2016-05-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson33
Hej hur har du fått tag i dessa här bilderna
Hej hej! Jag har kollat på filmerna som finns i tråden.
Citera
2016-05-16, 14:41
Medlem
Från Polisen

- Vi har patruller som knackar dörr under kvällen, säger utredningsbefälet Jan Johansson.
- Det har funnits uppg. om flygplan, men det har avskrivits helt, fortsätter han.
Han berättar att polisen har säkrat vissa spår:
- Vi är 100 procent säkra på att det handlar om sabotage. Vi har gjort fler fynd som tyder på att det är sabotage.
Han säger att klippet på de maskerade killarna inte har med utredningen att göra längre. De är förhörda, men har kunnat avsrkivas.
Säkerhetspolisen är underrättad om läget. Enligt Johansson har de inte fått några tips från allmänheten. De ska knacka dörr under kvällen och se vad det ger.
Polisen i Borås har hand om utredningen.
Finns kameraövervakning från platsen?
– Inga kommentarer.
Jan Johansson är förvånad över händelsen:
– Jag har aldrig hört talas om något liknande, inte Terracom heller, säger han.
Citera
2016-05-16, 14:42
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Frågan är ju om det varit några underhållsarbeten nyligen.

Denna videon är från en annan mast.
http://www.op.se/jamtland/ostersund/staglina-brast-till-brattasmasten-omradet-avsparrat

Edit:
"En staglina väger hela fem ton. Och masten är 330 meter hög."
Men masten står kvar efter att en lina har släppt. Det är dessutom säkert att klättra upp i masten efter det. Så då borde ju mer än en staglina lossat i Borås.

Vad jag sett av bilderna är det alltså 3 positioner x 5 staglinor per position.
Varje positions olika stag är sen också sammanbundna mellan varandra i höjdled.
Ser man sen på de filmer där man fäller sektionsmaster med flit genom att klippa flera staglinor i serie, ser man att fallet och skadorna på masterna inte riktigt stämmer med vår mast som ligger raklång ut medan master som fällts med flit vecklar ihop sig i z-former i fallet.

Drönarbilden antyder faktiskt att något verkar ha brakat in i masten mitt på, om man ser till skadan och hur masten ligger utåt som inte stämmer med hur staglinornas fästen på masten var. Hade man nu klippt flera staglinor i serie för att fälla masten borde sektionen närmast mastfundamentet vara närmare, men den ligger runt 20-30m från fundamentet i riktning mot uppfartsvägen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/mxuxqlkpazychl/
Citera
2016-05-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Crown
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6432813

Lyckats rubba ett fäste eller staglina? Nej är det därför det tre fästena till masten på 100m ser hela ut?

Ser ut som att något skruvat bort bultarna.....

Tittar man på Teracoms lastbil förstår man nog vad problemet är. Dom skiter helt enkelt i alla former av underhåll både på lastbilar och master. Att den där lastbilen ens startade imorse är i sig mer häpnadsväckande än att en mast på 300m har gått av på mitten.
Citera
2016-05-16, 14:43
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Jag tror många skulle skita fullständigt i Teracoms 4g master om ryssen är på ingång. Surfa är inte direkt prio 1 i det läget.

Nej, men att kunna förmedla viktiga budskap till allmänheten och möjligheten att kommunicera myndigheter sinsemellan kan ju vara av värde

Man kan ju samtidigt tänka sig att kapandet av master inte skulle vara den enda typen av sabotage orkestrerat av ryssen i händelse av krig...
Citera
2016-05-16, 14:43
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Jag tror många skulle skita fullständigt i Teracoms 4g master om ryssen är på ingång. Surfa är inte direkt prio 1 i det läget.
Jag tror Laxen69 syftade mer på radio och Tv som är den officiella kanalen för meddelande till allmänheten.
Citera
2016-05-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Kan det vara zigenarna som är i farten? Kan de stjäla kontaktkablarna från järnvägen så kan de väl stjäla stödvajrarna från en tv-mast...

Snarare åkessonjugend som angripit den onda gammelmedia som enbart sänder ut anti-SDpropaganda i etern.
Inte bara ett par flyktingförläggningar i veckan som skall brännas ner, nu skall även skyddsobjekt jämnas med marken. Flitiga småpojkar!
Citera
2016-05-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ok ok, polisen är helt ute och cyklar, allra troligast är det en rostig bult som fått masten att falla. Har du ringt och berättat det för dom? Du besitter en ovärderlig expertis på området som troligen skulle spara haveriutredningen månader av arbete.

Polisen är expert inom detta område?
Du som kan detta område kan ju tillrättavisa mig med fakta då. Eller?
Citera
2016-05-16, 14:45
Medlem
Man plockar knappast ner en mast för att sno koppar. i och för sig så har det ju hänt att polacker försöker sig på att kapa heta matarledningar och det är ju en form Darwinism i sig.
Troligast är ju att det är ett försök att störa ut polisens kommunikationssystem då polisens RAKEL gick vi en eller flera sändare i denna mast.
Citera
2016-05-16, 14:47
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Gabbarna riskerar ju att inte kunna fortplanta sig:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22827422.ab
Citera
2016-05-16, 14:47
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sepåfan!

Undrar då vad det handlar om - någon som sett filmen och ville att de skulle klättra igen och skadas? Känns ju osannolikt att två händelser, helt separerade från varandra, drabbar samma mast inom loppet av några dygn...

nej det låter som om det är för mycket tillfällighet att pojkstreck och sabotage inom så snar tidsrymd i en avlägset belägen mast, så någon form av koppling lär dessa händelser ha
Citera
2016-05-16, 14:48
Medlem
kommer dom att återställa masten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här