2016-05-12, 08:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hej igen.
Det var ett tag sedan jag besökte den här tråden.
Jag kan bara konstatera att sedan dess har jag sett ett antal trådar i forumet om krånglande automatlådoroch inte en enda om krånglande manuella lådor, det kan givetvis vara en slump, men jag tror inte det.

Nu vet jag att jag kan förvänta mig en mängd påhopp och tillmälen, det brukar bli så om man har en annan åsikt, oavsett hur väl underbygd den är.

alla dessa trådar om krånglande automatlådor har verkligen inte övertygat mig om dess förträfflighet.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan förespråka en konstruktion som är dyrare och genererar mer fel än den manuella, men folk får väl göra som de vill.

kör fortfarande Volvo från 1994, manuell, krånglar aldrig.
Vart har du hittat dessa trådar?
Citera
2016-05-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hej igen.
Det var ett tag sedan jag besökte den här tråden.
Jag kan bara konstatera att sedan dess har jag sett ett antal trådar i forumet om krånglande automatlådoroch inte en enda om krånglande manuella lådor, det kan givetvis vara en slump, men jag tror inte det.

Nu vet jag att jag kan förvänta mig en mängd påhopp och tillmälen, det brukar bli så om man har en annan åsikt, oavsett hur väl underbygd den är.

alla dessa trådar om krånglande automatlådor har verkligen inte övertygat mig om dess förträfflighet.
Jag förstår fortfarande inte hur man kan förespråka en konstruktion som är dyrare och genererar mer fel än den manuella, men folk får väl göra som de vill.

kör fortfarande Volvo från 1994, manuell, krånglar aldrig.

Det beror ju lite på hur man ser det... Räknar du in kopplingsbyte och att många av dagens bilar med automatlådor är mer bränslesnåla så blir det billigare inköp.

Att det är mer haverier är helt rätt då det är en betydligt mer komplicerad konstruktion. Men många är villiga att betala extra för bekvämligheten.

Tror alla "automat-hatare" kommer få det jobbigt i framtiden då allt fler tillverkare börjar slopa manuella lådor i jakten på minskade utsläpp, samt att fler och fler efterfrågar automat!

Är själv varken för eller emot någon av lådorna. Jag gillar båda, dom har båda sina fördelar. Kör jag aktivt vill jag ha en manuell låda, men i min vardagsbil så har jag automat.
Citera
2016-05-12, 09:28
Medlem
Gores avatar
Mitt lilla bidrag till ideerna om skillnaden är att de som föredrar manuell låda är de som vill sladda runt på grus eller asfalt och titta på de häftiga sladdspåren.
Det är de som nötte ut bakdäcket på sin cykel några år tidigare med att göra bromsspår .....
Sedan fortsatte med moped eller fiddy på bakhjulet ,borde stannat där.

Den andra gruppen är de som är osäkra på teknikutveckling ,de vill att allt ska vara som det alltid har varit (se bakåtsträvare på wikipedia)
Ofta till åren komna och helt omöjliga att ta till sig något nytt (se kapten stofil -google)

Sista gruppen är trollen ,det är en ansenlig mängd här.....
Citera
2016-05-12, 10:40
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Mitt lilla bidrag till ideerna om skillnaden är att de som föredrar manuell låda är de som vill sladda runt på grus eller asfalt och titta på de häftiga sladdspåren.
Det är de som nötte ut bakdäcket på sin cykel några år tidigare med att göra bromsspår .....

Den andra gruppen är de som är osäkra på teknikutveckling ,de vill att allt ska vara som det alltid har varit (se bakåtsträvare på wikipedia)
Ofta till åren komna och helt omöjliga att ta till sig något nytt (se kapten stofil -google)

Det du säger låter mer som något ett troll skulle säga.
I en manuell bil har jag mer kontroll, jag bestämmer allt själv, när hur och varför jag ska växla, jag samspelar med bilen, jag är aktiv när jag kör bil.
Vi som kör bil kommer fortsätta köra aktivt med manuell så länge det är möjligt så kan ni som åker bil såsa omkring som rena rama trafikfarorna i era automatare. Ni glömmer väl bort att ni ens sitter bakom ratten när bilen sköter allting själv.
Citera
2016-05-12, 11:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vart har du hittat dessa trådar?
I detta forum, under rubriken bilar.

Den senaste var "Peugeot5008 med låst växellåda" (gissa vad för sorts låda det var)

Jag vet inte hur man gör länkar, men det har förekommit ett flertal fall sedan jag var inne i den tråden senast.
Citera
2016-05-12, 12:11
Medlem
Sn0wdens avatar
Jag har haft körkort/bil sedan början av 70-talet och haft en hel del bilar. Fördelning automat/manuell är ca 50/50 och det står 2-2 i rasade växellådor så när det gäller hållbarheten så har det inte varit någon skillnad för mig.

