2016-05-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milfhunter96
kommer dom att återställa masten?

Det kommer dom garanterat att göra
Citera
2016-05-16, 14:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Jag tror många skulle skita fullständigt i Teracoms 4g master om ryssen är på ingång. Surfa är inte direkt prio 1 i det läget.

Mobilmaster, mobilnätet är en mycket viktig beredskapsresurs. Precis som alla andra master också hyser viktiga system för totalförsvaret. Den enorma mängden gör det svårt att skydda dem.

Men jag tror att det kommer att hända saker nu stängsel, taggtråd, kameror på de viktigaste masterna. Det som hänt är en väckarklocka och om jag får gissa MSB har säkert redan planerat för att ha möten med alla mastägare.
Citera
2016-05-16, 14:51
Medlem
Knappast hela masten måste ner och inspekteras det kommer troligen att bli en dyr historia detta. Man lär ju lösa problemet med en mobil mast så länge på någon höjd i närheten.
Citera
2016-05-16, 14:53
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Gabbarna riskerar ju att inte kunna fortplanta sig:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22827422.ab

Får mig osökt att tänka tillbaka på tiden i marinen där befälen varnade oss från att klättra vid radarn alltför länge då det kokade spermierna
Citera
2016-05-16, 14:54
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Tittar man på Teracoms lastbil förstår man nog vad problemet är. Dom skiter helt enkelt i alla former av underhåll både på lastbilar och master. Att den där lastbilen ens startade imorse är i sig mer häpnadsväckande än att en mast på 300m har gått av på mitten.

Fast nu används knappast dessa lastbilar speciellt mycket för att vara lastbilar vad spelar lite ytligrost för någon roll när det är masten och att kunna köra den dit den behövs som är det primära att dom finns. Att lastbilen inte är det senaste som finns spelar ingen som helst roll.
Citera
2016-05-16, 15:01
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfhunter96
kommer dom att återställa masten?

Nej. Häglaredsmasten var bara en prydnadsmast.
Citera
2016-05-16, 15:02
Medlem
Surfcruisers avatar
Det borde varit de 3 översta stagen som är infästade i betongfundamentet längst bort väster om masten
som på något sätt alla tappat tryck p.g.a att ex. metallstagen sågats av (?)
Trycket från stagen som går i NO och SO riktning gör då att masten ramlar och lägger sig ungefär precis så som den gjort...
Om man tittar på Eniro flygfoto så ser det också ut att gå en mindre stig/skogsväg rakt västerut bort från det förmodade skadade staget som sedan mynnar ut i en vändplats.
En gissning är att förövaren har använt denna och sedan begett sig till fots fram till staget i skogsmynningen för att sedan försvinna obemärkt därifrån...
Senast redigerad av Surfcruiser 2016-05-16 kl. 15:34.
Citera
2016-05-16, 15:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Mobilmaster, mobilnätet är en mycket viktig beredskapsresurs. Precis som alla andra master också hyser viktiga system för totalförsvaret. Den enorma mängden gör det svårt att skydda dem.

Men jag tror att det kommer att hända saker nu stängsel, taggtråd, kameror på de viktigaste masterna. Det som hänt är en väckarklocka och om jag får gissa MSB har säkert redan planerat för att ha möten med alla mastägare.

Det är väl bara att skjuta en eller flera välriktade kulor mot teleanordningen i toppen med ett jaktgevär exempelvis.
Det låter lite amatörmässigt att behöva klättra upp 300 m för att förstöra den.
Citera
2016-05-16, 15:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson33
Vilka filmer då och kan du länka dom filmerna till mig för jag har bara hittat en film

det är samma film
https://www.youtube.com/watch?v=bJR51ogkY_4
den lades upp på tuben och någon var snabb att spara den innan ungjävlarna plockade bort den

men de borde ju ha lite spill ifrån att de filmade den är onekligen ihopklippt
Citera
2016-05-16, 15:11
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Är det inte så att man även brukar förstöra de yttre gängorna i infästningen så att det ska krävas avancerade verktyg och mycket kraft för att lossa grejorna? Inget som snorungar eller fyllskallar ska klara av.

Jag kan inte minnas att jag sett förstörda gängor. Men det var länge sedan och vi lever i nya spännande tider numera.

Jag tror också att det är rejält obehagligt att skruva lös muttrarna på slutet. De ena släpper först och hela spännkonstrukstion blir skevställd. Min gissning är batteridriven vinkelslip. Jag tror heller inte att det räcker med ett linbrott för att masten skall kollapsa utan vind, skulle gissa på minst två som ansluter till olika nivåer på masten.

Kan det vara Ulf Borgström som funnit ett nytt modus operandi i sin jakt på samhällshämnd. Han har nu varit ute några veckor. Ett relativt enkelt och riskfritt brott med stora ekonomiska konsekvenser, precis som att tända på hus.
Senast redigerad av Toolman 2016-05-16 kl. 15:31.
Citera
2016-05-16, 15:12
Medlem
Jag tror det är menablattar/flyktingar/isis som ligger bakom...

Jag är säker på att det kommer att bli mer sån här skit framöver
Citera
2016-05-16, 15:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Du menar att polisen är experter på mast konstuktioner?
Nej jag har inte varit där. Men jag vet hur en mast är uppbyggd. Jag vet om master som rastat pga för mycket utrustning i dom.

Och i tråden så är alla experter,och ingen har jobbat med master eller ens klättrat i dom i sitt yrke.
Vissa mast ägare kräver att bulten som håller ihop sektionerna ska dras med 585 NM. Tror du då att några ungar klättrar upp och lossar dessa bult med en skiftnyckel då?
Nej polisen är troligen inte expert på mastkonstruktioner men det behöver man inte vara heller om man exempelvis hittar lossade muttrar vid staglinornas fundament. Till skillnad från både dig och mig så är de ändå på plats och då litar jag mer på deras bedömning än din.

Jag tror ju som sagt inte att det är ungarna i filmen som sabbat masten men så värst svårt är det inte att lossa muttrarna, det är inga jättemuttrar vi talar om. Och som sagt igen så skulle åtminstone jag satsa på vajrarnas spännmuttrar och inte ge mig upp i masten och börja skruva.

Citat:
Ursprungligen postat av ERChristian
Det är skruvförband, man måste banka och slå med stora tunga verktyg i flera timmar för att få loss dom, det är skitsvårt att lossa på dom.

Dom slagljuden skulle ha hörts i bygden
Nej det måste man inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Man kan inte heller säga något annat. Eller hur. Om tex någon bult är trasig så vet varken polisen eller andra vad som hänt om man inte uppenbarligen ser att den är spräng eller avsågad

Just det. Vi vet inget. Men det finns ändå en massa experter i tråden som inte vet ett skit om master och det som har med det hela att göra.
Jag tror det kan vara fullt möjligt för polisen att se om det är något som har saboterats eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om jag hypotetiskt sett skulle bli ombedd att fälla en mast hade jag plockat fram pentylstubin.
Det finns många som ligger på sådan hemma också sedan man gjort lumpen, så det kan ju vara en korkad skadegörelse.
Kanske även går att köpa på annat sätt, men det har jag inte en aning om?
Om man vill göra det tyst och ändå slippa stå där och skruva så kan man använda ämnet termit. Smälter tyst och fint av vajrarna och kan lämnas med tidsinställning så man är hemma i Moskva och sover när masten välter. (Moskva är bara ett av otaliga ställen där man kan sova, det är bara ett exempel.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in