2016-05-14, 21:27
  #94033
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Om polisen inte har gjort sitt jobb, hur kan då bara förundersökningsprotokollet vara på över 2000 sidor?


Fundera du istället över att polis och åklagare vill hindra försvar från att ta del av 2435 sidor i en hemlig slask, tyder det på en bra och riktig utredning?

Finns det till exempel någon hemlig slask i Lisa Holm fallet?
Citera
2016-05-14, 21:31
  #94034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Om polisen inte har gjort sitt jobb, hur kan då bara förundersökningsprotokollet vara på över 2000 sidor?

Nu syftas det inte på polisen i största allmänhet här vilket borde vara väldigt uppenbart om du läser det du citerar.
Citera
2016-05-14, 22:53
  #94035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tror det kan hänga ihop med hur HD uppfattar Norrbottens poliskår samlade arbete. Naturligtvis kan det även finnas uppgifter i extra slasken som påverkar helhetsynen. Förhör med KJ i fyra timmar utan försvarare bidrar inte till en positiv syn. Inte heller att man kallar den då misstänkte MB för Micke i förhören.

Sen helheten i spaningsuppdraget känns inte proffsigt. Sen att endast MS "svamlande" enbart i sig skulle vara resningsgrundande är inte troligt, men är mer till fördel för ansökan än till nackdel för densamma. HD ser nog på helheten skulle jag tro.

Du gillar ju att grotta ner dig i detaljer. Har du funderat något på mordvapen/mordvapnet? Tänker på bilderna av sticken och rättsläkarens beskrivning. Tror du att VB hade kläder på sig när hon blev dödad? Personligen tycker jag att några klädfibrer borde ha noterats om hon nu hade kläder på sig. Tycker det är märkligt att detta inte kommenterats i fup.

Det verkar mest reta och provocera folk när jag tar upp detaljer (syftar inte på dig). Jag förstår att helheten spelar en viss roll, men förstår inte hur man kan anse det vara okej att en resningsansökan innehåller rent felaktiga påståenden, även om vissa gör en annan tolkning av uppgifterna än mig.
Som sagt, det rent juridiska finns det andra som kan bättre och det kanske är bäst att jag släpper ämnet.

Ang. sårskadorna. Jag har ingen direkt uppfattning om mordvapen.
Finns det bild på sårskadorna eller syftar du på ritade skissen i FUP?
För att göra en vettig bedömning skulle det krävas en redogörelse för hur varje sårskada kan ha förändrats efter döden pga intorkning och hur skadorna sitter i förhållande till muskelfibrernas riktning mm. Därför tror jag det är rätt meningslöst att söka på mer eller mindre fantasifulla "daggers" osv. Jag utesluter inte skölpjärnet som alternativ, men tror inte på splitsnål.

Om "kniven" är vass är det nog fullt möjligt att inga fibrer dras ned i såren. Hur noga tittade man efter det? Beror nog också på klädmaterialet. Jag har egentligen ingen uppfattning eller kunskap om det, men har aldrig reflekterat över att tygfibrer i skärskador från eggvassa föremål är något större problem. Det mesta sköljs kaske ut i samband med blödningen.
__________________
Senast redigerad av Prudent 2016-05-14 kl. 22:57.
Citera
2016-05-15, 01:33
  #94036
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Är det en märlspik som används ska man nog leta lite extra i och vid scoutstugan mot sävast...

http://www.bodenscout.se/index.php/om-bodens-scoutkar/76-scoutsstugan

Efter att det nu hittats:
Ett vittne i "hemliga slasken" som, på kvällen den 4 Maj, sett en ung kvinna med thailänsk utseende gående på Sävastvägen i riktning mot Sävast, där MB ju bor + i samma "hemliga slasken" har hittas ett vittne som hört flera skrik i samma område den 4 Maj kl ca 23, så tycker jag att förslaget i detta inlägg (ovanför) från November 2013 borde kollas up.


1. Boden scoutkår's scoutstuga som heter Grubban ligger knapp 1 km söder om KJs bostad och få meter inne i skogen på Sävastvägen och den location är både där den thailänska flickan setts gå på kvällen den 4 Maj OCH där MB åkt förbi på väg hem från restaurangen samma kväll.

2. Scouter använder nämligen splitsnålar (samma värktyg som märlspik) till deras arbeten med rep.
Så fattas det en splitnål ifrån Grubban ? Och har Grubban och detts område undersökts om det kan
vara mordplatsen?

