Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 10:13
  #3841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Du hoppade på mig, med oseriösa inlägg. QE, minusränta och helikopterpengar skapar en hög, dold inflation som rånar medelklassen. Jag har lett dig till vattenhålet, men du måste själv välja att dricka.

I teorin så ska börsen kompensera för inflationen. Men den gör inte det i praktiken under innevarande period av centralbanksdriven kreditexpansion. Omfördelningen av tillgångar är kraftig. Och strömmen går inte till oss småhandlare.
Fast du har helt fel. Har man reala tillgångar drabbas man noll. Om det blir hög inflation så betalar du 100 000 i månaden för att bo i min lägenhet istället för 5000 i månaden. Tar maten slut så betalar du med en höna o två ägg i månaden, tar ryssen över landet så betalar du med rubel osv..
Citera
2016-05-18, 10:18
  #3842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Om man inte var lång råvaror efter januri/februari-nedgången så bör man samla sig och se över vad man håller på med. Olja var ju ner vid 26,05$ fatet och ligger på ungefär 49$ nu. Guld låg på 1045,4 vid början av december. Om man inte köper vid dessa tillfällen så är det ju något galet och det behöver inte vara för någon annan anledning för att det finns mer potential där än i SPX.
Köpte massa Statoilaktier då.
Citera
2016-05-18, 13:02
  #3843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Om man inte var lång råvaror efter januri/februari-nedgången så bör man samla sig och se över vad man håller på med. Olja var ju ner vid 26,05$ fatet och ligger på ungefär 49$ nu. Guld låg på 1045,4 vid början av december. Om man inte köper vid dessa tillfällen så är det ju något galet och det behöver inte vara för någon annan anledning för att det finns mer potential där än i SPX.

Lätt att säga vad man borde gjort i efterhand. Att investera i olja då priset låg på 26$ fatet var långt ifrån en självklarhet, många trodde då att oljan skulle sjunka ytterligare, vissa talade t.o.m om så låga nivåer som 10$ fatet.

Citera
2016-05-18, 19:39
  #3844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilleman2000
Lätt att säga vad man borde gjort i efterhand. Att investera i olja då priset låg på 26$ fatet var långt ifrån en självklarhet, många trodde då att oljan skulle sjunka ytterligare, vissa talade t.o.m om så låga nivåer som 10$ fatet.


Naj naj, råvaror har ett prisgolv. De fungerar inte som aktier där bolaget kan gå i konken. Vid 25-26$ fatet så pumpar folk med förlust och det klarar det bara av ett visst tag. Samma gäller för grödor då om priserna är för låga så planterar bonden andra grödor istället.

Råvarors volatilitet ökar när priserna går upp, i motsats till aktier som har invers relation till detta. Folk är inte rädda för 10$ fatet utan för 100$ fatet.
Citera
2016-05-19, 09:42
  #3845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag kan lova att Stockholmsbörsen står högre om ett år än den gör nu. Empiriskt vetande slår det mesta. Välkommen tillbaka om ett år, det blir lite dyrare för dig att köpa in igen, men du är garanterat tillbaka...
Nu har det gått 1 år, hur har det gått för dig
Stockholmsbörsen stod på 1648 då, idag står den på 1331
Citera
2016-05-19, 09:48
  #3846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja men de ville inte stå på perrongen o se tåget gå

Kommer ihåg för inte så längesedan i denna tråd när H&M stod i 360 så skulle den upp ännu mer enligt expertisen här och jag va ju dum i huvudet som tyckte att den skulle ner, idag ligger den på 277:-
Och idag ligger den på 257
Citera
2016-05-19, 11:52
  #3847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och idag ligger den på 257

Duktig bajs!
Citera
2016-05-19, 14:40
  #3848
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast du har helt fel. Har man reala tillgångar drabbas man noll. Om det blir hög inflation så betalar du 100 000 i månaden för att bo i min lägenhet istället för 5000 i månaden. Tar maten slut så betalar du med en höna o två ägg i månaden, tar ryssen över landet så betalar du med rubel osv..

Ja, det kommer ut larmrapporter om att medelklassen raderas i USA p g a QE och minusräntor (samma effekt som helikopterpengar).

