2016-03-11, 14:21
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
jag förmodar man anses för gammal för att komma in på en schysst IB som 30 årig direkt från skolan?

Det blir väldigt tufft! Men om du inte försöker så är det omöjligt!
Samma visa för dem som studerar på non-target, de måste arbeta lite hårdare och vara lite smartare för att nå framgång!

Sikta in dig på mindre firmor, för att sedan kanske hoppa emellan till en BB.
Citera
2016-03-12, 02:29
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
jag förmodar man anses för gammal för att komma in på en schysst IB som 30 årig direkt från skolan?

Aldrig nån som kommer att fråga dig om ålder. Du får trixa i CVt lite bara så det inte är uppenbart att du ev. är äldre än den som intervjuar dig
Citera
2016-03-19, 03:12
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Fått någon återkoppling?
På Citi står det utskrivet exempelvis, invited to assesment center och samma gäller BAML och JPM. Brukar dock stå, under review eller liknande mellan de olika intervjuerna. Men står det assessment enbart känns det mer som att din ansökan är under assessment.
Nej, så det känns nog som jag är körd tyvärr.

Ser för övrigt att vissa banker har tjänster där de skriver typ Corporate Finance - Valuation Analyst. Vad skiljer dessa tjänster från "vanliga" corporate finance roller mer än att de är nischade mot värdering?
Citera
2016-03-19, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
1. Arbete inom investment? Ska du jobba som analyst inom investment banking så är det inga investments du gör utan ren rådgivning åt private equity firmor och andra stora företag om uppköp och sammanslagningar. M&A. Förbered dig bra och läs på så mycket du kan. En väldigt bra startsida jag använda mig av är www.vault.com Köp deras guider och ranking och ställ några frågor i forumen (kvalitén har sjunkit men det finns fortfarande hjälpsamma och kunniga killar där som anonymous och LondonC). Några nyckelord som du måste lära dig är bulge bracket, M&A, due diligence, face time, power naps, DCF och IRR.

2. HHS har utmärkta kontakter. HHS är faktiskt det bäst positionerade universitetet i norden om du vill komma in på investment banking.

3. Börja inte i sverige, börja i London om du kan. Börjar du i sverige är risken överhängande att du kommer alltid att vara deras Swede eller Scandi banker. Jobbar du i London så kommer du att jobba med mkt cross-boarder och få en betydligt bättre erfarenhet. När har kommit förbi det första junior stadiet...låt säga 2 år eller så, så kan du gå vidare och jobba som senior analyst eller associate i New York...OM din bank har en filial där dvs. Men det har de flesta stora banker.

4. Att vara investment banker är extremt jobbigt. Desto mer regionalt du jobbar, desto bättre arbetstider, bättre arbetsmiljö, sämre betalning får du. Dvs, jobbar du för Goldman Sachs, Morgan Stanley eller Lazard i NYC så kan du räkna med extrema arbetstider, även om du tror du är beredd på det så kommer det att vara en chock för dig. En arbetsvecka på 80-90 timmar är normen dina 5-6 första år. Ibland kan arbetstiden gå upp mot 125 timmar under intensiva deal faser, men du kommer ALDRIG jobba mindre än 75 timmar per vecka. Du kommer lära dig att ta 15 minuter power naps på skithuset då och då. Semester är näst intill non-existent. 2 veckor maximalt får du. Obs, detta är inget skämt och jag överdriver inte, utan hård verklighet. Jag hade ett par extrema dagar där jag jobbade 19-21 timmars dagar när vi håll på att bygga en excel model. Därför är det många investment bankers som pratar om work-life balance och många orkar helt enkelt inte med att jobba så länge. Många går till consulting som är mer humant och intellektuellt stimulerande men sämre betalt. Några går in till industrin och får ett normalt jobb med 40-50 timmar arbetsvecka och 4-5 veckors semester men får gå ner betydligt i lön. Några försöker gå till hedge fonder eller private equity fonder där jobbet är väldigt intressant och stimulerande, väldigt bra betalt (ibland bättre än investment banking), och bra work-life balance, men det är att betrakta som väldigt svårt. London är inte så extremt som New York men inte långt ifrån. Går du till Paris, Frankfurt, Barcelona, Stockholm eller Milan så respekteras din fritid rätt så mycket och din arbetstid minskar...likaså lönen.

5. I bra perioder så kan du räkna med att din lön dubblas vart tredje år och i dåliga perioder (om du inte blir av med jobbet, för jobbsäkerheten är lika med noll) så kan du räkna med att din lön dubblas vart femte år. Tänk då på att din ingångslön kommer ligga mellan 0.6 – 1.0 MKR per år. För att få en detaljerad uppställning så håll koll på denna tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=286204&page=9&highlight=investmen t+banking Jag uppdaterar den då och då.

