Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSaga
Såg ett inslag om Karolinska sjukhuset där man skulle anställa 650 nya chefer till det nybyggda sjukhuset. Urvalet av ledare (chefer) gjordes på ett sådant sätt att det inte var förenligt med ett gott ledarskap att vara vänlig. Däremot gynnades psykopatiska drag. I sjukhus världen är det kanske inte så konstigt att urvalet görs på detta vis med tanke på att majoriteten av läkare har psykopatiska drag och är otrevliga.
Nu till min fråga: Är det oförenligt med ett gott ledarskap och god förmåga att fatta dom rätta besluten att vara vänlig?
Beror helt på vad man menar med "vänlig", eller "snäll". Totalt meningslösa begrepp om man inte kan resonera kring dom.
Majoriteten av mänskor är amoraliska idioter. Den högsta dygden är att fungera som en förutsägbar maskin som spottar ur sig det ena förutsägbara outputet efter det andra.
Ovänlig kan betyda att inte vara vänlig för sakens skull. Dvs. det finns inget egenvärde i att vara varken vänlig eller snäll. Att vara väldigt saklig och rak kan ju ibland betyda att man uppfattas som kall, ovänlig, elak. Förhoppningvis är väl tanken att Karolinska inte ska bli någon slags ängslig kompis-klubb för inbördes beundran, där man håller varandra bakom ryggen, när det finns sakliga skäl till att inte göra det.
Det behöver inte vara oförenligt att vara vänlig/snäll med att fatta rätt/korrekt beslut. Situation, villkor, omständigheter spelar in.
Personligen bryr jag mig mest om att beslutsfattare, ledare och läkare är ärliga, kompetenta. I begreppet kompetens lägger jag givetvis väldigt mycket. För läkare t.ex. läkaretik, vilket inte med nödvändighet behöver innefatta något meningslöst gulligullande.