2015-08-27, 20:54
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Utveckla gärna.. Tycker mer det verkar som att de som tillfrågas har lika mycket info som börsen.

Missade denna. Nu tror jag att jag fattar bättre vad du menar.

Ja, fast det är ju inte bara att indikatorn är hög när börsen är hög. Utan det är så att toppar pekas ut. Den har aldrig gått över 116 för att sedan inte falla därefter. (Vet dock inte exakt hur länge indikatorn har funnits.)
Senast redigerad av starbound 2015-08-27 kl. 21:02.
Citera
2015-08-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Missade denna. Nu tror jag att jag fattar bättre vad du menar.

Ja, fast det är ju inte bara att indikatorn är hög när börsen är hög. Utan det är så att toppar pekas ut. Den har aldrig gått över 116 för att sedan inte falla därefter. (Vet dock inte exakt hur länge indikatorn har funnits.)

Det jag försöker berätta är att något som toppar SAMTIDIGT som börsen inte hjälper dig att förutspå börsen.

Håller med om att det redan nu dock är högst besynnerligt att alla toppar faktiskt träffar ungefär samma BI.
Citera
2015-08-27, 21:39
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Det jag försöker berätta är att något som toppar SAMTIDIGT som börsen inte hjälper dig att förutspå börsen.

Tesen är ju så här:

När BI gör över 116 så kommer börsen falla minst 18 % (ungefärligt värde för 2011 fallit). Detta har inträffar tre gånger nu.

Men som sagt det kan till stor del bero på tillfälligheter.

Och den har tex. missat det ras vi har nu.
Citera
2015-08-27, 21:43
Medlem
hagsatras avatar
Finns många domedagsprofeter här. "Nu kommer kraschen", "Vi ska ner 50 %", "Blir en jobbig höst". Vet inte vad för smutsig agenda ni har mer än att ni tror ni ska komma in billigt så ni kan investera era 20 000 kronor ni lyckats spara ihop i ett bankkonto, fortfarande bittra över att ni aldrig lyckas pricka botten.
Citera
2015-08-27, 22:26
Medlem
ps3mafackas avatar
http://www.svtplay.se/video/3186356/dox-the-forecaster/dox-the-forecaster-avsnitt-1
Citera
2015-08-27, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Finns många domedagsprofeter här. "Nu kommer kraschen", "Vi ska ner 50 %", "Blir en jobbig höst". Vet inte vad för smutsig agenda ni har mer än att ni tror ni ska komma in billigt så ni kan investera era 20 000 kronor ni lyckats spara ihop i ett bankkonto, fortfarande bittra över att ni aldrig lyckas pricka botten.

Vad sägs om att vi såg ATH på 1720 OMXS 30?
Vad är du för idiot som tror att börsen kan stiga för evigt? Du kallar folk med god sunt förnuft som inte vill köpa högt och sälja lågt för domedagsprofeter?
Och det är 20000 SEK amatörer som tror att börsen ska stiga för evigt.
Smarta pengar lämnar börsen de senaste två åren.

99,7% chans vi är i bear market, enligt nuvarande investeringsfilosofin, dvs. nybörjare vs. smarta pengar
Senast redigerad av Cosmo-Kramer 2015-08-28 kl. 00:07.
Citera
2015-08-27, 23:52
Bannlyst
Bull trap fortsätter idag, den kommer förmodligen att bestå i några veckor till.
Dagens BNP siffra från USA som många hyllar.... Först och främst så hade man förväntningarna på 3,2% sedan tidigare, och detta hindrade inte börsen från att rasa och VIX nå paniknivån på 53 tidigare i veckan.

När siffrorna på 3,7% kom in och dammen lagt sig, så kunde vi konstatera att den positiva BNP siffran berodde mest på "rekordhöga lager" dvs. företagen producerade för lagerhyllorna, notera rekordhöga lager, aldrig tidigare så höga. Andra dragloket var husförsäljningar under andra kvartalen, som även bankerna nu erkänner att de ser en "peak" eftersom nivåerna samma som 2007. Och rekord husförsäljningar på nivån som 2007 talar om ännu mer skuldsättning, inget som egentligen förbättrar ekonomin/produktiviteten framöver, bara garanterar en ny bostadsbubbla.

Det är därför som börserna inte reagerade något på "den goda nyheten" om BNP.
Buy the rumor, sell then fact. Imorgon sjunker börsen förmodligen.

Tänk också när man ska dumpa dessa lager framöver till rabatt priser, deflation? Dessutom så måste man minska produktionen.
Citera
2015-08-28, 00:34
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo-Kramer
Vad sägs om att vi såg ATH på 1720 OMXS 30?
Vad är du för idiot som tror att börsen kan stiga för evigt? Du kallar folk med god sunt förnuft som inte vill köpa högt och sälja lågt för domedagsprofeter?
Och det är 20000 SEK amatörer som tror att börsen ska stiga för evigt.
Smarta pengar lämnar börsen de senaste två åren.

99,7% chans vi är i bear market, enligt nuvarande investeringsfilosofin, dvs. nybörjare vs. smarta pengar

För två år sen stod vi i 1100. Dina smarta pengar har missat en 40 %-ig uppgång sen dess, jag förstår att du är bitter när du inser att dina 20k kunde ha varit uppe i nästan 30k nu.
Senast redigerad av hagsatra 2015-08-28 kl. 00:37.
Citera
2015-08-28, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
För två år sen stod vi i 1100. Dina smarta pengar har missat en 40 %-ig uppgång sen dess, jag förstår att du är bitter när du inser att dina 20k kunde ha varit uppe i nästan 30k nu.

Nope, inte för två år sedan, utan för 5 år sedan så försökte jag förklara varför börsen ska upp till idioter som dig. Med då var man dum i huvudet också
Men nej du verkar smart, så sitt med aktier, vad vet jag.
Citera
2015-08-28, 00:54
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vilket den aldrig kommer att göra. Enbart en korrektion nu.

jaja köp högt du och paniksälj lågt det är så man gör pengar.aldrig mer en större korrigering?den som lever får se.jag behöver inte pricka botten man köper på sig flera gånger vid större korrigering och tänker långsiktigt.
Senast redigerad av christallqhulaaa 2015-08-28 kl. 00:56.
Citera
2015-08-28, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vilket den aldrig kommer att göra. Enbart en korrektion nu.

När man läser detta så förstår man att demokratin har sidoeffekter

http://www.multpl.com/shiller-pe/
Citera
2015-08-28, 00:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
jaja köp högt du och paniksälj lågt det är så man gör pengar.aldrig mer en större korrigering?den som lever får se.jag behöver inte pricka botten man köper på sig flera gånger vid större korrigering och tänker långsiktigt.
Jag är också långsiktig och paniksäljer inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in