2016-05-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Slarvigt av mig. Niklas Lindström som har lång erfarenhet som förhörsledare och som var den som tillbringande mest enskild tid med NB arbetade tillsammans med polisledningen i fallet. Exakt vem som bjöd in Långström spelar ingen roll.

Men varför har inte det kommit fram att Niklas Lindström bjöd in Niklas Långström? Det skedde fyra dagar innan Lars Johanssons brev. Alla dessa snart 11000 sidor men ingen har skrivit det? (Däremot sexualsadistiska noveller som ingen orkar läsa längre.)
2016-05-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Efter att IR gapat och ljugit i svensk rätt på ett sätt som inga andra advokater gör (men möjligen kriminella) sade han "Sluta ljuga." Två ord får jag det till. Med ursäkten som omedelbart följde blev det några fler ord.

Kan du hänvisa till där IB "gapar"?
Åhörare och anhöriga får inte säga något rätt ut, utan anmodan, i svenska domstolar. Det sker, som jag skrev, när kriminella element är inblandade. De brukar smutskasta motståndarsidans jurister.Som skedde i denna rättsprocess.
2016-05-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men varför har inte det kommit fram att Niklas Lindström bjöd in Niklas Långström? Det skedde fyra dagar innan Lars Johanssons brev. Alla dessa snart 11000 sidor men ingen har skrivit det? (Däremot sexualsadistiska noveller som ingen orkar läsa längre.)

Experter som Niklas Långström måste man boka in i god tid. Han kanske skulle delta i någon internationell forskningskonferens eller vara upptagen på annat håll?
2016-05-17, 13:41
Medlem
Citat:
Åhörare och anhöriga får inte säga något rätt ut, utan anmodan, i svenska domstolar. Det sker, som jag skrev, när kriminella element är inblandade. De brukar smutskasta motståndarsidans jurister.Som skedde i denna rättsprocess.

Lyssna på förhören.
2016-05-17, 13:53
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har försökt att leta efter en källa på hur man förhör en psykopat ( i Sverige) men inte hittat nåt särskilt. Från någon dokumentär minns jag iaf att det fungerar att beundra psykopatens tillvägagångssätt, få hen att känna sig viktig och bäst. Förhörsledaren ska kännas lite korkad och se upp till den han förhör. Psykopaten kan då i vissa fall inte låta bli att börja berätta, skryta om hur smart han var när han begick brottet, och att det var ren otur och inte polisens förtjänst att han åkte dit.

Kollade också lite på hur man kan avgöra om någon ljuger:

Nu finns nya kunskaper om hur lögnare beter sig. Kunskap som advokater behöver. Inte minst med tanke på att många som arbetar inom rättsväsendet är dåliga på att avslöja vittnen som ljuger.

När lögnen handlar om något som är förkastligt, för att det bryter mot lagen eller allmän moral, blir det viktigt för lögnaren att inte avslöjas. Oron över detta gör att han beter sig annorlunda än om han talat sanning, säger Bella DePaulo, psykologiprofessor från Virginia i USA.

Hon har sammanställt 120 undersökningar om hur lögnare beter sig. Det är den mest omfattande studie som gjorts i ämnet och de nya rönen presenterades på symposiet. Totalt har DePaulo studerat 158 olika tecken som normalt kopplas till lögn. Ett 20-tal av dem förekommer så ofta hos lögnare att sambandet är statistiskt säkerställt (se faktauppställning nedan). En stor del av lögnbeteendet är icke-verbalt. Den ökade anspänningen ageras ut i kroppsspråk eller i rösten. Lögnare får ofta ett förhöjt tonläge, rösten blir ljusare samt låter mer spänd och får en mer opersonlig, oengagerad klang. Dessutom har lögnare svårt för att hålla fötter och ben stilla, samt lyfter upp hakan.

