2016-05-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Sen ska man naturligtvis inte glömma den faktiska bakgrunden.

De svarta i USA är till stor del ättlingar som togs till landet med våld och där många av dem hölls som slavar av personer som ofta var vita (det fanns även slavägare av annan härstamning, en del var svarta). De svarta i USA lever under sämre förhållanden än en del andra grupper, och det förklaras ofta som ett socialt arv från slavtiden. De svartas kamp idag kan uppfattas som en legitim kamp.

De svarta i Sydafrika underkuvades av vita människor. (Detta är en stark förenkling. Vita människor stred t ex mot vita människor i boerkriget). Apartheidsystemet som fanns i modern tid gav de svarta systematiskt sämre villkor än vita. De svartas kamp idag kan uppfattas som en legitim kamp.

Svarta människor började komma i större utsträckning till Sverige, ett homogent vitt land, under de senare årtiondena av 1900-talet. De togs emot väl och fick åtnjuta samma förmåner som de vita urinnevånarna vad gäller sociala välfärdssystem, skolgång, sjukvård m m. Det vita samhället har satsat enorma resurser på svarta invandrare och tagit emot flyktingar per capita som inget annat land. Kan man uppfatta Tess Asplunds kamp som en legitim kamp?

Om bilden hade varit försedd med en sådan bildtext hade den kanske inte blivit en global succé.

Man kanske inte heller ska glömma den faktiska bakgrunden kring nazismen.
Bilden visar ju inte precis en protest mot det svenska välfärdssystemet utan just en protest mot nazismen och rasismen. Den kampen är global. Välfärd åt alla!
Citera
2016-05-16, 21:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Sen ska man naturligtvis inte glömma den faktiska bakgrunden.

De svarta i USA är till stor del ättlingar som togs till landet med våld och där många av dem hölls som slavar av personer som ofta var vita (det fanns även slavägare av annan härstamning, en del var svarta). De svarta i USA lever under sämre förhållanden än en del andra grupper, och det förklaras ofta som ett socialt arv från slavtiden. De svartas kamp idag kan uppfattas som en legitim kamp.

De svarta i Sydafrika underkuvades av vita människor. (Detta är en stark förenkling. Vita människor stred t ex mot vita människor i boerkriget). Apartheidsystemet som fanns i modern tid gav de svarta systematiskt sämre villkor än vita. De svartas kamp idag kan uppfattas som en legitim kamp.

Svarta människor började komma i större utsträckning till Sverige, ett homogent vitt land, under de senare årtiondena av 1900-talet. De togs emot väl och fick åtnjuta samma förmåner som de vita urinnevånarna vad gäller sociala välfärdssystem, skolgång, sjukvård m m. Det vita samhället har satsat enorma resurser på svarta invandrare och tagit emot flyktingar per capita som inget annat land. Kan man uppfatta Tess Asplunds kamp som en legitim kamp?

Om bilden hade varit försedd med en sådan bildtext hade den kanske inte blivit en global succé.

Ja, om man uppfattar hennes knutna näve som en kamp mot rasism?
Annars kan man inte heller uppskatta vad Rosa Parks gjorde eftersom många svarta i USA var alkoholiserade tjyvar och banditer (en text som sällan skrivs när vi pratar Rosa).
Separera och ta isär.
Citera
2016-05-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är du också dum i huvudet? Kvinnan har ju för tusan sagt att hon haft den knutna näven som "sin grej" i flera år, hon har blivit fotad när hon gör den i publikhav osv. Men nu, när det blir en bra bild, så är den "arrangerad"?
Om jag springer runt utan byxor på stan i tio år och till slut fångar en fotograf mig på bild, som blir omtalad eftersom jag ser så rolig ut för att jag precis drattar på röven när kortet tas, så säger du "äh, arrangerat!". Nej, det är inte arrangerat. Det är inte heller en slump. Men det är bound to happen, inget vet dock när eller var.
Men det är rimligt att en uppskattad bild en dag tas.

