Citat:
Ursprungligen postat av
peatedsoul
Du har överlägsen kontroll på draglägen, vridmoment, acceleration, mm med manuell växellåda, det finns ingen automat som ens kommer i närheten ens med all elektronik som finns i dagens lyxbilar.
Framförallt om det är halt ute så vill man ha den extra kontrollen vid gaspådrag, spelar ingen roll om det är start eller vid omkörning.
Det ger givetvis även bättre kontroll när man känner för att leka av sig lite, men vissa som sitter på sina höga hästar och predikar på forum är tydligen för gamla för sånt!
Med automatlåda så blir det dock mer bekvämt, man slipper växla som en galning i stadstrafik. Man kan ägna mer koncentration åt körningen och trafiken.
Vet inte vad du har för bil eller vad för automater du kört.
Men min första automat var en S60-01. Vid halka så slog antispinnet i vid för stort gaspådrag o var det på väg att släppa så jobbade antisladdsystemet fint.
Självklart är inte detta optimalt.
Den där kontrollen ger jag inte mkt för.
Antingen vimlar Linköping av skitkassa förare eller så har du fel.
Jag är bra på att läsa trafik efter alla år jag kört i storstäder. Ofta vid rödljus händer detta scenario o det även i andra städer.
Står några bilar i höger körfält medan vänster är tomt. Jag tar då alltid vänster. Fördelen här är att antingen kommer man först iväg eller så är det ett surkart jämter som ska rejsa. Då får man lucka bakom.
Men när det blir grönt o man gasar iväg så ligger de jämsides några sekunder till de måste växla..... Japp. Överlägsen kontroll på dragläge, vridmoment acceleration samt hantering av växellådan hade dem.
Du kanske är en person som slår en automatlåda i växelhantering. Men ytterst få är verkligen det.