2016-05-16, 14:50
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
Polisen säger att misshandeln inte har ägt rum. Att de tvivlar på att Sophie talat sanning osv.

Det dem kunde säga i stället: Vi kunde inte hitta de som gjorde detta, vi kommer inte kunna hitta GM nästa gång det händer heller, nästa gång en 16årig tjej blir misshandlad i en välmående svensk småstad, så kommer det vara då som nu, vi KOMMER inte att hitta dem, vi saknar resurser att hålla kungsbacka tryggt (inte ens på dagtid)
Nu tyckte de att folks uppfattning huruvida det är säkert att röra sig i Kungsbacka var viktigare än att ta hänsyn till en ljugande tonårsflickas kränkta känslor. En mycket förnuftig prioritering.

Citat:
Nä, lättare att skylla på brottsofftret, ( om BO verkligen ljugit om händelsen så har hon slösat bort många arbetstimmar hos kba-polisen och borde själv utredas för brott. Detta har inte skett)

Min uppfattning om polismyndigheten är att de tycker bra PR är viktigare än att lösa brott.
Här har du anledningen till varför hon inte utreds för falsk larm (från Kungsbacka-Posten):
Citat:
Har ni funderat på att göra en polisanmälan gällande falskt larm?
– Vi har tittat på den möjligheten, men konstaterar att det inte var en möjlig väg att komma fram. Man måste själv ha larmat SOS och det har hon inte gjort, säger Anders Wiss.

Varsågod.
Citera
2016-05-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Väldigt skumt detta..tyvärr har jag inget större förtroende för Polisen..hur kan de lägga ner en utredning där det finns ett BO med tydliga fysiska skador och som ger en förklaring till detta..att det inte finns vittnen är inte särskilt konstigt..platsen där det hände ligger lite avsides och där rör sig inte mycket folk..plus det är lätt att tro att det är några gymnasieungdomar som leker och skriker högt..vilket händer då det är många från Aranäsgymnasiet som går i närheten av denna plats på väg hem. Skall bli mycket intressant om detta beslut att lägga ner utredningen kommer överklagas.

Om hennes berättelse stämmer så har bilen som jagat henne kört emot enkelriktat i rusningstrafik . Dessutom så har nästan alla hus/butiker på den gatan stora fönster varav många i marknivå, och ingen har sett henne.

Sen att hon ändrar sin historia flera gånger är väl kanske inte någon fördel för henne. Funderar fortfarande på hur man kan tappa känseln i benen av 2 slag på kinden, utan att ha fått några andra skador än ett litet blåmärke.
Senast redigerad av beartrap 2016-05-16 kl. 14:57.
Citera
2016-05-16, 14:56
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann

Här har du anledningen till varför hon inte utreds för falsk larm (från Kungsbacka-Posten):

Varsågod.

Det går nog om man vill ska du se. De kunde ju för fan jobba med ett påhittat case i flera veckor. Och de säger till BO att de tror på henne (enligt BO dvs) Men de riskerar i så fall att det dyker upp ÄNNU FLERA uppgifter om att det tar flera timmar att komma i kontakt med polisen i kba, och kanske ännu värre pinsamheter.
Citera
2016-05-16, 15:13
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beartrap
Om hennes berättelse stämmer så har bilen som jagat henne kört emot enkelriktat i rusningstrafik . Dessutom så har nästan alla hus/butiker på den gatan stora fönster varav många i marknivå, och ingen har sett henne.

Sen att hon ändrar sin historia flera gånger är väl kanske inte någon fördel för henne. Funderar fortfarande på hur man kan tappa känseln i benen av 2 slag på kinden, utan att ha fått några andra skador än ett litet blåmärke.
Du kan slå dig för pannan..har du aldrig sett en bil köra mot enkelriktat? Känner till Kungsbacka en del och det är INTE mycket bilar som kör där. De flesta rör sig runt Kungsmässan samt FreePort/ICA Maxi.
Jag tom själv råkat köra mot enkelriktat där..som tur var kom det ingen bil mot mig då..
Citera
2016-05-16, 15:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Väldigt skumt detta..tyvärr har jag inget större förtroende för Polisen..hur kan de lägga ner en utredning där det finns ett BO med tydliga fysiska skador och som ger en förklaring till detta..att det inte finns vittnen är inte särskilt konstigt..platsen där det hände ligger lite avsides och där rör sig inte mycket folk..plus det är lätt att tro att det är några gymnasieungdomar som leker och skriker högt..vilket händer då det är många från Aranäsgymnasiet som går i närheten av denna plats på väg hem. Skall bli mycket intressant om detta beslut att lägga ner utredningen kommer överklagas.