Nuvarande bil har automat för att jag tycker det är bekvämare.
Citera
2016-05-12, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

Manuell låda finns inte till större bilar därav automat. Automat är 100 gånger skönare och bättre. Manuell är bara bättre om man nu skulle köra en sport bil från Japan men t.o.m en bmw m3 är bättre i automat
Citera
2016-05-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore

Du har överlägsen kontroll på draglägen, vridmoment, acceleration, mm med manuell växellåda, det finns ingen automat som ens kommer i närheten ens med all elektronik som finns i dagens lyxbilar.
Framförallt om det är halt ute så vill man ha den extra kontrollen vid gaspådrag, spelar ingen roll om det är start eller vid omkörning.
Det ger givetvis även bättre kontroll när man känner för att leka av sig lite, men vissa som sitter på sina höga hästar och predikar på forum är tydligen för gamla för sånt!

Med automatlåda så blir det dock mer bekvämt, man slipper växla som en galning i stadstrafik. Man kan ägna mer koncentration åt körningen och trafiken.
Citera
2016-05-12, 13:32
Medlem
Storskojarns avatar
Automat är det enda rätta, framförallt när man står i köer, det är jäkligt lökigt att trampa på kopplingen och rycka i spaken hela tiden, nej glid fram som en stekare, det är det bästa.
Citera
2016-05-12, 13:37
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Du har överlägsen kontroll på draglägen, vridmoment, acceleration, mm med manuell växellåda, det finns ingen automat som ens kommer i närheten ens med all elektronik som finns i dagens lyxbilar.
Framförallt om det är halt ute så vill man ha den extra kontrollen vid gaspådrag, spelar ingen roll om det är start eller vid omkörning.
Det ger givetvis även bättre kontroll när man känner för att leka av sig lite, men vissa som sitter på sina höga hästar och predikar på forum är tydligen för gamla för sånt!

Med automatlåda så blir det dock mer bekvämt, man slipper växla som en galning i stadstrafik. Man kan ägna mer koncentration åt körningen och trafiken.

Acceleration?Dragläge? Bara att trampa järnet i sportläge och lådan växlar vid rätt varvtal.
Skönt vid start i backe där man inte behöver hitta dragläget bara ta bort foten från bromsen och bilen står still tills du gasar

Som boende på landet och kört automatlåda i många år så har jag aldrig haft problem i halka.Inte ens i Volvo 245 och 940 så är kända för att vilja vifta på baken i halt väglag.

Herr Dittling: Jag har haft sinnesbilden att du kör ännu äldre bilar än en från 94 den har ju elektronisk tändning/bränsleinstrutning. Du känns mer som en förgasare/brytarspetsman som svär åt givare och databoxar.
Senast redigerad av Kloge 2016-05-12 kl. 13:41.
Citera
2016-05-12, 16:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge

Herr Dittling: Jag har haft sinnesbilden att du kör ännu äldre bilar än en från 94 den har ju elektronisk tändning/bränsleinstrutning. Du känns mer som en förgasare/brytarspetsman som svär åt givare och databoxar.
Du har nästan helt rätt.
Jag föredrar förgasare och brytarspetsar eftersom jag är (har varit) fena på detta.
När man snubblar på en bra bil för 4000:- så kan man inte välja alla detaljer, men allt fungerar utmärkt än så länge, så svär över alla moderniteter gör jag inte.
Nej, jag hade aldrig köpt den om den hade haft automatlåda.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2016-05-12 kl. 17:02.
Citera
2016-05-12, 17:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Vet inte vad du har för bil eller vad för automater du kört.
Men min första automat var en S60-01. Vid halka så slog antispinnet i vid för stort gaspådrag o var det på väg att släppa så jobbade antisladdsystemet fint.
Självklart är inte detta optimalt.

Den där kontrollen ger jag inte mkt för.
Antingen vimlar Linköping av skitkassa förare eller så har du fel.
Jag är bra på att läsa trafik efter alla år jag kört i storstäder. Ofta vid rödljus händer detta scenario o det även i andra städer.
Står några bilar i höger körfält medan vänster är tomt. Jag tar då alltid vänster. Fördelen här är att antingen kommer man först iväg eller så är det ett surkart jämter som ska rejsa. Då får man lucka bakom.
Men när det blir grönt o man gasar iväg så ligger de jämsides några sekunder till de måste växla..... Japp. Överlägsen kontroll på dragläge, vridmoment acceleration samt hantering av växellådan hade dem.

Du kanske är en person som slår en automatlåda i växelhantering. Men ytterst få är verkligen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in