2016-05-13, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Någon som har sett Mona senaste 8 dagarna?
Hon verkar ha gått under jorden helt & hållet.

Skulle gissa på att hon är helt avhängd nu från alla jobb i framtiden som finansieras av skattebetalare.

5 år & 10 månader har hon kvar tills hon fyller 65 men jag gissar på att hon snart går i förtidspension.

Självklart är hennes karriär körd. Antagligen får vi aldrig någonsin se henne igen. Är nog på en strand i Costa Rica nu.
Senast redigerad av priz 2016-05-13 kl. 13:01.
Citera
2016-05-13, 13:10
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då har pusselbiten fallit på plats hur Mona och spöket kände till bostadsrätten.
Jag hoppas att du har fel, även om det känns oundvikligt att åtminstone delar av det måste vara sanning. Känner mig nästan smutsig efter att ha läst det.
Citera
2016-05-13, 13:25
Medlem
Willem.de.Koonings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Men ännu intressantare var påståendet att grabben var verksam som företagare i den lukrativa skattefinansierade Assistentbranschen och ska även ha varit styrelseledamot i det privata vårdbolaget Iris Utvecklingscenter (olika sorters behandlingshem) där också Sahlin är styrelseledamot.

Finns det en källa som kan
bekräfta att han var styrelseledamot i Iris Utvecklingscentrum?
Vad jag vet jobbade han för assistansbolaget Assistans för dig, assistansfordig.se (antagligen delägare eftersom mycket tid spenderades i S:t tropez där han gillade att festa loss ordentligt).
Senast redigerad av Willem.de.Kooning 2016-05-13 kl. 13:32.
Citera
2016-05-13, 13:27
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Du menar att föreningen betalar kanske tre miljoner till säljaren och köparen får högre månadsavgift?
Vad skulle skälet vara till att föreningen gör en sådan konstig affär? Är det ens möjligt enligt stadgar och de lagar som reglerar bostadsrätter?
jag ska försöka vara utförligare, och också avslöja min okunnighet.
jag känner till en brf, inte nybildad, där köparen kunde välja att ta över föreningens lån mer eller miondre. Antag att den aktuella lägenheten hade en andel i brf så att man kunde beräkna hur stor del av föreningens lån som föll på lägenheten. Då gick köparen ett val, avlasta föreningen med t.ex. 1 mkr och få en motsvarande lägre avgift. Villkoren var sådana att det inte direkt lönade sig att ta ett banklån, men hade köparen denna mille till hands var det intressant.

Jag funderar på om det var möjligt med någon slags omvändning till denna affär så att man för x antal miljoner i extra insats kunde slippa 9.000 kr av månadsavgiften.

Årsacgiften höjdes med 108 tkr, med 2% ränta svarar det mot 5 mkr insats. Siffrorna stämmer ganska väl, den som har föreningens årsredovisning kan nog hitta svaret.
Citera
2016-05-13, 13:46
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Sahlin har nu 43.000 i statsrådspension efter att hon lämnat uppdraget som Nationell samordnare.
Fattar det som att hennes inkomster dras från pensionen. De två avlönade styrelseuppdragen får hon ingenting av i så fall, då ersättningarna är mindre än 43.000/månad.
Hon förlorar då inget ekonomiskt på att i dagsläget lämna Systembolagets styrelse. Hon får 43.000 vare sig hon sitter i styrelsen eller inte.

Som Nationell samordnare var hennes lön 62.300 ( hon arbetade 70%, heltid hade gett 89.000 ).
Med 62.300 i lön fick hon ingen statsrådspension, men kunde plussa på inkomsterna från styrelseuppdragen.

Nej hon får mer i statsrådspension än 43 000 om hon inte har några andra inkomster. 43 000 var det hon tidigare fick i statsrådspension (innan hon blev samordnare) efter avräkning för diverse styrelseuppdrag.

Reglerna är komplicerade och full avräkning av andra inkomster sker inte förrän man tjänar väldigt mycket. Således skulle det löna sig ekonomiskt att ha kvar styrelesuppdragen eftersom ersättningen är större än minsnkningen av pensionen.