Visst, hon har skador som sannolikt har uppkommit genom knytnävsslag, men om den historia som BO berättar inte stämmer med den tekniska undersökningen av hennes kläder eller med vittnesberättelser eller andra omständigheter så betyder det att BO inte vill samarbeta för att sätta dit den GM som gett henne skadorna. Vad ska polisen göra då? De har ju ingenting konkret att utgå ifrån.

Personligen tycker jag det inte är osannolikt att hon diktade upp historien för att kunna få sjukhusvård för sina skador och samtidigt kunna skydda den verklige GM, vilket hon rent logiskt gör om skadorna faktiskt uppkommit genom knytnävsslag men det inte gått till så som hon säger i förhören. Om anledningen till detta sedan är rädsla för GM eller lojalitet mot GM eller något annat kan man bara spekulera i.
Citera
2016-05-16, 15:27
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Läs igenom artiklarna, för det har du uppenbarligen inte brytt dig om att göra innan du postade!

Kungsbacka-Posten
Göteborgs-Posten
Norra Halland
Aftonbladet
  • 1 Polisen har gått OCH sprungit sträckan mellan busshållplatsen och Hamntorget utan att kunna få gärningsbeskrivningen att stämma in med de tidpunkter som anges (från G-P):
    Citat:
    Dessutom räcker inte tidsutrymmet till för att överfallet ska ha skett på det sätt som angivits, enligt Wiss.
    – Hon har beskrivit hur hon gått av bussen och tagit sig till Hamtorget, och vi har provgått och även sprungit sträckan flera gånger, men det kan inte ha ägt rum under den tidsperioden, säger Wiss,
    Från Kungsbacka-Posten:
    Citat:
    – Det som hon beskriver kan inte ha hänt under den tidsrymden. Ett exempel är bilen hon ska ha blivit jagad av. Den ska inte ha kört mot trafiken. Då håller det inte tidsmässigt. Vi har givetvis gått igenom detta oerhört noga, säger Anders Wiss.
  • 2 Massor av folk på torget och i närheten av torget, otroligt nog har ingen av alla dessa människor sett någonting (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    Trots att det var i rusningstrafik och mängder av folk i närheten, har ingen sett någonting av det påstådda överfallet på Hamntorget.
    Från G-P:
    Citat:
    – Det första fallet ska ha skett vid 17.15 och det är mycket folk i området, men ingen har sett något, säger Wiss.
  • 3 Inga spår efter gärningsmännen (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    - Bland annat har vi granskat flickornas kläder. Där finns ingen annan persons DNA. Om man blir konfronterad på det här sättet, så finns alltid någon annans DNA på kläderna, säger Anders Wiss.
  • 4 Polisen är så säkra på sin sak att de överväger att anmäla Sophie för falskt larm, men det gick inte (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    Har ni funderat på att göra en polisanmälan gällande falskt larm?
    – Vi har tittat på den möjligheten, men konstaterar att det inte var en möjlig väg att komma fram. Man måste själv ha larmat SOS och det har hon inte gjort, säger Anders Wiss.
  • 5 En orsak till att Sophie miste känseln i benen kunde inte hittas, detta är i mitt tycke väldigt anmärkningsvärt (från Aftonbladet):
    Citat:
    Någon skada som kan ha fått den ena flickan att tappa känseln i benen har inte kunnat konstateras.

Som avslutning, från Kungsbacka-Posten:
Citat:
– Vi kan däremot konstatera att det inte har gått till på det sätt som flickan beskriver. Det finns så väldigt många faktorer som talar för att det inte har skett på det sättet. Beskrivningen och anmälan stämmer helt enkelt inte.
Från Norra Halland:
Citat:
– Det kan inte ha hänt på det sättet som flickan har beskrivit, säger lokalpolisområdeschef Anders Wiss.

Så enkelt är det.
Citera
2016-05-16, 15:28
Medlem
Citat:
Du kan slå dig för pannan..har du aldrig sett en bil köra mot enkelriktat? Känner till Kungsbacka en del och det är INTE mycket bilar som kör där. De flesta rör sig runt Kungsmässan samt FreePort/ICA Maxi.
Jag tom själv råkat köra mot enkelriktat där..som tur var kom det ingen bil mot mig då..