3. Flera skrik hördes i just det område den 4 Maj på kvällen ca kl 23

4. Grubban har ju visat sig att evt ha betydelse förVBs mobiltelefon. VB's mobil bytte under kvällen
från 3G till 2G i Grubban området.

5. En av Grubban byggnaderna liknar i betydlig grad det Gula Huset där VBs ben hittades och några
här i tråden har påpekat att fyndplatsens Gula Huset tidigare har använts av scouter (jag vet dock
inte om detta är korrekt) men om det är sant så skulle man kanske kolla upp vilka män som var
kopplade till Grubban och som visste om existensen av att Gula Huset ?
Men MB kan förstås också stämt träff med VB i Grubban.


http://www.bodenscout.se/
(I länken kan man på bilden se huset som liknar fyndplatsens Gula Huset)

http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/aktivitetsbanken/aktivitet/splitsning/
Scout websida om hur scouter använder splitsnålar

Googla : splitsnål så kan man se många olika sorter.
Citera
2016-05-15, 21:08
  #94037
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fundera du istället över att polis och åklagare vill hindra försvar från att ta del av 2435 sidor i en hemlig slask, tyder det på en bra och riktig utredning?

Finns det till exempel någon hemlig slask i Lisa Holm fallet?

Varför ska jag fundera över något bara för att du tycker att det är intressant? Jag tror inte att det är något speciellt med det här extra sidomaterialet över huvud taget. Att kalla den för "hemlig slask" är också lite överdrivet, dels är den inte hemlig längre och dels så har den antagligen aldrig varit särskilt hemlig för de som faktiskt arbetat med fallet. Hade den varit så hemlig och konspiratorisk som trådens foliehattar vill mena så hade den antagligen varit uppbränd vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nu syftas det inte på polisen i största allmänhet här vilket borde vara väldigt uppenbart om du läser det du citerar.

Självklart läser jag det jag citerar. Vad är det som åsyftas då om inte polisen i allmänhet? Du får gärna vara tydlig när du skriver så att även vi normalbegåvade förstår. Kommunikation blir liksom meningslös om inte förståelse uppnås.
Citera
2016-05-15, 21:33
  #94038
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Varför ska jag fundera över något bara för att du tycker att det är intressant? Jag tror inte att det är något speciellt med det här extra sidomaterialet över huvud taget. Att kalla den för "hemlig slask" är också lite överdrivet, dels är den inte hemlig längre och dels så har den antagligen aldrig varit särskilt hemlig för de som faktiskt arbetat med fallet. Hade den varit så hemlig och konspiratorisk som trådens foliehattar vill mena så hade den antagligen varit uppbränd vid det här laget.



Självklart läser jag det jag citerar. Vad är det som åsyftas då om inte polisen i allmänhet? Du får gärna vara tydlig när du skriver så att även vi normalbegåvade förstår. Kommunikation blir liksom meningslös om inte förståelse uppnås.


Tack då vet jag att du inte tillhör de tänkande människorna på den här planeten, du sitter och ordbajsar bara för att du kan och inget annat.

Om åklagare och polis lägger en sekretess på material för en försvarare så har de ett djävligt svagt case, det är faktiskt ganska skrämmande att sådant får förekomma, det här är definitivt inte bra och det är förbannat trist att inte media hakar på den mörkning som försöks bedrivas.

Trist att Hannes Råstam är avliden, han skulle kanske ha kunnat gjort den här händelsen så stor som den förtjänar att vara.
Citera
2016-05-15, 23:00
  #94039
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack då vet jag att du inte tillhör de tänkande människorna på den här planeten, du sitter och ordbajsar bara för att du kan och inget annat.

Om åklagare och polis lägger en sekretess på material för en försvarare så har de ett djävligt svagt case, det är faktiskt ganska skrämmande att sådant får förekomma, det här är definitivt inte bra och det är förbannat trist att inte media hakar på den mörkning som försöks bedrivas.

Trist att Hannes Råstam är avliden, han skulle kanske ha kunnat gjort den här händelsen så stor som den förtjänar att vara.

Ja Hannes Råstams bortgång var en stor förlust för den svenska undersökande journalistiken.
Vem finns som axlar hans roll?

Här skulle definitivt behövas medias uppmärksamhet och granskning. För något är väldigt ruttet.