Monas Statsrådspension (utan andra inkomster) bör bli ca 55 000/ månad eftersom hon varit statsråd i 8 år. Full pension är drygt 61 000/år men då krävs 12 års tjänst. Minminkravet är 6 år och då för man 85% av full pension.
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2016-05-13 kl. 14:01.
Citera
2016-05-13, 13:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Då har pusselbiten fallit på plats hur Mona och spöket kände till bostadsrätten.

Dödsboet efter Andreas Malming ger riktigt dåliga vibbar, hans levande bror finner vi här:
http://bblat.se/nyheter/koping/1.2359707-stockholmare-utan-skuld-men-webbutlagg-far-kritik
Far och mor Malming är ombuden i dödsboet och bor på Älgövägen 369, vilket även brodern på 38 år gör, på adressen 331 finns då delar av familjen Labbé

Det framgår klart i sökbara dokument att den avlidne Andreas och Mona bör ha träffats, Mona var moderator och satt i styrelsen till hans jobb, och denna stiftelse/organisation var också högst aktiva i Almedalen där Mona och spöket besökte.

http://irisutvecklingscenter.se/wp-content/uploads/2015/05/Årsredovisning-2014.pdf

Det som nu blir intressant är att Mona/Spöket måste ha vetat från dag 1 när Andreas dog, och trots flera annonser under 2014 början av 2015 händer inget. Sen först i feb 2016 slår dom till, då med 10 mkr men med dubbel hyra. Jag tar tillbaka det där med sluten visning med mäklare, det är uppenbart att det gjorts upp något mellan dödsboet och spöket, där brf-jepparna Jensen vill stoppa upplägget, och dom i sin tur ville inte heller synas i medierna, så vi är tillbaka till skojare möter skojare.
Jag kan inte se att den avlidne skulle ha det så gott ställt att han kunde slanta upp 10mkr och en månadshyra på 9k, om vi ser till vad han nu fick in från företaget/stiftelsen innan han dog, och sen är även grannlägenheten föremål för uthyrning. Det tyder på att bröderna Jensen godkänt juridisk ägare och då skulle inte Mona/Spöket få några problem, så något annat ligger bakom deras ageranden här.
Var hittar du Malming i det länkade dokumentet?
Citera
2016-05-13, 13:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men oavsett om man har vetskap eller inte om saker som händer så är man fortfarande ansvarig.
Ja, men blir du aktivt vilseledd så ansvarar du ju inte för vilseledandet. Vad jag förstår hade Mona en ny pitch med nya arbetsuppgifter för Spöket som var svårare att genomskåda för departementschefen än den tidigare. Att samordnaren mot våldsbejakande extremism behöver en anställd stab runt sig är uppenbart, och att nya anställningsbehov kan uppstå efter hand är inget konstigt heller. Och att en nytillsatt och både som politiker och minister mycket oerfaren person inte det första hon gör går i konflikt med en av svensk politiks historiska tungviktare bara för att är knappast konstigt det heller. Varför skulle hon egentligen ifrågasätta Monas uppgifter?
Citera
2016-05-13, 13:51
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willem.de.Kooning
Finns det en källa som kan
bekräfta att han var styrelseledamot i Iris Utvecklingscentrum?
Vad jag vet jobbade han för assistansbolaget Assistans för dig, assistansfordig.se (antagligen delägare eftersom mycket tid spenderades i S:t tropez där han gillade att festa loss ordentligt).
Vet inte, ett påstående i tråden, jag kommer inte ihåg av vem. Men en som hade flera som det verkade allmänt initierade kunskaper om förhållandena i Saltsjöbaden och bröderna Jensen.
Citera
2016-05-13, 14:01
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
jag ska försöka vara utförligare, och också avslöja min okunnighet.
jag känner till en brf, inte nybildad, där köparen kunde välja att ta över föreningens lån mer eller miondre. Antag att den aktuella lägenheten hade en andel i brf så att man kunde beräkna hur stor del av föreningens lån som föll på lägenheten. Då gick köparen ett val, avlasta föreningen med t.ex. 1 mkr och få en motsvarande lägre avgift. Villkoren var sådana att det inte direkt lönade sig att ta ett banklån, men hade köparen denna mille till hands var det intressant.

Jag funderar på om det var möjligt med någon slags omvändning till denna affär så att man för x antal miljoner i extra insats kunde slippa 9.000 kr av månadsavgiften.

