2016-04-12, 09:19
Medlem
Bogomils avatar
Jag var själv i några år "participating observer" i en tidigare version av fornnordisk mytologi-renaissance och mitt intryck var, att det rörde sig om en kombination av naturreligiöst-söka-sina rötter (~"gimme that ol' time religion"), ett abrahamism-alternativ och en "fad".

Det kommer knappast ett utvecklas till mera än ett symbol för skandinavisk kulturidentitet.
Citera
2016-04-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ett till religiöst samfund? Har vi inte tillräckligt med tokskallar här i världen?

Ja, det räcker nu.
Citera
2016-04-13, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Ett till religiöst samfund? Har vi inte tillräckligt med tokskallar här i världen?

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, det räcker nu.

Du menar att du för din del inte vill ha ytterligare konkurrens?
Citera
2016-05-13, 09:22
Medlem
Jag ska bli medlem i nordiska asa-samfundet. Svenskarna har glömt mycket av sin kultur som tex att Oden var den ursprungliga tomten.
Citera
2016-05-13, 11:08
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag var själv i några år "participating observer" i en tidigare version av fornnordisk mytologi-renaissance och mitt intryck var, att det rörde sig om en kombination av naturreligiöst-söka-sina rötter (~"gimme that ol' time religion"), ett abrahamism-alternativ och en "fad".

Det kommer knappast ett utvecklas till mera än ett symbol för skandinavisk kulturidentitet.

Asatron är en synkretistisk religion. Det var en blandning av soldyrkan (shamanism) som fanns innan asatron, den grekisk/romerska religionen som fanns innan kristendomen, och kristendomen till stor del. Invånarna i Sverige var beresta och inte alls isolerade. De hade mycket handelsutbyte och träffade på kristna i Romarriket. En del av dem tog tjänst som legodoldater. Med sig hem tog de kvinnor. De flesta invånarna var kristna redan på 800-talet enligt tillförlitliga källor. Ett jättevulkanutbrott år 536 utlöste en istid, ett utbrott till några år senare, och åtminstone halva befolkningen dog pga svält och pest. De offrade till gudar som inte hjälpte dem, så de vände sig från dem och blev kristna lite allt eftersom. Tiden för världens slut och ragnarrök var i antågande. Asatron hade inga religiösa ledare och var ingen organiserad religion. Det var en del folk ute i stugorna som trodde på asagudar på vikingatiden, men majoriteten gjorde det inte.

https://ballandalus.wordpress.com/2014/09/11/a-hispano-muslim-embassy-to-the-vikings-in-845-an-account-of-al-ghazals-journey-to-the-north/

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mytisk-extremvinter-visade-sig-stamma

http://www.signum.se/archive/read.php?id=3809
Citera
2016-05-13, 16:17
Medlem
"Vi har idag planer och ritningar på Asa-centrum som vi kommer att bygga så snart vi har medlemsunderlaget och ekonomiska möjligheter. Förutom att bygga Asa-centrum kommer vi arbeta för att driva Asa-tempel eller andra lokaler där Asa-troende kan träffas och utöva sina seder och bruk.
Vi kommer självklart att försöka bygga minst ett Asa-centrum i varje land i Norden och där vi har medlemsunderlag. När vi har Asa-tempel / center klart kommer vi även att bygga begravningsrös och ombesörja att man kan bli både vigd och begravd i sin egen tro" http://asa-samfundet.se/framtid/

Citera
2016-05-13, 19:02
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod2
"Vi har idag planer och ritningar på Asa-centrum som vi kommer att bygga så snart vi har medlemsunderlaget och ekonomiska möjligheter. Förutom att bygga Asa-centrum kommer vi arbeta för att driva Asa-tempel eller andra lokaler där Asa-troende kan träffas och utöva sina seder och bruk.
Vi kommer självklart att försöka bygga minst ett Asa-centrum i varje land i Norden och där vi har medlemsunderlag. När vi har Asa-tempel / center klart kommer vi även att bygga begravningsrös och ombesörja att man kan bli både vigd och begravd i sin egen tro" http://asa-samfundet.se/framtid/

Hur många medlemmar har denna organisation? De har verkligen storslagna planer. Det låter fanatiskt och ger en bitter eftersmak av storhetsvansinne.
Citera
2016-05-13, 21:36
Medlem
InnesIs avatar
Är det någon som vet varför detta samfund startas när Samfundet Forn Sed redan finns? Jag är inte påläst men jag tycker mig inte se alltför många olikheter dem emellan och i ett så begränsat sammanhang kan det tyckas vara väl mycket med två organisationer om de ändå står för ungefär samma sak. Har det skett en schism och om vad i sådana fall? Eller är de markerat olika i sin tro?

Det hade varit en sak om Odinic Rite hade startat en svenskt avdelning eller om en organisation likt Rune Gild hade startat upp här. Då hade det möjligen funnits ett underlag. Men att starta en systerorganisation till Samfundet Forn Sed verkar otaktiskt.
Citera
2016-05-13, 21:44
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Är det någon som vet varför detta samfund startas när Samfundet Forn Sed redan finns? Jag är inte påläst men jag tycker mig inte se alltför många olikheter dem emellan och i ett så begränsat sammanhang kan det tyckas vara väl mycket med två organisationer om de ändå står för ungefär samma sak. Har det skett en schism och om vad i sådana fall? Eller är de markerat olika i sin tro?

Det hade varit en sak om Odinic Rite hade startat en svenskt avdelning eller om en organisation likt Rune Gild hade startat upp här. Då hade det möjligen funnits ett underlag. Men att starta en systerorganisation till Samfundet Forn Sed verkar otaktiskt.
En kort koll på deras mål ser man att de skiljer sig. Nordiska Asa-samfundet drömmer om en framtid där de kan göra sin religion som en erkänd världsreligion.Forn Sed har inga sådana ambitioner.
Citera
2016-05-13, 22:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Hur tror ni detta samfund kan utveckla och påverka samhörigheten för oss med rötter i Norden?
Det är väl bara bra att folk hittar en plats i samhället där de trivs.

Låter dock lite väl pissnödigt SD-aktiga när det kommer till att äta mat som helgats med en bön från någon annan religion. Finns det någon historisk referens till detta eller är det bara något man tycker för man är medlem i SD eller liknande parti? Att reportern är en aktiv SD:are bidrar ju till denna misstanke.

Man är ju mycket generös med det mesta inom sin religion tycks det så varför bry sig om detta om man inte har en sådan agenda?

Tycker det verkar vara en mycket märklig profilering för en religion nyutsprungen på 2000-talet imho.
Citera
2016-05-14, 08:39
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
En kort koll på deras mål ser man att de skiljer sig. Nordiska Asa-samfundet drömmer om en framtid där de kan göra sin religion som en erkänd världsreligion.Forn Sed har inga sådana ambitioner.

Så skillnaden skulle alltså vara att Asa-Samfundet är missionerande? Ugh... Är det något jag har svårt för med religiösa rörelser är när de missionerar sin tro.

Jag surfade f.ö. runt på en sökning på Asa-Samfundet och såg att ledaren deltagit i Ingrid och Conrads podcast. Uppenbarligen är de inte lika känsliga för politiskt inkorrekta kopplingar som Förbundet Forn Sed är. För de hade säkerligen aldrig ens ställt upp i sådana sammanhang.
Citera
2016-05-14, 10:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
De flesta invånarna var kristna redan på 800-talet enligt tillförlitliga källor.
Det är ju bara nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in