Men kvällstidningsjournalisterna verkar tyvärr ha fullt upp med Miljöpartiskandaler och Eurovisionsskvaller.
__________________
Senast redigerad av T34Panzer 2016-05-15 kl. 23:02.
Citera
2016-05-16, 16:20
  #94040
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Så för dig att sitta och leta en handfull med punkter som du tycker är lite otydliga spelar ingen roll det visar bara att du inte förstår en resningsprocess överhuvudtaget. Men var lugn det gör Kyrö vilket tydligt och klart syns i hans resningsansökan som i det hela är så gott som perfekt. Efter 2435 sidor sidomarerial är den perfekt. Tro mig.

Det är en diger lunta av sanningen som ligger där. Inte för att Kyrö saknar resurser att utreda detta han får hjälp av många ideella och pappan sponsrar säkert för resor mm. till de ideella krafterna. Blir den perfekt? Åtminstone rättssäkrare än vad som varit fallet. Men vi kallar det så perfekt. När kan den perfekta syltburken öppnas? Kammarrätten kan omöjligtvis neka försvaret efter resningsansökan isf. hoppas jag journalistkåren vaknar.
Citera
2016-05-16, 17:22
  #94041
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbrok09
Det är en diger lunta av sanningen som ligger där. Inte för att Kyrö saknar resurser att utreda detta han får hjälp av många ideella och pappan sponsrar säkert för resor mm. till de ideella krafterna. Blir den perfekt? Åtminstone rättssäkrare än vad som varit fallet. Men vi kallar det så perfekt. När kan den perfekta syltburken öppnas? Kammarrätten kan omöjligtvis neka försvaret efter resningsansökan isf. hoppas jag journalistkåren vaknar.

Vad Kammarrätten kan och inte kan vet varken du eller jag. Jag har i ett tidigare inlägg försökt bedöma rättsläget så gott jag kan och då dragit slutsatsen att det inte finns någon självklar rätt givet nuvarande lagstiftning för den dömde (Kristoffer) och hans ombud att få tillgång till uppgifterna i detta läge. En lagändring har varit föreslagen, men har av något skäl inte blivit införd. Det finns ett uttalande i ett PM från Åklagarmyndigheten om att man bör bedöma ansökningar generöst.

Sen kan vi ju inte heller veta vad som egentligen finns i detta märkliga "extra sidomaterial". Jag är ju inte lika säker som många andra här på att det är något vansinnigt spännande eller "game changing". Vanligt juridiskt principrytteri och en allmän ovilja mot vad man betraktar som trams kan förklara mycket det också. "Man ska inte kvälja dom" brukar jurister säga och i det ingår väl också en viss motvilja mot att invända mot lagakraftvunna domar.

Detta sagt utan att ta ställning i den rent moraliska frågan. Jag är dock lika frågande som alla andra inför detta "extra sidomaterial". De siffror som nämndes under rättsprocessen på antal sidor omfattar bara den kända "slasken". Knäckfrågan är om Forsberg och Olsson har fått kännedom om materialets existens eller inte (Vad som stått i tidningar och på Flashback eller vad Kyrö påstår av underordnad betydelse). Här kan man ju tänka sig två hypotetiska ytterligheter:

A) Jo, sen förutom slasken du fått här så har vi ungefär 2000 sidor till med grejer som inte borde vara av något intresse för er därför att... (Hypotetisk advokat: OK, noterat!)

B) Den här slasken är allt vad som finns utöver själva förundersökningsmaterialet. Det finns inte ett endaste papper till i den här utredningen (Hypotetisk advokat: OK - inget mer alltså!)

I alternativ B) borde det definitivt bli en ny rättegång moraliskt sett - det vore ett allvarligt övertramp av förundersökningsledningen. Detta oavsett vad som egentligen finns i materialet. I alternativ A) har uppenbarligen inget fel begåtts. Sen kan det ju vara någon mellanform... Polisens svar i frågan är ganska märkligt. Jag utesluter faktiskt inte att det kan röra sig om rent slarv från början. Men så är jag inte typen som ser konspirationer och onda avsikter överallt heller.
Citera
2016-05-16, 17:36
  #94042
Medlem
Lodbrok09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad Kammarrätten kan och inte kan vet varken du eller jag. Jag har i ett tidigare inlägg försökt bedöma rättsläget så gott jag kan och då dragit slutsatsen att det inte finns någon självklar rätt givet nuvarande lagstiftning för den dömde (Kristoffer) och hans ombud att få tillgång till uppgifterna i detta läge. En lagändring har varit föreslagen, men har av något skäl inte blivit införd. Det finns ett uttalande i ett PM från Åklagarmyndigheten om att man bör bedöma ansökningar generöst.

