2016-05-16, 09:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Rimligen är det ett steg bättre att inte förstå skillnaden mellan pris och kostnad, än att som dig inte ens förstå kostnad i sig. Vi har suttit här ett flertal gånger och du har fortfarande inte förstått-att-du-inte-förstått hur priset påverkar kostnaden.

Ja att priset påverkar kostnaden förstår nog de flesta. Men man kan inte jämföra prisutvecklingen på bostäder med löneutvecklingen längre i detta nya lågränteklimat.

Det är kostnadsnivåerna som är det intressanta och då får man fram en helt annan graf.
2016-05-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja att priset påverkar kostnaden förstår nog de flesta. Men man kan inte jämföra prisutvecklingen på bostäder med löneutvecklingen längre i detta nya lågränteklimat.

Det är kostnadsnivåerna som är det intressanta och då får man fram en helt annan graf.

Skulle man rentav kunna dra till med att vi befinner oss i en "ny ekonomi" ?

Vad händer om klimatet ändras då? Då kan man liksom inte ha byggt sin grund utifrån att det inte kan ändras, för då får man väldigt stora problem.
2016-05-16, 10:15
Medlem
OM priserna på bostäder skulle gå ner några procent (jag tänker främst på Sthlm iom jag bor här) och räntan skulle höjas till 3-4% skulle folk fortfarande ej ha råd.
Om räntan skulle höjas för mycket skulle det påverka allt (restaurangbesök, biobesök, shopping, nöje etc) och även förmodligen göra att en del människor får gå från sina jobb.

I Sthlm innerstad finns det gott om folk som kan betala allt mellan 5-8 miljoner för en bostad. Många har det bra ställt.
Sen att köpa en lägenhet i t ex Farsta på 30 kvm för 2 215 000:- är lite saftigt. Men samtidigt kommer den som bo där förmodligen ha en väldigt mycket lägre kostnad per månad än att hyra i andra hand för 8000-15000:-.
Viktigt att komma ihåg också att köpa bostad och veta att du kan bo här hur länge du vill istället för att hålla på att flytta runt och hyra någon månad här och där är något vi värdesätter.
2016-05-16, 10:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Vad händer om klimatet ändras då? Då kan man liksom inte ha byggt sin grund utifrån att det inte kan ändras, för då får man väldigt stora problem.

Vi har alltid en ny ekonomi. Varje gång det går åt pipan så gör man förändringar i systemet för att motverka att det händer igen. Nuvarande system har rullat sedan 92 utan större förändring av valutan. Räntorna har gått ned och priserna på bostäder har gått upp mer eller mindre oavbrutet sedan dess. Kostnaden för att bo verkar ha gått ned något om man kompenserar för inflation.
2016-05-16, 10:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja man kan faktiskt inte jämföra alls med 90-talet och räntenivåerna som då rådde.

Själv tror jag att så länge vi lever kommer inte bolåneräntorna att överstiga max 5%.
2016-05-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja pinsamt att man inte förstår att om bostadspriser ökar med 5% årligen jämfört med lönerna så slutar det förr eller senare med att majoriteten inte har råd
Majoriteten har inte råd att köpa bostad som det är i dag. Det är den vanligaste anledningen till varför folk tar lån för att köpa bostad.

Citat:
eller det finns inget tak för dig? 1 miljard för en etta med en lön på 400k eller vart går din gräns?
Det är otroligt pinsamt för dig att du inte förstår ens vad du själv säger. Det är du, inte jag, som hävdar att det inte finns något tak. Jag har redan förklarat vad som begränsar priserna även vid obegränsad tillgång till kredit. Alpha101 har dessutom poängterat begränsningar i tillgång till kredit.
2016-05-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ja man kan faktiskt inte jämföra alls med 90-talet och räntenivåerna som då rådde.

Själv tror jag att så länge vi lever kommer inte bolåneräntorna att överstiga max 5%.

Så du tror inte reporäntan kommer gå över 4% under din livstid?

Hur gammal är du? 85?
2016-05-16, 11:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så du tror inte reporäntan kommer gå över 4% under din livstid?

Hur gammal är du? 85?

Inte så mycket mer nej. Tror ingen i tråden oavsett ålder kommer få upplevs några 90-talsräntor alls i sitt liv.
2016-05-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Eftersom boräntorna är på väg upp så är skillnaden mellan dig och mig att din kostnad stiger var månad medan min sjunker.

Det där är bara dina förhoppningar, boräntorna stiger inte.
2016-05-16, 11:30
Medlem
Citat:
Inte så mycket mer nej. Tror ingen i tråden oavsett ålder kommer få upplevs några 90-talsräntor alls i sitt liv.

Så räntan toppade på 5% på 90 talet? eller hur kommer 90 talets räntor in i bilden?

2008 hade vi en reporänta på 4,75% , så förstår inte vad 90 talet har med saken att göra.
2016-05-16, 11:31
Medlem
Citat:

Och dessutom ska man komma ihåg att vi inte ens under 90-talet hade höga realräntor, endast höga nominella räntor.
2016-05-16, 11:31
Medlem
Alltså det går ju att köpa lägenhet nu och bindaräntan till t ex 2.02 i 3 år.

T ex att låna 4 miljoner till denna räntan är enbart ca 80k per år.
Alltså ca 6733:- per månad. För 2 personer är det inte mycket. Hittar man en lgh med lågavgift också är det succé.
Mycket hellre en sådan kostnad än att hyra i andrahand i Vasastan, Sthlm för ca 10-20 000:-.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in