Pressen har levererat drösvis med bilder på mast, och även använt drönare, men har inte presenterat en endaste bild på de stag som det handlar om. Eftersom de fått plåta nära masten kan man avföra att områdena vid stagfästena skulle vara avspärrade, varför detta ointresse ?
När man sen får se en bränd och rostig del som är nära sektion 19 där det brast, kan man undra om killarna som klättrade upp kan ha videomaterial som kan ge besked i hur denna del verkligen mådde för 4 dagar sen. (ladda gärna upp det som ni redigerade bort).
Om vi går tillbaka till moskebranden i E-tuna där någon hade kastat in en brandbomb enligt en polis, så slutade som sagt den grejen med att branden hade uppstått i garderoben och blev i folkmun fritös-branden...
Frågan är vad polisen egentligen sitter med, för det är olika bud nu beroende på vilken blaska som skriver. Och motivet borde ju vara av intresse, vem fan har intresse av att kvadda en högmast....
Citat:
Citat:
Från huset i Häglared har han vanligtvis god uppsikt över det landmärke som fram till det där ögonblicket i söndags kväll var 332 meter högt.
– Jag sitter hemma så att jag ser masten i ögonvrån. Jag hörde ett muller och så såg jag en ljusbåge som när man svetsar – jag antar att det var när masten bröts. Sedan var det en stor duns och sekunden efter gick strömmen, säger Anders Lidén.
Om du knycklar ihop en vågledare och sen knäcker den får du emellanåt ljusbåge/gnistor. Jag har jobbat med vågledare och vågledare är hyperkänsliga för fukt, får man in fukt drabbs man av "arcing" (blixtar) som kan sabba sändarrören. I detta fall är vågledarna av mindre modell och verkar ha matat mikrovågslänkarna som satt längre ned på masten, så när masten började vinklas ihop vreds även vågledarna och knäcktes med blixar som följd innan elektroniken slog av. Strömavbrottet bör vara nedfallande wire över vanlig elledning på stolpe i närheten.