2016-05-15, 19:58
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken skala ska de runda (sfäriska?) kartböckerna ha?
Jag hoppas att du inser att det är svårt att navigera efter en jordglob, som är stor som en fotboll.

Inte alls. Kartornas form har ingenting med jordens form att göra.
Om jag viker en pirathatt av en karta bevisar inte att jordens form är en hatt.
På samma sätt som om du finns på ett kort, så betyder inte det att du är platt.
Hur fan ska jag veta vilken skala dom ska ha, det får ju systemet bestämma. Varför skulle det vara svårt att navigera om det är som en fotboll? De bara navigera ju inga problem alls, Jorden är annorlunda där man plattar ut den går man oftast ut från den ursprungliga formen jorden har.
Citera
2016-05-15, 19:58
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Så allt som finns i böcker är i verkligheten platta menar du?
Nej men kartor är så.
Citera
2016-05-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Nej men kartor är så.

I skolan läser man om universum. hur tycker du den boken ska se ut, den kan ju inte vara platt.
Citera
2016-05-15, 21:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur fan ska jag veta vilken skala dom ska ha, det får ju systemet bestämma. Varför skulle det vara svårt att navigera om det är som en fotboll?
Därför att hela Sverige blir bara några centimeter på en glob stor som en fotboll.

Hur stor tror du den sfäriska kartan blir, om skalan är som i en kartbok, med ett land i Sveriges storlek per sida, låt säga i skala 1:500 000?

Svar: En väldigt stor jordglob (50cm i diameter) har skalan 1:25 000 000. En glob i samma skala som kartboken skulle alltså bli 50 gånger större, det vill säga 2,5 meter i diameter. Aningen opraktiskt.

Citat:
De bara navigera ju inga problem alls, Jorden är annorlunda där man plattar ut den går man oftast ut från den ursprungliga formen jorden har.
Ja, det är så de platta kartorna fungerar. De visar så liten del av den sfäriska jorden att de nästan är platta.
Citera
2016-05-15, 22:03
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
I skolan läser man om universum. hur tycker du den boken ska se ut, den kan ju inte vara platt.
Ingen vet nånting om universum, universum är ett outforskat ämne som vi ska ta det väldigt försiktigt med.
Citera
2016-05-15, 22:05
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Därför att hela Sverige blir bara några centimeter på en glob stor som en fotboll.

Hur stor tror du den sfäriska kartan blir, om skalan är som i en kartbok, med ett land i Sveriges storlek per sida, låt säga i skala 1:500 000?

Svar: En väldigt stor jordglob (50cm i diameter) har skalan 1:25 000 000. En glob i samma skala som kartboken skulle alltså bli 50 gånger större, det vill säga 2,5 meter i diameter. Aningen opraktiskt.

Ja, det är så de platta kartorna fungerar. De visar så liten del av den sfäriska jorden att de nästan är platta.
Jaha och? Man kan navigera ändå även om det är några centimeter. Jag tror man har platt atlas för att jorden kan eventuellt är platt vi använder en plattform som är ursprungligen från en platt jord troligtvis, ok nu är jag inte 100procent säker men mycket lutar åt det hållet.
Citera
2016-05-15, 22:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag menar att vi inte vet idag om jorden är rund eller platt, vi kommer aldrig få reda på det, så därför tycker jag inte man ska säga den är rund när den lik väl kan vara platt.

Du menar att du inte är säker. Jag är jättesäker på att jorden är en sfär.

Citat:
Ja runda kartböcker borde man ha om jorden är rund, det är ju meningen det ska spegla som verkligheten är, men idag är alla världskartor plattade i böcker så det kan vara stor sannolikhet att jorden faktiskt är platt

Så det faktum att det finns jordglober gör att det är sannolikt att jorden är en glob?

Citat:
Jag tror man har platt atlas för att jorden kan eventuellt är platt vi använder en plattform som är ursprungligen från en platt jord troligtvis, ok nu är jag inte 100procent säker men mycket lutar åt det hållet.

Fast de som gör en atlas gör dem utifrån en sfärisk jord. Atlasen är en projektion av en sfärisk jord.

Men nu kommer vi från ämnet: Kan du visa en fungerande karta på den platta jorden?
Citera
2016-05-15, 23:11
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du menar att du inte är säker. Jag är jättesäker på att jorden är en sfär.

Så det faktum att det finns jordglober gör att det är sannolikt att jorden är en glob?