6. När de säger till dig hoppa, så frågar du ”hur högt?”. Du gör vad de säger till dig, förstår du inte så frågar du...EN GÅNG. De förklarar gärna men upprepar ogärna. Som analyst (lägsta nivån) ska du ha ett leende på läpparna, vara bra på siffror, jobba som ett svin och aldrig gnälla. Du ska gärna kunna hålla koll på key numbers i huvudet när din MD frågar dig något. När du kommit till Managing Director (högsta nivån) så är ditt nätverk det viktigaste du har. Utan kan du inte göra ett skit.

Så för att sammanfatta. Det är inte lätt att vare sig komma in i branchen eller att jobba där. Du kommer få enastående lön, men du måste jobba för den. Om du ska resa så kommer du alltid flyga första klass, bo på bästa hotellen och ha det jäkligt bra. Ibland får du t.o.m. flyga privata jet.

Consulting kompenserar inte i närheten av investment banker. För övrigt är BCG inte världens bästa konsultbyrå utan McKinsey är 1:a, Bain 2:a och BCG 3:e.

Låter ju ej värt de enligt mig. Visst pengar är viktigt till en viss grad, men inte såhär viktigt när man redan tjänar miljoner. Hade helt klart gått ner till vanlig lön och skaffat ett vanligt och mer intellektuellt stimulerande jobb. Men det är ju jag de.
Citera
2016-03-24, 12:44
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Nej, så det känns nog som jag är körd tyvärr.

Ser för övrigt att vissa banker har tjänster där de skriver typ Corporate Finance - Valuation Analyst. Vad skiljer dessa tjänster från "vanliga" corporate finance roller mer än att de är nischade mot värdering?

Det är bara att "Spray and Pray" vid ansökningarna.
Kollar man hur många ansökningar som varje individ gör skulle det nog ligga mellan 15-30 stycken.

Kan inte svara exakt vad en Corporate Finance - Valuation Analyst gör, men då Corp generellt är väldigt diversifierat innebär det att du enbart enbart snurrar excel, benchmarkar mm. Dock skiljer sig det beroende på firma.
Citera
2016-03-27, 00:15
Medlem
Vet någon hur svenska investmentbanker står sig mot mm/boutiques i London (t.ex. GP Bullhound, Moelis, Livingstone)? Jag tänker om man eventuellt skulle vilja byta till BB i London senare och även vilket som har bäst exit opps i Sverige efter några år.
Citera
2016-03-27, 15:42
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobinho
Vet någon hur svenska investmentbanker står sig mot mm/boutiques i London (t.ex. GP Bullhound, Moelis, Livingstone)? Jag tänker om man eventuellt skulle vilja byta till BB i London senare och även vilket som har bäst exit opps i Sverige efter några år.

Bli bäst på vad du gör så kan du välja. Men 85% av allt är egentligen nätverka, nätverka, nätverka. Sen kan det vara lite lättare att nätverka i London om det är till en BB du vill till. Men är du bäst på det du gör på en svensk investmentbank så kan du rulla över till en BB.
Citera
2016-03-28, 14:47
Medlem
Hoppas detta är rätt tråd att fråga i men...
Har ingen som helst kunskap inom detta ämne utan är mer lutad åt juridiken men kollar ju nu på en serie där en av personerna är en Investment Banker men jag undrar nu vad gör egentligen en investment banker? Vad har den för arbetsuppgifter? Hur ser en vanlig dag ut för en Investment banker?
Citera
2016-03-28, 15:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannier
Hoppas detta är rätt tråd att fråga i men...
Har ingen som helst kunskap inom detta ämne utan är mer lutad åt juridiken men kollar ju nu på en serie där en av personerna är en Investment Banker men jag undrar nu vad gör egentligen en investment banker? Vad har den för arbetsuppgifter? Hur ser en vanlig dag ut för en Investment banker?

Du kan få en bra introduktion till de många olika yrkesroller som ryms inom begreppet investment banking i artikeln på Wikipedia.
Citera
2016-05-15, 23:11
Medlem
Kan man komma in på IB som civilingenjör industriell ekonomi? är det vanligt?
Citera
2016-05-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddyG
Kan man komma in på IB som civilingenjör industriell ekonomi? är det vanligt?
Jag har exakt den bakgrunden och det var inga problem, jobbar på en bank i London. Spelar inte så stor roll vad du har pluggat (såvida inte du ska jobba i en ren kvantroll), folk tenderar ändå att ha väldigt spridda bakgrunder inom front office. Jag jobbar inom equity structuring där det förvisso underlättar att ha läst finansmatte så man har bättre koll på vad som egentligen försiggår med grekerna men absolut inget krav, du klarar dig utmärkt ändå.
Citera
2016-05-17, 16:23
Bannlyst
Går på gymnasiet just nu, vad skulle den optimala vägen vara för att landa ett analyst jobb på en BB bank i London om man har tänkt att studera på Handelshögskolan Göteborg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in