Sen kan vi ju inte heller veta vad som egentligen finns i detta märkliga "extra sidomaterial". Jag är ju inte lika säker som många andra här på att det är något vansinnigt spännande eller "game changing". Vanligt juridiskt principrytteri och en allmän ovilja mot vad man betraktar som trams kan förklara mycket det också. "Man ska inte kvälja dom" brukar jurister säga och i det ingår väl också en viss motvilja mot att invända mot lagakraftvunna domar.

Detta sagt utan att ta ställning i den rent moraliska frågan. Jag är dock lika frågande som alla andra inför detta "extra sidomaterial". De siffror som nämndes under rättsprocessen på antal sidor omfattar bara den kända "slasken". Knäckfrågan är om Forsberg och Olsson har fått kännedom om materialets existens eller inte (Vad som stått i tidningar och på Flashback eller vad Kyrö påstår av underordnad betydelse). Här kan man ju tänka sig två hypotetiska ytterligheter:

A) Jo, sen förutom slasken du fått här så har vi ungefär 2000 sidor till med grejer som inte borde vara av något intresse för er därför att... (Hypotetisk advokat: OK, noterat!)

B) Den här slasken är allt vad som finns utöver själva förundersökningsmaterialet. Det finns inte ett endaste papper till i den här utredningen (Hypotetisk advokat: OK - inget mer alltså!)

I alternativ B) borde det definitivt bli en ny rättegång moraliskt sett - det vore ett allvarligt övertramp av förundersökningsledningen. Detta oavsett vad som egentligen finns i materialet. I alternativ A) har uppenbarligen inget fel begåtts. Sen kan det ju vara någon mellanform... Polisens svar i frågan är ganska märkligt. Jag utesluter faktiskt inte att det kan röra sig om rent slarv från början. Men så är jag inte typen som ser konspirationer och onda avsikter överallt heller.

http://www.dn.se/debatt/polischefens-logner-maste-provas-i-domstol/

Det vore inte första gången någon gömmer saker i sidomaterial, eller hur?
Hannes Råstam är saknad eftersom han på många sätt var en ikon i värnandet om rättssäkerhet.

Jag är intresserad av att GM döms eller frikänns på rätt premisser. Du har varit en av de mest pådrivande i tråden och inte dragit dig för att kalla detta för mord. Men seddu juridiken hade en annan gång och vi fick vårt första styckdråp. ÅK och polis i Norrland har ett djävla behov av att skydda den egna "befolkningen" och det norrländska tystlåtna sättet lyser igenom på sekretessen för försvaret.

Man hade dessutom djävligt ont om bevis och ljög under ed i rätten. Vad ÅK och polis mer ställt till med ligger inte bara i klientens intresse utan i RÄTTSSÄKERHETEN. Så Ockhamns rakkniv skar lite till höger och vänster i detta fallet och det är djävligt illa juridiskt, eller hur?

Jag skulle nog undvika med att anse "att vad Kyrö tycker har underordnad betydelse i detta fallet"
__________________
Senast redigerad av Lodbrok09 2016-05-16 kl. 17:47.
Citera
2016-05-16, 19:30
  #94043
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad Kammarrätten kan och inte kan vet varken du eller jag. Jag har i ett tidigare inlägg försökt bedöma rättsläget så gott jag kan och då dragit slutsatsen att det inte finns någon självklar rätt givet nuvarande lagstiftning för den dömde (Kristoffer) och hans ombud att få tillgång till uppgifterna i detta läge. En lagändring har varit föreslagen, men har av något skäl inte blivit införd. Det finns ett uttalande i ett PM från Åklagarmyndigheten om att man bör bedöma ansökningar generöst.

Sen kan vi ju inte heller veta vad som egentligen finns i detta märkliga "extra sidomaterial". Jag är ju inte lika säker som många andra här på att det är något vansinnigt spännande eller "game changing". Vanligt juridiskt principrytteri och en allmän ovilja mot vad man betraktar som trams kan förklara mycket det också. "Man ska inte kvälja dom" brukar jurister säga och i det ingår väl också en viss motvilja mot att invända mot lagakraftvunna domar.

