Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Om det är skrivet på myndighetens brevpapper &
inte diariefört så är ju detta en
ännu större skandal &
ännu mer kriminellt än tidigare antaget.
Min källa är som sagt tidigare i tråden, när det gäller det nyaste intyget, men jag kan givetvis ha misstagit mig, kanske är det bara en "trådsanning".
edit:
Jag hittar inget om det just nu, så det var förmodligen fel av mig.
Menar du med det "
nyaste" intyget det som uppdagats senast, dvs till Handelsbanken 2015?
Detta är väl skrivet från MS officiella e-post via regeringskansliet.se, utifrån vad bilderna i media visar. Man ser inget diarienummer som referens i det utgående mailet, ska helst stå i ämnesraden men kan även finnas på en framträdande plats i början av innehållet. (Helst ska det i kopieraden även framgå registraturens e-postadress, då diarieförs det utgående mailet direkt av Registraturen, samt att mottagaren därmed även kan se detta som en bekräftelse på att mailet har följt rutinerna för dokumenthantering. Detta kan dock variera hos myndigheter, beroende på vilket diariesystem man har, om man som anställd diarieför allt själv direkt i systemet, eller delegerar det till registraturpersonalen). Eftersom inget av detta återfinns på bilderna av MS' s intyg via mail, kan man åtminstone misstänka att mailet förmodligen inte har diarieförts hos Regeringskansliet.
Något som myndigeter över lag missar, är att även utgående e-post bör diarieföras (precis som papperskorrespondens med officiellt brevhuvud), men ofta "missas" eftersom det är "så lätt att bara trycka på sendknappen" utan att följa dokumenthanteringsrutiner för utgående skrivelser. Detta har varit ett område där myndigheterna själva uppmanat sina anställda till skärpning.