Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremy Roenick
Du menar att polisen är experter på mast konstuktioner?
Nej jag har inte varit där. Men jag vet hur en mast är uppbyggd. Jag vet om master som rastat pga för mycket utrustning i dom.
Och i tråden så är alla experter,och ingen har jobbat med master eller ens klättrat i dom i sitt yrke.
Vissa mast ägare kräver att bulten som håller ihop sektionerna ska dras med 585 NM. Tror du då att några ungar klättrar upp och lossar dessa bult med en skiftnyckel då?
Nej polisen är troligen inte expert på mastkonstruktioner men det behöver man inte vara heller om man exempelvis hittar lossade muttrar vid staglinornas fundament. Till skillnad från både dig och mig så är de ändå på plats och då litar jag mer på deras bedömning än din.
Jag tror ju som sagt inte att det är ungarna i filmen som sabbat masten men så värst svårt är det inte att lossa muttrarna, det är inga jättemuttrar vi talar om. Och som sagt igen så skulle åtminstone jag satsa på vajrarnas spännmuttrar och inte ge mig upp i masten och börja skruva.
Citat:
Ursprungligen postat av
ERChristian
Det är skruvförband, man måste banka och slå med stora tunga verktyg i flera timmar för att få loss dom, det är skitsvårt att lossa på dom.
Dom slagljuden skulle ha hörts i bygden
Nej det måste man inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremy Roenick
Man kan inte heller säga något annat. Eller hur. Om tex någon bult är trasig så vet varken polisen eller andra vad som hänt om man inte uppenbarligen ser att den är spräng eller avsågad
Just det. Vi vet inget. Men det finns ändå en massa experter i tråden som inte vet ett skit om master och det som har med det hela att göra.
Jag tror det kan vara fullt möjligt för polisen att se om det är något som har saboterats eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tomato
Om jag hypotetiskt sett skulle bli ombedd att fälla en mast hade jag plockat fram pentylstubin.
Det finns många som ligger på sådan hemma också sedan man gjort lumpen, så det kan ju vara en korkad skadegörelse.
Kanske även går att köpa på annat sätt, men det har jag inte en aning om?
Om man vill göra det tyst och ändå slippa stå där och skruva så kan man använda ämnet termit. Smälter tyst och fint av vajrarna och kan lämnas med tidsinställning så man är hemma i Moskva och sover när masten välter. (Moskva är bara ett av otaliga ställen där man kan sova, det är bara ett exempel.)