2016-05-16, 17:37
Medlem
pluten86s avatar
Kan det vara att där satt saker på masten som gjort det intressant att få ner, spårningsutrustning? Avlyssning? Försöka se hur Rakel osv fungerar?
Förberedelser inför ett större brott?

Hur många master i närområdet måste man ta ner innan systemet fallerar i området?
Finns där militära installationer? Avancerad forskning eller liknande i närheten?

Men slutsumman blir nog att någon privat person gjort något för att den inkräktat på dennes jaktmark? Fåglarna störts?
Citera
2016-05-16, 17:38
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Är inne på samma linje. Masten har över 50 år på nacken där den har svajat fram och tillbaka under årets alla väderförhållanden. Förr eller senare knäcks materialet.

Sabotage är väl förvisso inte uteslutet men av vilken anledning vill man sabotera en radio/tv-mast?
Metaller är generellt tåliga mot deformation över tid. Man borde kunna göra en generaliserad krypkurva för att se om krypbrott vid denna tidpunkt är möjligt. Jag tvekar dock att man ska behöva göra detta nu då det säkerligen togs med i beräkningarna när masten byggdes, och om man mot alla odds skulle ha räknat med att masten skulle hålla i 50 år så är de ansvariga som klantat till sig rejält då man inte tagit ner masten innan dess. Därmed ser jag tre möjliga teorier i följande ordning utefter sannolikhet: Fel i materialet som gett upphov till en svag punkt i masten. Något fel i de delar som håller uppe masten. Sabotage. Det sistnämnda är inte allt för osannolikt i och med dessa ungar som klättrat i masten.
Citera
2016-05-16, 17:39
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Lägg av nu, gör inte Borgström till någon form av superkriminell. Varför skulle det vara han öht? Varför skulle han välja justa denna mast?

Därför att det stämmer överens med hans MO, han är ute, och han hyser ett stort hat mot samhället. Han riktar in sig på samhällsomstörtande verksamhet. Jag vill gärna veta var han har befunnit sig, även om det så bara är för att avskriva honom från utredningen.
Citera
2016-05-16, 17:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jag tror det är menablattar/flyktingar/isis som ligger bakom...

Jag är säker på att det kommer att bli mer sån här skit framöver

Det tror jag faktiskt inte. Det är alldeles för avancerat.
Citera
2016-05-16, 17:40
Medlem
USSR2.0s avatar
Givetvis är de tre flugviktarna som garanterat är ryska GRU/Spetznas agenter som orsakat raset, det kan aldrig vara så att man använt felaktiga grejer vid reparation eller så.
Citera
2016-05-16, 17:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theodulus
Masten hade ju hand om bland annat beredskapskanal, polis och räddningstjänst.
Det är inte bara Bolibompa som drabbas.

Nej såklart man vet. Är vi som land i en högre beredskap så har militären rätt att bruka dödligt våld direkt om personer ens hotar ett skyddsobjekt som detta. Inga frågor kommer ställas efter det. Man skjuter skarpt för det handlar om rikets säkerhet.
Citera
2016-05-16, 17:41
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick

Troligen material utmatning då masten är så gammal.
Att polisen säger att det inte är uteslutet med sabotage innebär inte att man vet att så är fallet. Ocg det är väl ungeför som att svara: Inga kommentarer.

Polisen har gått ut med att de är 100% säkra på att det är sabotage. Inte att de inte kan utesluta det.
Citera
2016-05-16, 17:42
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Spännande utveckling. Polisen uttalar sig nu att de är 100% säkra att det är sabotage.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ockhams razor - det enklaste förklaringen är oftast den sanna. Det är för stort sammanträffande att masten slutar fungera tre dagar efter att "huliganerna" och/eller aktivisterna varit där.

Problemet är bara att ungdomarna är helt avskrivna från utredningen, kopplat till att polisen är 100% säkra på att det är sabotage. Det betyder att dom vet exakt hur det har gått till, och att det inte är ungdomarna som har gjort det. Spaningstekniskt sett tror jag det här kommer att gå ganska snabbt att utreda.
Citera
2016-05-16, 17:43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Polisen har gått ut med att de är 100% säkra på att det är sabotage. Inte att de inte kan utesluta det.

Fast sa dom inte något i stil med "100% sannolikt" ? En väldigt märklig precisering...

Ser nu att texten i Expressen är ändrad till "säker".

Sudda-sudda.
Senast redigerad av konstit 2016-05-16 kl. 17:46. Anledning: felinformation
Citera
2016-05-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback

Ska bli intressant när dom släpper fram det hela och visar vad det är som är saboterat. För deras skulle så hoppas jag att det inte blev som det blev med den livsfarliga terrorist som fanns i Umeå eller var det var

Men den som saboterat det hela har inte gjort någon större åverkan på "sambandet" i vårt samhälle.
Citera
2016-05-16, 17:46
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej såklart man vet. Är vi som land i en högre beredskap så har militären rätt att bruka dödligt våld direkt om personer ens hotar ett skyddsobjekt som detta. Inga frågor kommer ställas efter det. Man skjuter skarpt för det handlar om rikets säkerhet.

Den här masten räknas inte som SO. bt.se har frågat FM och LS.
Citera
2016-05-16, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empexi
Även om det kanske inte har något samband är det ironiskt att en grupp vid namn "Pride of Sweden" så sent som för tre dagar sedan postade en Youtubevideo då de klättrar upp i masten: https://www.youtube.com/watch?v=b2uKDnBbtuc

och nu är videon borttagen så det luktar GM som satan här :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in