Beteenden som har samband med lögn:
• spänd röst
• ljusare röstläge
• oengagerad röst
• rastlösa fot- och benrörelser
• lyfter på hakan
• pupillerna förstoras
• talar korthugget utan detaljer
• motsägelsefulla, ologiska berättelser
• mer opersonliga i sitt framträdande
• repeterar ord och fraser i onödan
• få spontana korrigeringar av berättelsen
• ovilja att medge glömska
• brist på samarbetsvilja
• allmänt nervösa

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2003/Nr-4-2003-Argang-69/Sa-avslojas-en-lognare/
L
Mycket bra. Kanske kan man lägga till ett mer eller mindre konstant vaggande av kroppen till punkten ovan om rastlöshet. Lögnen har många "ansikten".
Senast redigerad av arkmike 2016-05-17 kl. 14:36.
2016-05-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Efter att IR gapat och ljugit i svensk rätt på ett sätt som inga andra advokater gör (men möjligen kriminella) sade han "Sluta ljuga." Två ord får jag det till. Med ursäkten som omedelbart följde blev det några fler ord.

Det där kan man tolka att pappan har svårt att kontrollera sig sjäv och därför har den stark behov att konrtollera andra, och kontrollera även förundersökingens framfart och riktning. Av detta fick vi en klar bild redan i första veckan.

Efter dessa ord kom inte pappan tillabaka till rättsalen. För regler är sådana att om någon yttrar sig i rättsalen utan tillstånd åker han/hon ut. Efter dessa ord råkade vara lunchdags så efter lunchen var inte han kvar i rättsalen. Bara frun och dottern var kvar. I rättsal får man dock gråta om man inte låter så att det stör förhandlingarna.
2016-05-17, 14:44
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid vilket universitet fick du din vetenskapliga skolning? Frågat tidigare men tror inte jag fick något svar.
Jag har fått grundutbildningen i Finland, tekniska högskolan i Helsingfors, fram till teknologie licensiat 1964, doktorerade i KTH Stockholm 1968, blev docent i socialpolitik i Helsingfors Universitet 1978. Arbetade sedan i Sovjets högskola för ekonomi ZEMI.

Min här relevanta kompetens, kommer från att jag har utnyttjat en bred vetenskapligt utbildning och mitt språkkunskap för att lösa samhällsfrågor, främst historiska och juridiska. Under pensionsåren har jag mest arbetat med att rädda människor som har blivit utförsäkrade.

Det går att genom min signatur gissa sig till en relevant redovisning om mig på Wikipedia. Namn brukar man inte namnge här.

Kan jag få liknande redovisning på vad signaturen Remark bygger sina underskattande inlägg?
2016-05-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Du är visst full av medkänsla för offrets pappa.

Jag tycker inte att vi ska börja glorifiera folk. Folk ska vara som fok i allmänhet, även i rättsfall.

Räcker med att Lisa har redan fått en helgonstatus. Det säger jag utan att svärta ned Lisa. Låt henne vila i fred.
2016-05-17, 14:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag har fått grundutbildningen i Finland, tekniska högskolan i Helsingfors, fram till teknologie licensiat 1964, doktorerade i KTH Stockholm 1968, blev docent i socialpolitik i Helsingfors Universitet 1978. Arbetade sedan i Sovjets högskola för ekonomi ZEMI.

Min här relevanta kompetens, kommer från att jag har utnyttjat en bred vetenskapligt utbildning och mitt språkkunskap för att lösa samhällsfrågor, främst historiska och juridiska. Under pensionsåren har jag mest arbetat med att rädda människor som har blivit utförsäkrade.

Det går att genom min signatur gissa sig till en relevant redovisning om mig på Wikipedia. Namn brukar man inte namnge här.

Kan jag få liknande redovisning på vad signaturen Remark bygger sina underskattande inlägg?