Måste säga att jag tror på polisen när det gäller den biten, har bott i Kungsbacka 17 av mina 23 år på denna jord och jag har aldrig sett en bil köra mot enkelriktat på den sträckan. Visserligen är det inte den mest aktiva delen av staden men på eftermiddagen skulle jag vilja säga att minst en bil var 30e sekund kör där. Det är ofta jag får stå i kö på slutet av den sträckan också. Konstigt med inga vittnen när det ligger en parkering och flera affärer samt restauranger i närheten. Brukar förövrigt cykla precis samma sträcka när jag skall till gymmet och då är det alltid folk där...
Citera
2016-05-16, 15:43
Medlem
Citat:

"Känner till Kungsbacka en del" Jag med, jag bor där.. går på den gatan dagligen när jag ska till gymmet. Och nej, jag har faktiskt aldrig sett en bil köra emot enkelriktat där då de kommer bilar hela tiden.
Citera
2016-05-16, 15:49
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Det går nog om man vill ska du se. De kunde ju för fan jobba med ett påhittat case i flera veckor. Och de säger till BO att de tror på henne (enligt BO dvs) Men de riskerar i så fall att det dyker upp ÄNNU FLERA uppgifter om att det tar flera timmar att komma i kontakt med polisen i kba, och kanske ännu värre pinsamheter.
Det är ju just precis det som polisen säger att det inte gör, pajas.
Att caset var påhittat har de först kunnat konstatera senare, det är inget man vet i början av en utredning, så självklart har de fortsatt med sin förundersökning.

Citat:
Om man har sett en bil köra mot enkelriktat är oväsentligt eftersom Sophie uppenbarligen uppgett för polisen att bilen som jagade henne inte körde mot färdriktningen. Det är just därför de inte kan få tidsangivelserna i gärningsbeskrivningen att stämma överens med vad som är möjligt att hinna med.

Från Kunsgbacka-Posten:
Citat:
– Det som hon beskriver kan inte ha hänt under den tidsrymden. Ett exempel är bilen hon ska ha blivit jagad av. Den ska inte ha kört mot trafiken. Då håller det inte tidsmässigt.

Dessutom, vad gäller din beskrivning av trafiksituationen i Kungsbacka så är du helt ute och cyklar (pun intended).
Senast redigerad av lindemann 2016-05-16 kl. 15:51.
Citera
2016-05-16, 15:55
Medlem
Mooskys avatar
Hoppas att någon som Kalla fakta eller uppdrag granskning tittar närmare på polisens uttalande.
Att polisen inte får ihop det betyder inte så jävla mycket. Händelseförloppet kräver en rättsläkares utlåtande om skadorna och händelseförlopp inte deras knacka dörr. Att man lägger ner gör man för att man inget har att gå på, men att peppra det med att det inte stämmer utan att klargöra mer ingående är inte trovärdigt.
Jag såg Kalla fakta sist om inkassobolagen och då framgick det tydligt om hur ineffektiv polisen är.

Citat:
Östersund och överfallen lades ner och att kvinnor ska vara inne istället och inte ute sent.
http://www.svd.se/utredningar-om-overfall-laggs-ner
Citat:
Kalmarpolisen: ”Utredningar om ofredande läggs ner

Citat:
32 kvinnor sexuellt ofredade – polisen lägger ner utredningen .www.hoglandsnytt.se

Och om det nu är så att flickor/kvinnor inte blir trodda så kanske man inte anmäler eftersom det verkar lönlöst. Så då bör man fundera på om vapen kanske är mer tillförlitligt.
Citera
2016-05-16, 15:56
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Sluta kalla mig för pajas, hon är 16år sätt press tills hon berättar, hård press, hota henne med brottsutredning, kötta på tills hon berättar. 16 år. Ett barn. Hård press.
Citera
2016-05-16, 16:13
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylordfucker
Det var som vi anade, stackars familj nu när sanningen uppdagas
Det verkar inte som om hon vågat berätta för modern än; (FB) 16-åriga Sophie Fathers grovt misshandlad av 3 män i Kungsbacka.

Initialt var modern ganska explicit och "mediabenägen", men det blev kort därpå ganska tyst, vilket jag tolkade som att Sophie erkänt de faktiska omständighet för henne (vilket verkar vara en feltolkning, som sagt).
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Om mamman inte gjort sitt långa inlägg i Facebookgruppen utan bara hållit tyst så skulle nog Polisen valt att göra detsamma. Allt hade runnit ut i sanden.

Klantigt gjort av mamman måste jag säga.
Det tror jag inte. Det finns ett intresse av allmänheten i Kungsbacka att veta.
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-16 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in