Citat:
Ja, visst är spaningsbiten lite oklart dokumenterad samt MS verkar onekligen slarvig. Det ifrågasätter jag inte och jag berör inte de andra bitarna du tar upp.
Jag ifrågasätter att advokaten påstår sig belagt MS med lögn angående dygnetruntspaning eller inte under vissa delar av spaningsinsatsen.
Du citerade delen där MS svarar "ja" på åklagarenss fråga om dygnetruntspaning pågått mot MB, men det kan också vara så att han där är ouppmärksam och svarar "ja" på att man den veckan följde objektet MB. I vilket fall reder han 2 minuter senare ut att spaningen på MB inte pågick dygnet runt utan avsutades efter "nattning" och återupptogs på morgonen.
(Lyssna gärna på hela förhöret)
Du är dock lika falsk som advokaten och utelämnar vad MB säger själv med egna ord angående dygnetruntspaningen. Detta trots att jag delgav tidsstämpeln för det.
Åklagarens fråga tid från ca 4:11
Citat:
AB: "-Så då hade ni spaning.. det andra objektet, vem är det?"
MS: "-MB"
AB: "-Okej, så då hade ni spaning på honom?"
MS: "-Jajamensan"
AB: "-Mmm"
MS: "-Och där hade vi, han följde vi hela tiden så att säga, den veckan vi följde honom."
AB: "-Ehhh.. var det en hel vecka ni hade spaning på?"
MS: "-Ja. Måndag till Söndag. Det blir ju i princip en vecka."
AB: "-Dygnetruntspaning på MB"
MS: "-Ja."
AB: "-Okej. Hade ni kontroll på honom då?"
MS: "-Ja, det tycker jag. Ehh.. det var.. ehh.. det är några gluggar vi tappade honom men, vi tycker vi fick upp honom ganska fort igen så att.."
MS: "-Jag tycker vi hade ganska bra koll på Micke där"
AB: "-Men det slutade Söndag den 19:e?"
AB: "-När var det sista ni spanade på honom?"
MS: "-Jaaa, natt... vi nattade honom på natten där, så att säga."
MS: "-MB"
AB: "-Okej, så då hade ni spaning på honom?"
MS: "-Jajamensan"
MS: "-Och där hade vi, han följde vi hela tiden så att säga, den veckan vi följde honom."
AB: "-Ehhh.. var det en hel vecka ni hade spaning på?"
MS: "-Ja. Måndag till Söndag. Det blir ju i princip en vecka."
AB: "-Dygnetruntspaning på MB"
AB: "-Okej. Hade ni kontroll på honom då?"
MS: "-Ja, det tycker jag. Ehh.. det var.. ehh.. det är några gluggar vi tappade honom men, vi tycker vi fick upp honom ganska fort igen så att.."
MS: "-Jag tycker vi hade ganska bra koll på Micke där"
AB: "-Men det slutade Söndag den 19:e?"
AB: "-När var det sista ni spanade på honom?"
MS: "-Jaaa, natt... vi nattade honom på natten där, så att säga."
MS egna beskrivning tid från ca. 5:57
Citat:
AB: "-/.../ 130518, från och med det bedrevs det treskiftspaning och K följdes dygnet runt.
MS: "-Men det ska va från den tjugonde och därifrån så bedrevs det treskiftspaning. Vi hade inte treskiftspaning, eeh alltså med att vi kö delade upp dygnet i tre perioder förrns från och med den tjugond tjugoförsta då när vi hittade honom eller från den tjugonde när vi bytte fokus ska jag säga. Eeh, innan det så körde vi en variant där vi fanns på morgonen, vi följde objektet B fram till när han kom hem och när han släckte lampan och det fick gå en timma och man såg att det var dött, då skulle vi släppa och åka hem å sova vi också för att återuppta det nästa morgon igen då.
AB: -"Då förstår jag /....
MS: "-Men det ska va från den tjugonde och därifrån så bedrevs det treskiftspaning. Vi hade inte treskiftspaning, eeh alltså med att vi kö delade upp dygnet i tre perioder förrns från och med den tjugond tjugoförsta då när vi hittade honom eller från den tjugonde när vi bytte fokus ska jag säga. Eeh, innan det så körde vi en variant där vi fanns på morgonen, vi följde objektet B fram till när han kom hem och när han släckte lampan och det fick gå en timma och man såg att det var dött, då skulle vi släppa och åka hem å sova vi också för att återuppta det nästa morgon igen då.
AB: -"Då förstår jag /....
Rörigt med datumen så det förslår, men sett till helheten i citaten ovan går det då verkligen att som advokaten gör i bla. punkt 88, påstå att MS ljuger under ed med ett påstående att det bedrivits dygnetruntspaning mot MB trots att så inte var fallet enligt pm?
Jag tycker MS själv, vid ca. 6:20 i förhöret, rätt tydligt, under ed, säger att spaningen mot MB bedrevs fram till nattningen och sedan hade uppehåll till på morgonen.
Jag tycker advokaten sänker sig själv när han i sin kritik mot fel, brister och osanningar själv kommer med felaktiga och osanna påståenden.
Advokaten ska med rätta vara extremt partiskt till KJ's fördel, men bör trots det inte påstå rena felaktigheter eller utelämna delar av fakta ur en helhet. Att du liksom advokaten blundar för samma parti som citerats ovan förstår jag inte. Man kan inte trovärdigt påvisa lögner och felaktigheter genom att själv ljuga eller utelämna fakta.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-14 kl. 14:38.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-14 kl. 14:38.