Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Är det någon som vet varför detta samfund startas när Samfundet Forn Sed redan finns? Jag är inte påläst men jag tycker mig inte se alltför många olikheter dem emellan och i ett så begränsat sammanhang kan det tyckas vara väl mycket med två organisationer om de ändå står för ungefär samma sak. Har det skett en schism och om vad i sådana fall? Eller är de markerat olika i sin tro?
Det hade varit en sak om Odinic Rite hade startat en svenskt avdelning eller om en organisation likt Rune Gild hade startat upp här. Då hade det möjligen funnits ett underlag. Men att starta en systerorganisation till Samfundet Forn Sed verkar otaktiskt.
Efter en snabbkoll på deras hemsida verkar de vara mer måna att synas och framhäva Asatron än vad Forn Sed Sverige är. Forn Sed är mest inriktade på småskalig religion och andlighet, de jobbar lite i skymundan och det mesta man ser och hör av dem om man inte är medlem är väl när nån tidningsartikel dyker upp om Uppsalablotet.
Asa-samfundet verkar vara mer måna att lyfta fram religionen. Kolla bara på deras planer om att bygga stora tempel formade som Tors hammare i samtliga Nordiska länder - det är väldigt ambitiöst och ingenting som Forn Sed skulle få för sig att finansiera i nuläget. Asa-samfundet sträcker sig även över flera Nordiska länder, vilket Forn Sed inte gör. Jag får intrycket att Asa-Samfundet handlar mycket mer om en livsstil och ett 'statement' än fokuset andligheten som Forn Sed ägnar sig åt. De verkar vilja skapa en gemensam kultur och identitet för medlemmar i de nordiska länderna, som är grundad i vår uppfattning om vikinga-tiden. Dessutom har de planer på äldreboenden, så de verkar söka efter att etablera mer av ett sammansvetsat community.
I vilket fall följer jag med intresse. Det blir intressant att se hur de väljer att finansiera byggprojektet.