2016-05-14, 09:32
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Intyget var ju diariefört & således känt för dom som jobbar där.
Om du har såna här revolutionerande scoop så får du allt posta en källa.

Norlander skriver i ett mejlsvar på Expressens begäran om att få en kopia på det första intyget:
”Jag har tagit del av tidningsuppgifter att ett sådant intyg finns och jag känner även till att det finns en polisutredning kring det intyget. Jag kan konstatera att handlingen inte är diarieförd hos kommittén.”
På en direkt fråga svarar Norlander att Mona Sahlin inte tycks ha diariefört några arbetsgivarintyg under sin tid som chef för myndigheten.

http://www.expressen.se/nyheter/expert-sahlin-kan-ha-brutit-mot-grundlagen/
Citera
2016-05-14, 09:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Om du har såna här revolutionerande scoop så får du allt posta en källa.

Norlander skriver i ett mejlsvar på Expressens begäran om att få en kopia på det första intyget:
”Jag har tagit del av tidningsuppgifter att ett sådant intyg finns och jag känner även till att det finns en polisutredning kring det intyget. Jag kan konstatera att handlingen inte är diarieförd hos kommittén.”
På en direkt fråga svarar Norlander att Mona Sahlin inte tycks ha diariefört några arbetsgivarintyg under sin tid som chef för myndigheten.

http://www.expressen.se/nyheter/expert-sahlin-kan-ha-brutit-mot-grundlagen/
Intyg nummer två har ju iallafall varit diariefört, enligt vad som framkommit tidigare i tråden. Det var ju tom. skrivet på myndighetens brevpapper.
Citera
2016-05-14, 09:53
Medlem
Har inte läst hela tråden, kanske står i tidigare inlägg. Livvakten är hennes älskare?!?!
Citera
2016-05-14, 10:18
Medlem
Zilvios avatar
Att personer som Mona Sahlin tillåts verka på höga positioner och att översyn, kontroll och revisioner av statlig verksamhet tycks vara så bristfällig att ingen upptäcker reagerar på den utbredda korruptionen och inkompetensen är ytterst skrämmande.

Man kan bara konstatera: Det är något ruttet i den svenska staten!
Citera
2016-05-14, 10:30
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Intyg nummer två har ju iallafall varit diariefört, enligt vad som framkommit tidigare i tråden. Det var ju tom. skrivet på myndighetens brevpapper.
Kan du visa källan för att det är diariefört eller vart i tråden det skulle finnas en sådan källa?
Att det är skrivet på myndighetens brevpapper är förstås inte samma sak som att det är diariefört.
Citera
2016-05-14, 10:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Att personer som Mona Sahlin tillåts verka på höga positioner och att översyn, kontroll och revisioner av statlig verksamhet tycks vara så bristfällig att ingen upptäcker reagerar på den utbredda korruptionen och inkompetensen är ytterst skrämmande.

Man kan bara konstatera: Det är något ruttet i den svenska staten!

Helt givet. Att nu sådana här problem inte finns i Sverige av rätt omfattande skala är lika märkligt som det vore att ge 100 miljoner i bistånd till ett land i Afrika och tro att samtliga miljoner kommer gå till rätt syfte. SIDA har förvisso bristfällig minst sagt kontroll men de har en kontroll i Sverige verkar man utgå från att alla i höga poster nu sköter sig och det blir upp till journalister utifrån anonyma tips att börja granska. Att nu varenda kotte som uttala sig om Sahlin nu betonar hennes utmärkta arbete osv talar sin ytterligare mening, att vara brottsligt misstänkt som hon är borde göra att folk med makt istället skulle tala om att detta arbete också nu borde granskas med en fullständigt översyn om alla hon gjort och bestämt om.
Citera
2016-05-14, 10:33
Bannlyst
Ja hon e ju körd nu now and forever, ett intyg hade hon kunnat förklara bort men det är 2 intyg och tiden mellan intygen är lång dessutom har hon ju i podden sagt att Labbe e hennes bästa vän.
Citera
2016-05-14, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Kan du visa källan för att det är diariefört eller vart i tråden det skulle finnas en sådan källa?
Att det är skrivet på myndighetens brevpapper är förstås inte samma sak som att det är diariefört.
Om det är skrivet på myndighetens brevpapper & inte diariefört så är ju detta en ännu större skandal & ännu mer kriminellt än tidigare antaget.

Min källa är som sagt tidigare i tråden, när det gäller det nyaste intyget, men jag kan givetvis ha misstagit mig, kanske är det bara en "trådsanning".

edit:
Jag hittar inget om det just nu, så det var förmodligen fel av mig.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2016-05-14 kl. 10:37.
Citera
2016-05-14, 10:41
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Citera
2016-05-14, 11:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Om det är skrivet på myndighetens brevpapper & inte diariefört så är ju detta en ännu större skandal & ännu mer kriminellt än tidigare antaget.

Min källa är som sagt tidigare i tråden, när det gäller det nyaste intyget, men jag kan givetvis ha misstagit mig, kanske är det bara en "trådsanning".

edit:

Menar du med det "nyaste" intyget det som uppdagats senast, dvs till Handelsbanken 2015?

Detta är väl skrivet från MS officiella e-post via regeringskansliet.se, utifrån vad bilderna i media visar. Man ser inget diarienummer som referens i det utgående mailet, ska helst stå i ämnesraden men kan även finnas på en framträdande plats i början av innehållet. (Helst ska det i kopieraden även framgå registraturens e-postadress, då diarieförs det utgående mailet direkt av Registraturen, samt att mottagaren därmed även kan se detta som en bekräftelse på att mailet har följt rutinerna för dokumenthantering. Detta kan dock variera hos myndigheter, beroende på vilket diariesystem man har, om man som anställd diarieför allt själv direkt i systemet, eller delegerar det till registraturpersonalen). Eftersom inget av detta återfinns på bilderna av MS' s intyg via mail, kan man åtminstone misstänka att mailet förmodligen inte har diarieförts hos Regeringskansliet.

Något som myndigeter över lag missar, är att även utgående e-post bör diarieföras (precis som papperskorrespondens med officiellt brevhuvud), men ofta "missas" eftersom det är "så lätt att bara trycka på sendknappen" utan att följa dokumenthanteringsrutiner för utgående skrivelser. Detta har varit ett område där myndigheterna själva uppmanat sina anställda till skärpning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-05-14 kl. 11:07.
Citera
2016-05-14, 11:20
Medlem
HGs avatar
Citat:

edit:

Inget av de två så kallade livvaktsintygen är diarieförda hos myndigheten. Anmälan har gått till JO.
Citera
2016-05-14, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inget av de två så kallade livvaktsintygen är diarieförda hos myndigheten. Anmälan har gått till JO.
Ok, det var som sagt jag som hade rört till det.

Men då känns det hela ännu allvarligare, att skriva rena lögner på officiellt brevpapper/mailserver & sedan inte följa rutinerna för diarieföring, låter riktigt allvarligt.

Jag antar dock att all mailkorrespondens är offentlig handling oavsett diariestatus, om det inte explicit hemligstämplas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in