Årsacgiften höjdes med 108 tkr, med 2% ränta svarar det mot 5 mkr insats. Siffrorna stämmer ganska väl, den som har föreningens årsredovisning kan nog hitta svaret.
Nu är ju denna Brf lite speciell, spekulanterna och initiativtagarna till föreningen bor i 50% av lägenheterna, har väl en liknande andel på stämman och dominerar troligen styrelsen som ytterligare har en medlem som inte verkar bo där utan försöker hyra ut lägenheten som korttidsboende där der t.o.m. utlovas "room service".
Möjligen att det delvis går för föreningen att sas köpa tillbaks delar av borätterna. Kan inte konstruktionen med att borättsinnehavare övertar lån från föreningen.
Citera
2016-05-13, 14:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att MS fick uppdraget för att hon hade problem att försörja sig. Snarare var det väl så att Birgitta Ohlsson tyckte att hon var rätt person för uppgiften.
Det var nog Reinfeldt som tyckte att Mona var rätt person för uppgiften. Birgitta Ohlsson hade nog inte så mycket val. Och i någon mening var hon det också. Bara det hade varit tydligare att hon inte kunde anförtros några som helst normala chefsfunktioner.

På viket sätt var hon bra för uppgiften? Jo, dels är Mona duktig på snack och opinionsbildning. Många i media gillar henne, så hon får genomslag med det hon säger. Dels är hon lojal med uppgiften. Hon har inte så mycket egna åsikter, utan frontar de åsikter hon blir tillsagd att fronta. Och dels, om det nu gällde att svänga den offentliga diskursen så att det blev mer acceptabelt att jaga muslimska terrorister, går det inte att beskylla Mona, med sina gamla Expo-förbindelser, för att vara nån kryptobrun islamofob trojansk häst.
Citera
2016-05-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Nej hon får mer i statsrådspension än 43 000 om hon inte har några andra inkomster. 43 000 var det hon tidigare fick i statsrådspension (innan hon blev samordnare) efter avräkning för diverse styrelseuppdrag.

Reglerna är komplicerade och full avräkning av andra inkomster sker inte förrän man tjänar väldigt mycket. Således skulle det löna sig ekonomiskt att ha kvar styrelesuppdragen eftersom ersättningen är större än minsnkningen av pensionen.

Monas Statsrådspension utan (andra inkomster) bör bli ca 55 000/ månad eftersom hon varit statsråd i 8 år. Full pension är drygt 61 000/år men då krävs 12 års tjänst. Minminkravet är 6 år och då för man 85% av full pension.

Tack för info, verkar stämma.

Av DN:s artikel lät som man drog alla extrainkomster från pensionen:

Citat:
Enligt de nuvarande reglerna har den som fyllt 50 år och varit minister eller generaldirektör i sex år rätt till statsrådspension. Eventuella andra inkomster räknas av på pensionen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-far-de-pension-pa-tiotusentals-kronor/

Vilket i samma artikel motsägs av Messings pension, som hon har trots inkomst på 700.000:

Citat:
Den yngsta som får pensionsutbetalningar är Ulrica Messing, 45, som utöver sin ordinarie årsinkoms*t på 700.000 kronor får 21.461 kronor i pension varje månad.

För övrigt utmärker sig Sahlin som vanligt när det gäller slarv:
Citat:
* Mona Sahlin lämnade in sina inkomstuppgifter för sent och får under januari maxbeloppet 54.834 kronor, vilket gör att summan för resterande elva månader blir något lägre.

Sahlin fick 43.000 i pension efter det att extrainkomster avräknats, exakt enligt vilken modell framgår inte:
Citat:
Mest i pension, 43.331 kronor, får Mona Sahlin som lämnade partipolitiken i mars 2011. Den tidigare S-ledaren har anmält inkomster från Systembolaget, Riksidrottsförbundet och eventbolaget Desert som under 2014 kommer att uppgå till sammanlagt 267.960 kronor.

Sahlin tappar alltså ekonomiskt på att avsäga sig styrelseuppdrag, sorry för felaktig info.

Vad är för övrigt "eventbolaget Desert" ?
Senast redigerad av Batuta 2016-05-13 kl. 14:14.
Citera
2016-05-13, 14:13
Medlem
Finns det en bild på spöket någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här