2016-05-16, 13:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag råder ingen till något, jag pekar bara på uppenbara jävla risker, som en del aldrig kommer erkänna att dom finns där, eftersom dom själva antingen vill tjäna pengar på det, eller av skygglappsskäl vill slippa tänka på.

Du och dina "risker" och "tjäna pengar".

De flesta köper för att bo och för att det är billigare att äga själv än hyra av nån annan.

Berätta istället om alternativet, dvs att slippa risken och hyra! På vilket sätt är det bättre för någon ny på marknaden, än att äga själv på längre sikt?
2016-05-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag råder ingen till något, jag pekar bara på uppenbara jävla risker, som en del aldrig kommer erkänna att dom finns där, eftersom dom själva antingen vill tjäna pengar på det, eller av skygglappsskäl vill slippa tänka på.

Men du blundar för riskerna med att bo dyrt i hyresrätter hela livet, det slår hårt mot ekonomin i längden och gör folk mer sårbara.
2016-05-16, 13:15
Medlem
En sak vet vi och det är att om du inte äger kan du aldrig tjäna pengar ?!! hyresavgifter är alltid en förlust oavsett.
2016-05-16, 13:17
Medlem
Risken med hyresrätt är att tillgångar i BR stiger i pris och att man aldrig kommer ikapp
2016-05-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan väl ändå inte stämma då du själv säger att du har lån men amorterar mycket?

Och det är knappat några extrema räntor att vänta den närmaste framtiden.
Så om jag amorterar mycket, sjunker inte min kostnad då?
2016-05-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det där är bara dina förhoppningar, boräntorna stiger inte.
Har redan börjat stiga.
Jag har bolån så om de är låga 5-6 år till tills jag blir skuldfri så passar det mig utmärkt, men jag är realist.
2016-05-16, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Majoriteten har inte råd att köpa bostad som det är i dag. Det är den vanligaste anledningen till varför folk tar lån för att köpa bostad.

Det är otroligt pinsamt för dig att du inte förstår ens vad du själv säger. Det är du, inte jag, som hävdar att det inte finns något tak. Jag har redan förklarat vad som begränsar priserna även vid obegränsad tillgång till kredit. Alpha101 har dessutom poängterat begränsningar i tillgång till kredit.
Pinsam?
Är det ett nytt modeord i tråden eller?
Jag förstår att det finns ett tak till hur mycket priset på bostäder kan stiga jämfört med löneökningar.
2016-05-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Alltså det går ju att köpa lägenhet nu och bindaräntan till t ex 2.02 i 3 år.

T ex att låna 4 miljoner till denna räntan är enbart ca 80k per år.
Alltså ca 6733:- per månad. För 2 personer är det inte mycket. Hittar man en lgh med lågavgift också är det succé.
Mycket hellre en sådan kostnad än att hyra i andrahand i Vasastan, Sthlm för ca 10-20 000:-.

Hela 3 år, här är vi långsiktiga
2016-05-16, 13:32
Medlem
Citat:
Det är just detta highbanker inte förstår...

Alternativen är svindyra i jämförelse för den som inte står i bostadskön.

Och säg att man bor ett helt arbetsliv i ett svindyrt alternativ så kommer man att ha skickat iväg miljoner helt i onödan.
Alternativet är att ta lån som man har råd med och betala ner de snabbt.
2016-05-16, 13:34
Medlem
Citat:
Man ska aldrig binda lån, då det inte finns nåt att vinna på det.

Vad man däremot vinner på är att långsiktigt äga sin bostad och inte hyra den.
Ja detta stämmer historiskt, men i och med att vi har varit nere på botten i boränteläget och nu sakta men säkert stiger så kommer det helt säkert visa sig om 5 år att de som binder idag har gjort en bra affär.
2016-05-16, 13:36
Medlem
Citat:
Det är ju det du indirekt förespråkar. Priserna är tydligen för höga för att ett köp ska vara rimligt anser ju du.

Men då har du inte funderat på vad alternativet faktist kostar under tiden du väntar på att göra klippet.

Är det lönsamt att vänta tror du och hyra dyrt i andra hand?
Priset är för högt idag ja. Om ett år lär man kan köpa billigare.
2016-05-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har redan börjat stiga.
Jag har bolån så om de är låga 5-6 år till tills jag blir skuldfri så passar det mig utmärkt, men jag är realist.

Du påstår det men det stämmer inte med verkligheten. Bolånen har inte börjat stiga, tvärtom har vi fått se nya aktörer som klivit in och pressat bolånen ytterligare den senaste tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in