2016-05-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priset är för högt idag ja. Om ett år lär man kan köpa billigare.

Det här inlägget bokmärks!

Du menar väl bostadsrätter generellt i Sverige nu eller? Är du helt säker på detta?
2016-05-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
men man får inte köpa utan insats så jag förstår inte din oro. På det måste man amortera ganska saftigt.

Slår man ut den totala summan för amortering, avgift plus räntor så är det mycket räntorna ska upp för att det ska löna sig att hyra.

Hehe bra för dig då, men hur ska du göra när du inte kan byta din hyresrätt?

Nej jag har ingen agenda att få min bostad såld. Jag bor ju i den för tusan.

Däremot kommer jag att uppdatera mitt boende den närmaste framtiden då jag gjort klart mina nyproduktionsaffärer.

Föga förvånande så presenterar du inget vettigt alternativ till att köpa. Det var ganska väntat.
Har svarat dig säkert 20 gånger på detta.
Alternativet är att köpa det man har råd med och amortera bort lånet.
2016-05-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du påstår det men det stämmer inte med verkligheten. Bolånen har inte börjat stiga, tvärtom har vi fått se nya aktörer som klivit in och pressat bolånen ytterligare den senaste tiden.
Jo bolånen har stigit den senaste tiden. Finns en tråd om det här på FB , där många ojar sig lever att nu när deras 3 månadersränta skall förnyas så höjs räntan flera punkter och när de hotat med att byta bank så banken sagt... varsågod.
2016-05-16, 13:44
Medlem
Citat:
Det här inlägget bokmärks!

Du menar väl bostadsrätter generellt i Sverige nu eller? Är du helt säker på detta?
Ja jag pratar om Sverige, inte om Paris, Stockholm eller Syrien.
2016-05-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du och dina "risker" och "tjäna pengar".

De flesta köper för att bo och för att det är billigare att äga själv än hyra av nån annan.

Berätta istället om alternativet, dvs att slippa risken och hyra! På vilket sätt är det bättre för någon ny på marknaden, än att äga själv på längre sikt?
För någon som är ny på bostadsmarknaden finns en hel del trösklar att kliva över för att få tillgång till att äga en BR, och hyra kan vara det enda rimliga alternativet. För andra är det värt att betala premium för att slippa oroa sig för oförutsedda kostnader och slippa tänka på löpande kostnader eftersom att allt är inbakat i hyran.

Skulle vi köpa lägenheten vi bor i till marknadspris skulle våra månatliga utgifter för ränta, amortering och avgifter för husets gemensamma utgifter vara dubbelt så höga som vår nuvarande hyra. Dessutom tillkommer såklart handpenning och övriga kostnader vid köp. Vi är där vi är nu på ett treårskontrakt, och att sälja köpt bostad efter bara tre år är förenat med höga straffavgifter. Att behålla bostaden efter flytt och hyra ut är inget önskvärt alternativ. Så vi har valt att ha högre disponibel inkomst på kort sikt.

Så fungerar det på de flesta platser i världen: den som har lust och möjlighet att ha högre initiala utgifter kan köpa eget och tjäna på det på lång sikt, medan de som inte har den möjligheten eller av andra anledningar inte vill köpa har lägre utgifter på kort sikt.

Uttalandet "det är billigare att äga själv" är baserat på en dysfunktionell bostadsmarknad där det råder kraftig begränsning på bostäder att hyra, och höga trösklar för att köpa, vilket skapar en vad som kan kallas onaturlig diskrepans mellan de två delarna. Sveriges storstadsregioner är fruktansvärt bisarra på det sättet, men representerar samtidigt på ett bra sätt den ekonomiska politik som förts under många decennier: den som har mycket får tillgång till billiga sätt att ackumulera mer, medan den som har lite har svårt att ackumulera överhuvudtaget. Sverige är ju som bekant ett av västvärldens mest ojämlika länder när det kommer till tillgångsklyftor, trots att det är ett av världens mest jämlika länder när det kommer till löneklyftor...
2016-05-16, 13:49
Medlem
Citat:
Jag förstår att det finns ett tak till hur mycket priset på bostäder kan stiga jämfört med löneökningar.
Så varför ifrågasatte du mig när jag skrev det?
2016-05-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Så varför ifrågasatte du mig när jag skrev det?
Kanske missförstod dig.
2016-05-16, 14:03
Medlem
Citat:
Jo bolånen har stigit den senaste tiden. Finns en tråd om det här på FB , där många ojar sig lever att nu när deras 3 månadersränta skall förnyas så höjs räntan flera punkter och när de hotat med att byta bank så banken sagt... varsågod.

Några enstaka räntepunkter är stabila räntor, och inte höjda räntor, men i övrigt spelar det ingen roll hur många trådar på fb det skapas om det, det överensstämmer inte med verkligheten att bolåneräntorna stiger.

Smått komiskt att du ens refererar till FB-inlägg som du inte ens citerar när du ger källa på att räntorna skulle stiga, komiskt!

Citat:
Ja jag pratar om Sverige, inte om Paris, Stockholm eller Syrien.

Perfekt, då har vi ett inlägg att komma tillbaks till om ett år! Ett tips, förbered dig redan nu på att skaffa ett nytt konto
Senast redigerad av flekstor 2016-05-16 kl. 14:07.
2016-05-16, 14:10
Medlem
Citat:

perfekt, då har vi ett inlägg att komma tillbaks till om ett år! Ett tips, förbered dig redan nu på att skaffa ett nytt konto

Varför skulle han skaffa nytt konto?

Till skillnad från ungdomarna ( ni beter er som sådana ) här så klarar vuxna människor av att ha fel.
2016-05-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Till skillnad från ungdomarna ( ni beter er som sådana ) här så klarar vuxna människor av att ha fel.
Som Oscar Wilde sa: I'm too old to know everything.
2016-05-16, 14:21
Medlem
Citat:

Ja nog har ni haft fel alltid, men du tycks t.ex. inte ha lärt dig något av det än. Hur många år till ska det krävas för dig?

Citat:
Du resonerar sunt i den meningen att du själv har gjort en bra resa, men det betyder ju knappast att den som 2015 köper ett hus gör en bra affär.
2016-05-16, 14:57
Medlem
https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/05/16/moodys-amorteringskrav-ej-nog-for-att-hantera-skuldsattning.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in