Men den stora kapitalisten BajsBoo med sitt lilla hyreshus, kommer förstås aldrig att drabbas.
Citera
2016-05-19, 14:57
  #3849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Men den stora kapitalisten BajsBoo med sitt lilla hyreshus, kommer förstås aldrig att drabbas.
Mitt lilla hyreshus gör varken till eller från när det gäller min totala ekonomi. Drabbas kan jag göra, tex kan jag bli sjuk och inte kunna jobba mer eller mister jobbet jag har idag och då drabbas jag ju förstås ekonomiskt. Men eftersom jag är medveten om detta så amorterar jag hårt och investerar mycket.. för e det nåt jag med säkerhet vet så är det att jag förr eller senare kommer att sluta jobba och då vill jag kunna leva lika gott som nu.

När det gäller mitt lilla hyreshus så köpte jag det 2010, de första åren la jag allt överskott på amortering på hyreshuset plus att jag la till 5000 själv var månad, detta för att jag gillar säkerhet. De senaste två åren har jag tagit ut 1500 i mån netto och från och med förra månaden tar jag ut 3000 netto i månaden i lön från hyreshuset.
3000 är ju inte speciellt mycket men ändå gott att få en passivinkomst på 3000 i månaden resten av livet.
Citera
2016-05-19, 16:38
  #3850
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ja, det kommer ut larmrapporter om att medelklassen raderas i USA p g a QE och minusräntor (samma effekt som helikopterpengar).

Inte för att jag direkt misstror dig, men har du möjligtvis någon källa liggandes i historiken? Skulle vara intressant att läsa i så fall.

Jag försökte googla och hittade detta
http://www.pewresearch.org/fact-tank...middle-income/
som jag tolkar som att höginkomsttagarna (motsvarande medelklassen i Sverige?) i US of A drar ifrån medelinkomsttagarna (motsvarande arbetarklassen?) vad gäller inkomst och förmögenhet, men jag såg inget om att någon av dessa grupper håller på att raderas ut....
Citera
2016-05-19, 17:03
  #3851
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ja, det kommer ut larmrapporter om att medelklassen raderas i USA p g a QE och minusräntor (samma effekt som helikopterpengar).

Men den stora kapitalisten BajsBoo med sitt lilla hyreshus, kommer förstås aldrig att drabbas.

Beror på vilka ens tillgångar är. Dessutom har medelklassen krympt i USA sedan åtminstone 80-talet.
Citera
2016-05-20, 13:53
  #3852
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Beror på vilka ens tillgångar är. Dessutom har medelklassen krympt i USA sedan åtminstone 80-talet.

Det sammanfaller isåfall väl med att det var då kreditexpansionen satte fart.

Även om farten senaste tiden har varit mycket mer halsbrytande hög, så att fenomenet blivit tydligare. Det är dock inte rocket science. Det är vad som händer när man ökar penningmängden utan balans.

Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Inte för att jag direkt misstror dig, men har du möjligtvis någon källa liggandes i historiken? Skulle vara intressant att läsa i så fall.

Jag försökte googla och hittade detta
http://www.pewresearch.org/fact-tank...middle-income/
som jag tolkar som att höginkomsttagarna (motsvarande medelklassen i Sverige?) i US of A drar ifrån medelinkomsttagarna (motsvarande arbetarklassen?) vad gäller inkomst och förmögenhet, men jag såg inget om att någon av dessa grupper håller på att raderas ut....

Jag gjorde en snabb googling förut, och la ut den här länken:

http://www.washingtontimes.com/news/...rinting-money/

Finns dock massor.

Nej, medelklassen är de sparsamma små racksingarna som har lite pengar att röra sig med. Lite frihet och valmöjligheter. Det är vi som pressas ner, p g a kreditexpansion och minusräntor. (Och QE och eventuella helikopterpengar).

Det går inte att hålla jämna steg med en så pass hög, dold inflation. Inte heller bra när pengarna som skapas i så hög grad är skulder, som är räntebärande.
__________________
Senast redigerad av Vekruset 2016-05-20 kl. 14:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback