2016-05-13, 20:12
Medlem
Imthisnices avatar
Eller så är det som så att detta fall innehåller två styckare på en och samma kropp, en som påbörjat med lägre kunskap om styckning med att avlägsna händer och ena benet, dels helt fel vid höften och därefter bett om hjälp av någon med högre kunskap om jakt etc. som sedermera avlägsnat det andra benet med korrekt snittyta. Isåfall befinner sig höftkulan någonstans vid första styckplats.
Citera
2016-05-13, 21:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fetat.
Tejpen i badrummet är av liknande typ som Transpore (dock eventuellt annat fabrikat), som är en fixeringstejp av plast, till viss del töjbar samt perforerad för att lätt rivas och klyvas. För en mindre nogräknad funkar den absolut att tejpa elsladd. Den är inte spröd papperstejp av typen Micropore, som advokaten antyder.

Hur vet du mer än advokaten? Tejpen har så vitt jag vet inte identifierats överhuvudtaget. Det fanns t.ex ingen logga på bobbinen.
Citera
2016-05-13, 21:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Eller så är det som så att detta fall innehåller två styckare på en och samma kropp, en som påbörjat med lägre kunskap om styckning med att avlägsna händer och ena benet, dels helt fel vid höften och därefter bett om hjälp av någon med högre kunskap om jakt etc. som sedermera avlägsnat det andra benet med korrekt snittyta. Isåfall befinner sig höftkulan någonstans vid första styckplats.

Det såg ju lite knepigt ut med de bågformade såren på ryggen som verkade vara utförda från två olika håll så två inblandade är nog ingen dum gissning.
Citera
2016-05-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Yttrande i mål nr 2299-16
Polismyndigheten
Rättstillämpning Nord
Kammarrätten i Stockholm

Enligt de uppgifter som varit kända för Polismyndigheten har Kristoffer Johansson och hans försvarare fått del av hela utredningsmaterialet. Detta är dock ingenting som Polismyndigheten kan fastslå med säkerhet mot bakgrund av den tid som förflutit samt avsaknaden av dokumentation som bekräftar detta. Polismyndigheten har oavsett detta bedömt att de maskerade eller utelämnade uppgifterna omfattas av sekretess och att det inte finns någon sekretessbrytande bestämmelse eller rätt till partsinsyn enligt 1O kap. 3 § OSL. Om kammarrätten flnner att partsinsyn föreligger gör Polismyndigheten gällande att identitetsuppgifter på utpekade personer samt uppgiftslämnare av misskrediterande uppgifter om utpekade personer inte ska lämnas ut eftersom det är av synnerlig vikt av enskilt intresse att de sekretessbelagda uppgifterna i materialet inte lämnas ut.

Till och med polisen anser tydligen att MB är tydligen en så het krutdurk att vissa uppgiftslämnare måste hållas anonyma.
Citera
2016-05-13, 21:36
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det såg ju lite knepigt ut med de bågformade såren på ryggen som verkade vara utförda från två olika håll så två inblandade är nog ingen dum gissning.

Jag tror att någon har knockat henne i huvudet sedan satt sig på henne genom att låsa hennes armar längs med kroppen sedan börjat hugga och de skrapmärken t. Höger på rygg. (om jag minns rätt.) är isåfall troligtvis rispningar ifrån knivseggen då hon försökt ruckandes att värja sig då GM varit tvungen att stärka sin låsta position på henne. (Edit: och här ändras även knivens positionering i handen och såren börjar skiljas i utseende.)

Skulle det vara som teorin i tråden att två knivar(?) varit inblandade eller att GM i sitt raseri bytt kniv, ja, då är det väl relativt sensationellt rent statistiskt eller hur? Är det inte troligare att GM ändrat grepp på kniven därav differansen på såren? Vet att ni disskuterat såren relativt bra här inne så det bör ni kunna svara bättre på än jag.

Sen kan man ju undra var alla dessa verktyg tagit vägen och på det saknas...ja det mesta.
Senast redigerad av Imthisnice 2016-05-13 kl. 21:40.
Citera
2016-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur vet du mer än advokaten? Tejpen har så vitt jag vet inte identifierats överhuvudtaget. Det fanns t.ex ingen logga på bobbinen.

Du gör dig väl inte till nu??

Nej, jag vet inte mer än advokaten och som jag skrev vet jag inte fabrikatet, men det är ingen som helst tvekan om vilken typ av tejp det rör sig om.
(Flera tejpfabrikat har sina egna märken på samma typ av tejp)

Titta på bilderna av tejpen i badrummet och på kroppen (som var samma typ, men inte kunde sammanpassas exakt i delningen).
Rullen i badrummet samt den på kroppen är en plasttejp som är perforerad (anvisningar men inte genomperforerad) och transparent, men inte helt genomskinlig som glas.

Googla gärna och jämför bilderna på tejpen med Micropore (papperstejp) och Transpore (plasttejp) båda 3M, samt bildsök liknande av andra fabrikat och återkom med vilken typ av tejp som enligt dig mest påminner om rullen.

Olika benämningar används, såsom sårtejp, kirurgtejp, fixeringstejp, sjukvårdstejp mm.

Återigen. Jag säger inte vilket fabrikat det är, men jag hävdar att advokaten drar fel slutsats när han påstår att rullen på bilden är spröd papperstejp av typen Micropore.

Ja, jag har yrkesmässigt använt dessa typer av tejp.

