde i grottor men mindre bra idag om man investerar i värdepapper.

Men finns stark vilja och motivation så bör det gå att lära sig att sätta sig över sin oförnuftiga instinktiva stenåldershjärna, hoppas jag åtminstone! Celeno på forumet är därför en stor inspirationskälla för mig då han faktiskt verkar ha lyckats.

Citat:
"Investing your own money is a very difficult thing to do. To properly invest, you need to emotionally detach yourself from your money. This is more than many investors are capable of doing."

"This behavior makes it difficult to achieve personal investment goals and a life of financial independence."

http://www.forbes.com/sites/advisor/2014/04/24/why-the-average-investors-investment-return-is-so-low/#2d1631a63a4b
Senast redigerad av PolitisktKlarsynt 2016-05-18 kl. 08:43.
Citera
2016-05-18, 08:34
Medlem
Citat:

Man kan ju försöka förutspå framtiden. Större män än alla oss här på flashback-ekonomi försöker. Om de lyckas? Ptja, bara framtiden kan ge facit....

Citat:
Legendary investor George Soros sold 37% of his long stock exposure last quarter and bought a lot more gold (and gold stocks).

Soros, who made his fortune over the last few decades from his macro views on capital markets, is now worried about the global economy and is bullish on gold. Earlier this year, Soros publicly made the case that China is in trouble and it reminds him of the U.S. in 2007-early 2008- before the big 2008 financial crisis. When big legendary investors act, history shows us, it is wise to listen.

http://www.forbes.com/sites/adamsarhan/2016/05/17/george-soros-sells-stocks-buys-more-gold-why-investors-should-care/#7b8f432b5c39
Citera
2016-05-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Man kan ju försöka förutspå framtiden. Större män än alla oss här på flashback-ekonomi försöker. Om de lyckas? Ptja, bara framtiden kan ge facit....

Om man inte var lång råvaror efter januri/februari-nedgången så bör man samla sig och se över vad man håller på med. Olja var ju ner vid 26,05$ fatet och ligger på ungefär 49$ nu. Guld låg på 1045,4 vid början av december. Om man inte köper vid dessa tillfällen så är det ju något galet och det behöver inte vara för någon annan anledning för att det finns mer potential där än i SPX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in