2016-05-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Jag har kollat mkt på avanza utan framgång. Försöker hitta fonder som ligger tungt i olja utan att blanda in andra råvaror som koppar, stål mm. Helst vill jag ha tips på dylika fonder som har hyfsad riskspridning mellan flera oljebolag om något skulle konka. Mycket tacksam för svar.

Om du kan handla på USA-börsen så finns USO. Den har råolja, värmepannsolja, bensin och naturgas som sina stora innehav. Ligger på ungefär 11 dollar per aktie och den består av /CL, /HO, /RB och /NG vilket gör att man får tänka på kontango eller backwardation när man handlar med USO.
Citera
2016-05-11, 21:59
Medlem
Vad tror ni om detta? (jag är nybörjare men har läst en del senaste dagarna).

30% Globala
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index

10% Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero

10% Asien
Swedbank Robur Access Asien
AMF Aktiefond Asien Stilla Havet

10% USA
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Access USA

20% Korta räntefonder
Swedbank Robur Penningmarknadsfond
SPP Penningmarknadsfond

20% Långa räntefonder
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Citera
2016-05-13, 09:00
Medlem
Någon som har tips på en fond inriktad till Brasilien? Gärna med låga avgifter såklart.
Citera
2016-05-13, 10:10
Medlem
Jag kör fn 40/60 men är på väg att växla upp.

40 LF Global index
60 spiltan räntefond

Kommer öka på aktiedelen allt efter som nu varje löning
Citera
2016-05-13, 21:40
Medlem
wingsawieis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Vad tror ni om detta? (jag är nybörjare men har läst en del senaste dagarna).

30% Globala
DNB Global Indeks
Danske Invest Global Index

10% Sverige
Avanza Zero

10% Asien
Swedbank Robur Access Asien
AMF Aktiefond Asien Stilla Havet

10% USA
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Access USA

20% Korta räntefonder
Swedbank Robur Penningmarknadsfond
SPP Penningmarknadsfond

20% Långa räntefonder
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond

Tycker inte man borde ha något i räntefonder alls, om du inte är 55+. Lägg det på ett sparkonto utan bidningstid om du ska använda det snart (har inte kollat upp det helt, men senast jag kollade gick i princip alla korta och långa räntefonder åt skogen).

Jag tror du skulle få bättre resultat med 50% ava zero och 50% global index (den billigaste). Spiltan har ju presterat bra senaste tiden, men inte säkert att de kommer göra det nu när småföretag går sämre. Så kanske 50% ava zero, 40% global och 10% något spännande såsom spiltan investment eller asien. Det känns också onödigt att ha både global och USA (global innehåller mestadels USA).

För diversifierat, tycker jag! Du blir ju redan megadiversifierad med endast EN fond.

Nu har jag höftat lite med procenten, men hoppas det framgår vad jag menar i det stora hela.
Senast redigerad av wingsawiei 2016-05-13 kl. 21:42.
Citera
2016-05-13, 21:41
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wingsawiei
Tycker inte man borde ha något i räntefonder alls, om du inte är 55+. Lägg det på ett sparkonto utan bidningstid om du ska använda det snart (har inte kollat upp det helt, men senast jag kollade gick i princip alla korta och långa räntefonder åt skogen).

Jag tror du skulle få bättre resultat med 50% ava zero och 50% global index (den billigaste). Spiltan har ju presterat bra senaste tiden, men inte säkert att de kommer göra det nu när småföretag går sämre. Så kanske 50% ava zero, 40% global och 10% något spännande såsom spiltan investment eller asien. Det känns också onödigt att ha både global och USA. För diversifierat, tycker jag! du blir ju redan megadiversifierad med endast EN fond.

Nu har jag höftat lite med procenten, men hoppas det framgår vad jag menar i det stora hela.

I dessa tider kan en räntefond vara ett bra komplement. Speciellt om man (som många) tror att börsen fortsätter nedåt.
Citera
2016-05-13, 21:43
Medlem
wingsawieis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxe
I dessa tider kan en räntefond vara ett bra komplement. Speciellt om man (som många) tror att börsen fortsätter nedåt.

Då tycker jag man hellre ska fortsätta snitta ner sig eller eventuellt köpa xact bear eller någon liknande produkt. Allt detta beror ju så klart på tidshorisont också.
Citera
2016-05-14, 13:11
Medlem
Stenmurs avatar
Jag tänkte öppna ett ISK föra över sparpengar stegvis under ett års tid. Vill gärna ha ett försiktigt sparande då jag inte är så insatt, men ändå få bättre avkastning än 0.25% bankränta jag har idag. Hade tänkt mig denna fördelning och jag tar tacksamt emot synpunkter:

30% DNB Global Indeks
20% Avanza Zero
25% Swedbank Robur Penningsmarknadsfond
25% AMF Räntefond Lång
Citera
2016-05-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur
Jag tänkte öppna ett ISK föra över sparpengar stegvis under ett års tid. Vill gärna ha ett försiktigt sparande då jag inte är så insatt, men ändå få bättre avkastning än 0.25% bankränta jag har idag. Hade tänkt mig denna fördelning och jag tar tacksamt emot synpunkter:

30% DNB Global Indeks
20% Avanza Zero
25% Swedbank Robur Penningsmarknadsfond
25% AMF Räntefond Lång

Du vill ha 50/50 räntor/aktier alltså, jag hade fixat räntekonto på nischbank för räntorna i så fall och aktiedelen 30% Global och 20% Zero ja det funkar fint
Citera
2016-05-14, 16:31
Medlem
Isnatts avatar
En av mina första fonder jag köpte och sen snabbt sålde då jag tyckte förvaltningsavgiften var för hög var spiltan aktiefond Småland. Har inte sett den nämnas här i tråden. Iaf, köpte, sålde men behöll nån 500:- för att se var den skulle ta vägen. Den har gått starkast av mina fonder sen dess såklart
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/132510/spiltan-aktiefond-smaland
Citera
2016-05-14, 21:57
Medlem
Kör dessa tre på lång sikt (>10 år). Väljer bort Avanza Zero till fördel för Spiltan investmentbolag då jag tror att investmentbolagen på lång sikt kommer gå bättre än index, tycker det är värt 0,2% mer i avgift. Fördelningen kommer variera, men kommer försöka ha 50% i Global index.

- Länsförsäkringar Global Index ca 50%
- Spiltan investmentbolag ca 30 %
- XACT Svenska småbolag ca 20 %
Senast redigerad av dagenslunch 2016-05-14 kl. 22:37.
Citera
2016-05-15, 08:58
Medlem
Sålde nyligen av alla mina aktier för att köpa fonder då jag inte har tiden att titta till mina aktier. Tanken är att låta fonderna bygga upp ett bra kapital under en längre period framöver och sen göra en utdelningsportfölj med aktier.

De jag har nu:

AMF Aktiefond Småbolag
DNB Global Indeks
SPP Aktiefond Europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in