Hon är alltså en yrkesdemonstrant. Det gör det ändå mera sannolikt att hon också arrangerar bilder. Men hon kanske är smart nog att inte säga detta i en intervju, det tillhör ju liksom inte spelet.
Citera
2016-05-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Man kanske inte heller ska glömma den faktiska bakgrunden kring nazismen.
Bilden visar ju inte precis en protest mot det svenska välfärdssystemet utan just en protest mot nazismen och rasismen. Den kampen är global. Välfärd åt alla!

Trots alla de fina orden är det ju ändå solklart att bilden är arrangerad. Det förtar det fräna i den, för mig i alla fall. Att den är fake i den meningen vet både fotografen och hans modell.
Citera
2016-05-16, 21:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Trots alla de fina orden är det ju ändå solklart att bilden är arrangerad. Det förtar det fräna i den, för mig i alla fall. Att den är fake i den meningen vet både fotografen och hans modell.

Då kanske det är på sin plats att konkret styrka dessa påståenden. Bara så att diskussionen kan gå framåt.
Citera
2016-05-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Då kanske det är på sin plats att konkret styrka dessa påståenden. Bara så att diskussionen kan gå framåt.

Äh, fjanta dig inte. Det behövs inte. Det förstår du och vi alla ändå.
Citera
2016-05-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

De flesta av oss är flashback-debattörer och inte grävande journalister eller privatdetektiver. Vi kanske inte kan lägga fram bevis som skulle hålla i en domstol men man kan ändå föra ett resonemang om vad som är plausibelt. Kan du själv lägga fram bevis för att den inte är arrangerad eller är det vi som hävdar att den är detta som har bevisbördan och i så fall varför?
Citera
2016-05-16, 21:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Hon är alltså en yrkesdemonstrant. Det gör det ändå mera sannolikt att hon också arrangerar bilder. Men hon kanske är smart nog att inte säga detta i en intervju, det tillhör ju liksom inte spelet.

Det lär ju behövas minst två för att arrangera den bilden, kanske fem? En demonstrant, en fotograf, två poliser och en judeinfiltratör inom NMR?

Varför svarar du inte på mitt rimlighetsscenario istället? Ockhams rakkniv.
Citera
2016-05-16, 21:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
De flesta av oss är flashback-debattörer och inte grävande journalister eller privatdetektiver. Vi kanske inte kan lägga fram bevis som skulle hålla i en domstol men man kan ändå föra ett resonemang om vad som är plausibelt. Kan du själv lägga fram bevis för att den inte är arrangerad eller är det vi som hävdar att den är detta som har bevisbördan och i så fall varför?

Bevisbördan är på er eftersom kvinnan och fotografen säger att de inte känner varandra.
Jag har ca 10 gemensamma vänner med kvinnan på Fbook men aldrig varken sett eller hört hennes namn tidigare.
Citera
2016-05-16, 21:23
Medlem
Citat:
Det lär ju behövas minst två för att arrangera den bilden, kanske fem? En demonstrant, en fotograf, två poliser och en judeinfiltratör inom NMR?

Tja, det räcker ju gott med de två som arrangerade den. De är säkert glada. Precis som du.
Citera
2016-05-16, 21:24
Medlem
Citat:

Hon och en fotograf som hon känner har bestämt ungefär vilken bild de ska få. De inväntar ett bra tillfälle och när det inträffar så går hon fram och gör sin grej och han tar bilden. Klart! Är det så svårt att förstå?
Citera
2016-05-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Äh, fjanta dig inte. Det behövs inte. Det förstår du och vi alla ändå.

Jag förstår fortfarande inte att bilden skulle vara arrangerad. Jag kan förstå att kvinnan var beredd på att bli fotograferad. Hon kan knappast ha missat att det fanns många fotografer på plats. Men varför just en av bilderna skulle vara arrangerad och de andra inte
Menar man att alla bilder från Borlänge 1 maj är arrangerade är det ju en meningslös utgångspunkt. Det är ju, för att ta en liknelse från tidigare i tråden, som att påstå att alla sportbilder är arrangerade eftersom idrottarna vet att det finns fotografer och försöker göra sitt bästa.
Sådana bilder har blivit årets sportbild-
http://www.dn.se/sport/zlatans-drommal-tog-sverige-till-em/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in