Jag har hittat dig på Wikipedia ( vilket du ju inte verkar ha något emot). Både ris och ros. Konspiratör nämndes. Men teknik verkar ha varit ditt huvudsakliga ämne, inte juridik. Nu behöver man ju inte vara utbildad i juridik för att debattera händelser som denna rättegång om Lisa Holms mord men man ska heller inte påskina att man är något man inte är.
2016-05-17, 15:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det där kan man tolka att pappan har svårt att kontrollera sig sjäv och därför har den stark behov att konrtollera andra, och kontrollera även förundersökingens framfart och riktning. Av detta fick vi en klar bild redan i första veckan.

Efter dessa ord kom inte pappan tillabaka till rättsalen. För regler är sådana att om någon yttrar sig i rättsalen utan tillstånd åker han/hon ut. Efter dessa ord råkade vara lunchdags så efter lunchen var inte han kvar i rättsalen. Bara frun och dottern var kvar. I rättsal får man dock gråta om man inte låter så att det stör förhandlingarna.
Lisas pappa är inte psykopat så därför reagerar han med känslor när den spydiga och oförskämda Rönnbäck ljuger och förtalar honom inför rätten. Helt normal reaktion av honom att svara på det då han inte är anklagad för något - han är inte mer än människa. Han var där som far till offret som skändats grovt och mördats på det allra vidrigaste sätt. Det var inte Lisas far som fick rubriker i media pga dåligt uppförande i rätten, det var Rönnbäck som fick det. Hon passerade gränsen för vad som är ok, med råge, därav alla negativa skriverier om henne sen.
Om man reagerar på att pappan sa till Rönnbäck att sluta ljuga och sen bad om ursäkt och får det till att han "har svårt att kontrollera sig själv och därför har starkt behov av att kontrollera andra och även förundersökningens framfart" - då anser jag att man själv lider av empatistörningar.
Det är faktiskt riktigt illa, riktigt sjukt att få hans högst normala reaktion till något fult.
Fy fan alltså!
Stackars Lisas familj, vilka empatilösa dårar det finns.
Hoppas att de slipper såna i sin närhet.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-17 kl. 15:14.
2016-05-17, 15:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Lisas pappa är inte psykopat så därför reagerar han med känslor när den spydiga och oförskämda Rönnbäck ljuger och förtalar honom inför rätten. Helt normal reaktion av honom att svara på det då han inte är anklagad för något - han är inte mer än människa. Han var där som far till offret som skändats grovt och mördats på det allra vidrigaste sätt. Det var inte Lisas far som fick rubriker i media pga dåligt uppförande i rätten, det var Rönnbäck som fick det. Hon passerade gränsen för vad som är ok, med råge, därav alla negativa skriverier om henne sen.
Om man reagerar på att pappan sa till Rönnbäck att sluta ljuga och sen bad om ursäkt och får det till att han "har svårt att kontrollera sig själv och därför har starkt behov av att kontrollera andra och även förundersökningens framfart" - då anser jag att man själv lider av empatistörningar.
Det är faktiskt riktigt illa, riktigt sjukt at få hans högst normala reaktion till något fult.
Fy fan alltså!
Stackars Lisas familj, vilka empatilösa dårar det finns.
Hoppas att de slipper såna i sin närhet.

Märkligt beteende, tillskriva Lisas pappas känsloutbrott - uppvisat under en för honom mycket känslosam rättegång- som att han inte kan kontrollera sig. Kan man inte sätta sig in i en annan människa situation.? Fy fan säger jag också!
2016-05-17, 15:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
I denna rättsprocess har smutskastningen skett från Nerijus sida.
Först via Rönnbäck som smutskastade offret, offrets far, polisen, åklagaren, NFC, LGWP, Missing People, Aivaras, all media osv, osv.
Sen fortsatte smutskastningen från Nerijus via Hurtig men nu fokuserat på sin egen familj, d.v.s sin fru Irina och sin bror Aivaras.
Nerijus hade hellre sett att han blev fri och att dessa två hamnade i finkan, åt honom.

Helyllegrabb du stöttar :-)
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-17 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in