Fast de som gör en atlas gör dem utifrån en sfärisk jord. Atlasen är en projektion av en sfärisk jord.

Men nu kommer vi från ämnet: Kan du visa en fungerande karta på den platta jorden?
Du kanske är säker på jorden är rund, men kan säga du VET INTE.

Ja jordglober finns för att man tror jorden är rund, och atlas världskartor finns för att man tror jorden är platt.

Atlas är inte alls utifrån en rund jord och är inte en projektion, vart fan har du fått det ifrån?

En vanlig atlas är fungerande karta för platta jorden
Citera
2016-05-15, 23:14
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Du kanske är säker på jorden är rund, men kan säga du VET INTE.

Ja jordglober finns för att man tror jorden är rund, och atlas världskartor finns för att man tror jorden är platt.

Atlas är inte alls utifrån en rund jord och är inte en projektion, vart fan har du fått det ifrån?

Nej platta atlas finns för att det är svårt att trycka runda böcker din stolpskott
Citera
2016-05-15, 23:38
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är allmänt känt att kartor är projektioner ev en rund jord.
Citat:
Beroende på kartans tänkta användning kan man utgå från två typer av jordytor. Den ena är en sfärisk yta på ett helt runt klot. Den andra, som oftast används, är ytan på en ellipsoid som kan sägas vara ett klot som är något tillplattat. Eftersom en ellipsoid har en form som bättre överensstämmer med jordens form blir kartorna mer noggranna om man utgår ifrån en sådan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion

Och nej ditt pucko, du kan självklart inte använda en vanlig karta för att hitta på den platta jorden. Något som bör leda dig till den insikten är att "kanten" inte finns med och att Antarktis är en kontinent. Och något som verkligen borde få upp dina ögon är det faktum om du på en karta färdas rakt väster ut så kommer du tillbaka där du började - du har åkt ett varv runt jorden.

FE:are har försökt få till kartor som passar deras världsbild men alltid misslyckats. Det bästa de har åstadkommit är kartor som liknar denna:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Flat_earth.png
Ovan karta är ett skämt när man betänker hur man i verkligheten färdas från Sydney till Santiago - flygplanen passerar inte nordpolen.
Citera
2016-05-16, 14:21
Bannlyst
Var ju lite trist att du länkade till flat earth society ts, den hemsidan är styrd av troll och deras mischmash mellan flat earth teori och samtidigt ge heliocentrism och framför allt gravitation ett värde är i alla fall i mitt tycke uppenbar desinformation. Dessutom är det ju lustigt att dom mer eller mindre inte finns kvar nu när flat earth rörselen sista 2 åren tagit fart på innan aldrig skådat sett.

Jesutierna såg till att både Copernicus och Lemaître fick backning så det är ju komiskt att heliocentrism är en skapelse av kyrkan när heliocentrism och resten av tankegodset som kommer med det numer betraktas som raka motsatsen till religion. Fast är väl så sanna kulter bör fungera, kan du övertyga folk om att din tro inte ens är en tro för att du så vetenskapligt övertygad att det är fakta så är det ju vägen att gå.

Jag har svårt att tro att någon någonsin faktiskt trodde att jorden var rund och snurrade runt, utan massiv hjärntvättning redan som barn innan du kan försvara dig så hade ingen trott på den teorin. Dock går det för lätt just nu och man kan börja undra vem som släppt loss flat earth teorin igen och varför.
Citera
2016-05-16, 15:28
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral.Byrd
Jesutierna såg till att både Copernicus och Lemaître fick backning så det är ju komiskt att heliocentrism är en skapelse av kyrkan när heliocentrism och resten av tankegodset som kommer med det numer betraktas som raka motsatsen till religion.

Vatikanen, företrädare för världens största religion erkände 1992 att Galileo hade rätt. Heliocentrism är inte kontroversiellt inom Islam heller. Det är bara obskyra sekter som har något problem med den saken.

Citat:
Jag har svårt att tro att någon någonsin faktiskt trodde att jorden var rund och snurrade runt, utan massiv hjärntvättning redan som barn innan du kan försvara dig så hade ingen trott på den teorin. Dock går det för lätt just nu och man kan börja undra vem som släppt loss flat earth teorin igen och varför.

Experiment och bevis väger tyngre än intuition.

Det går knappast bra för FE. Kanske bättre än tidigare, vad vet jag, men bra går det inte. Att jorden är rund är allmänt vedertagen fakta och kommer så förbli till dess att FE:are kommer med bevis för motsatsen, vilket aldrig kommer ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in