Detta sagt utan att ta ställning i den rent moraliska frågan. Jag är dock lika frågande som alla andra inför detta "extra sidomaterial". De siffror som nämndes under rättsprocessen på antal sidor omfattar bara den kända "slasken". Knäckfrågan är om Forsberg och Olsson har fått kännedom om materialets existens eller inte (Vad som stått i tidningar och på Flashback eller vad Kyrö påstår av underordnad betydelse). Här kan man ju tänka sig två hypotetiska ytterligheter:

A) Jo, sen förutom slasken du fått här så har vi ungefär 2000 sidor till med grejer som inte borde vara av något intresse för er därför att... (Hypotetisk advokat: OK, noterat!)

B) Den här slasken är allt vad som finns utöver själva förundersökningsmaterialet. Det finns inte ett endaste papper till i den här utredningen (Hypotetisk advokat: OK - inget mer alltså!)

I alternativ B) borde det definitivt bli en ny rättegång moraliskt sett - det vore ett allvarligt övertramp av förundersökningsledningen. Detta oavsett vad som egentligen finns i materialet. I alternativ A) har uppenbarligen inget fel begåtts. Sen kan det ju vara någon mellanform... Polisens svar i frågan är ganska märkligt. Jag utesluter faktiskt inte att det kan röra sig om rent slarv från början. Men så är jag inte typen som ser konspirationer och onda avsikter överallt heller.


Litegrann vet vi....

Exempelvis känner vi numera till tipsaren med ID1561, som iakttar en asiatisk kvinna på Sävastvägen på kvällen den 4 maj. En tipsare som polisen, trots omfattande dörrknackningar i området, refuserar att höra och istället döljer tipset för försvaret. Tänk om vittnet exempelvis identifierat kvinnan som Vatchareeya i en fotokonfrontation? Tänk om iakttagelsen stämmer i tid och rum med KJs utsaga och även Bronnings vittnesmål?

Hmm... i mitt tycke en game changer. Tyvärr är som jag förstår det, stora delar av "extra sidomaterialet" sekretessbelagt, men med ovanstående exempel i minnet hade jag som försvarare förmodligen själv velat granska vad innehållet består av.

Du tror inte Kyrö dubbelkollat uppgiften att detta olagliga sidomaterial varit okänt med såväl Forssberg/Holmberg och Tomas Olsson?
Citera
2016-05-16, 20:50
  #94044
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det verkar mest reta och provocera folk när jag tar upp detaljer (syftar inte på dig). Jag förstår att helheten spelar en viss roll, men förstår inte hur man kan anse det vara okej att en resningsansökan innehåller rent felaktiga påståenden, även om vissa gör en annan tolkning av uppgifterna än mig.
Som sagt, det rent juridiska finns det andra som kan bättre och det kanske är bäst att jag släpper ämnet.

Ang. sårskadorna. Jag har ingen direkt uppfattning om mordvapen.
Finns det bild på sårskadorna eller syftar du på ritade skissen i FUP?
För att göra en vettig bedömning skulle det krävas en redogörelse för hur varje sårskada kan ha förändrats efter döden pga intorkning och hur skadorna sitter i förhållande till muskelfibrernas riktning mm. Därför tror jag det är rätt meningslöst att söka på mer eller mindre fantasifulla "daggers" osv. Jag utesluter inte skölpjärnet som alternativ, men tror inte på splitsnål.

Om "kniven" är vass är det nog fullt möjligt att inga fibrer dras ned i såren. Hur noga tittade man efter det? Beror nog också på klädmaterialet. Jag har egentligen ingen uppfattning eller kunskap om det, men har aldrig reflekterat över att tygfibrer i skärskador från eggvassa föremål är något större problem. Det mesta sköljs kaske ut i samband med blödningen.

Angående sårskadorna så har SKL gjort avgjutningar enligt FUP. Någon i tråden, Q?, hade begärt att få ut dem men nekats med motivering att de inte finns.

Jag minns inte detaljerna men finns i tråden om någon orkar leta.

Edit:
Orkade leta. Det var tydligen fotona av avgjuningarna som inte fanns.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Zero73 fick annat svar:
Citat:
Aha.. till mig skrev polisen att fotona på avgjutningen var sekretessbelagda...

Hur fan kan dessa foton vara sekretesskyddade. Sidomaterial?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-05-16 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in