Micropore:
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1ugzSHVXXXXbOXXXXq6xXFXXXJ/3M-high-fitness-as-thin-as-cicada-Micropore-type-microporous-aeration-medical-adhesive-in-the-1530.j pg

Transpore:
https://livingwithburkitts.files.wordpress.com/2012/12/286.jpg

http://www.exmed.net/images/Product/large/3m-transpore-plastic-tape-hypoallergenic.jpg

Edit.
I ett senare inlägg utvecklade jag mer varför jag ifrågasatte advokatens "tejppunkter"
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Edit.
SKL beskriver tejpen som "perforerad plasttejp som lätt kan delas och rivas isär längs med perforeringen".
Det överensstämmer inte med papperstejpen Micropore...
https://www.onemed.se/Archive/InfoPages/ProdInfo/202105.pdf

Jag ifrågasätter advokatens riktighet i sina påståenden (antydningar är kanske ett bättre ord) angående tejpen, men i övrigt tycker jag ämnet gått tillräckligt många varv i tråden.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-13 kl. 22:18.
Citera
2016-05-13, 22:15
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Jag tror att någon har knockat henne i huvudet sedan satt sig på henne genom att låsa hennes armar längs med kroppen sedan börjat hugga och de skrapmärken t. Höger på rygg. (om jag minns rätt.) är isåfall troligtvis rispningar ifrån knivseggen då hon försökt ruckandes att värja sig då GM varit tvungen att stärka sin låsta position på henne. (Edit: och här ändras även knivens positionering i handen och såren börjar skiljas i utseende.)

Skulle det vara som teorin i tråden att två knivar(?) varit inblandade eller att GM i sitt raseri bytt kniv, ja, då är det väl relativt sensationellt rent statistiskt eller hur? Är det inte troligare att GM ändrat grepp på kniven därav differansen på såren? Vet att ni disskuterat såren relativt bra här inne så det bör ni kunna svara bättre på än jag.

Sen kan man ju undra var alla dessa verktyg tagit vägen och på det saknas...ja det mesta.

https://m.youtube.com/watch?v=PucS-vjTCsk

Favorit i repris. Sen kan man tänka att hen hade två modeller av daggers. En som påminner om den på filmen och en lite spetsigare. Troligtvis blir det fler hugg med "rätt" hand.

Ev högg gm en kort serie i tid, men med dessa knivar blir det många hugg på kanske tio sekunder.

Sen har jag undrat om hon hade kläder på sig eller ej när hon blev utsatt för knivvåldet. Rimligtvis borde det följt med någon tygfiber in i kroppen.
Senast redigerad av highfive 2016-05-13 kl. 22:20.
Citera
2016-05-13, 22:37
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
https://m.youtube.com/watch?v=PucS-vjTCsk

Favorit i repris. Sen kan man tänka att hen hade två modeller av daggers. En som påminner om den på filmen och en lite spetsigare. Troligtvis blir det fler hugg med "rätt" hand.

Ev högg gm en kort serie i tid, men med dessa knivar blir det många hugg på kanske tio sekunder.

Sen har jag undrat om hon hade kläder på sig eller ej när hon blev utsatt för knivvåldet. Rimligtvis borde det följt med någon tygfiber in i kroppen.

Ja just, de där fanns också! Fy,

Men de funkar ju definitivt in om man positionerar sig såsom att sätta sig över ryggen på någon och låsa knäna såattsäga.

En gammal klassiker förövrigt och sjukt svår att ta sig ur om personen är starkare.

Edit: jag tror icke att hon hade kläder, känns som att det är lite för mycket sår och för lite spår. Dock gav ju inte den rapporten så mycket fakta ändå, oerhört luddigt i hela ledet här.
Senast redigerad av Imthisnice 2016-05-13 kl. 22:39.
Citera
2016-05-13, 22:42
Medlem
rayraviolis avatar
Har vi tillgång till bilagorna till resningsansökan?
Citera
2016-05-13, 23:49
Medlem
MegaLomanis avatar
En formulering slår mig: I överklagandet beskrivs Vatchareeya Bangsuan som "mycket intensiv" när hon ansätter karatetränaren.

Åklagaren beskrev också Eva Magnusson från Nora som "mycket intensiv".

Båda återfanns styckade i terrängen. Underlaget utgörs av endast två personer, vilket är för lite för att göra vetenskap av. Det går ju dock att tänka sig ett samband.

Kanske den viktimologiska vetenskapen känner till ett statistiskt samband, som pekar mot en tänkbar gärningsman.

Det kräver ju inte så stor fantasi, att föreställa sig hur en man med bristfällig impulskontroll och stort ego, kunde tänkas reagera på en "intensiv" kvinna, som hotar att rasera den konstellation, han för tillfället valt att satsa på.

Motiv lär ju enligt LGWP inte betyda så mycket, men karatetränaren verkar ju ha betydligt mer sådant än den lätt funktionshindrade paintballnörden.

Den senare hade kanske motiv, tillfälle och kapacitet för att mörda sin hund, men knappast mer, som det ser ut.
Citera
2016-05-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har vi tillgång till bilagorna till resningsansökan?

Tyvärr.

Kostar ca 1500 kr plus att HD kräver personnummer/orgnr för att lämna ut handlingarna.
Citera
2016-05-14, 00:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Tyvärr.

Kostar ca 1500 kr plus att HD kräver personnummer/orgnr för att lämna ut handlingarna.

Ok, tack. Synd för det försvårar en meningsfull tolkning av många av uppgifterna som försvarsadvokaten lägger fram i resningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in