Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 20:42
Medlem
Ree81s avatar
Absorption går att anta eftersom ljuset bryts. Hade det inte absorberats något hade det inte heller brutits, eller hur? Då hade det bara reflekterats. Menmen, visst var den lite för simplistisk. Slarvigt av mig.

Konvektion förstår jag inte varför man tar upp. Det är väl bara "värmeöverföring med hjälp av vätskor"? Att ett växthus är stängt (förseglat mot luften utanför (till stor del)) är väl uppenbart?
Citera
2016-05-12, 20:53
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Instrålad energi vs. utstrålad energi. Vi tar en bil som exempel.

Solljus (energi) strålar in i bilen genom rutor (rakt), träffar säten/golv etc. och bryts, dvs. studsar omkring åt alla håll (ej rakt tillbaks genom rutan den kom in igenom) och träffar tak, undersida av ratt, andra delar som inte är fönster. Dvs. den utstrålade energi blir mindre än den instrålade. Detta är växthuseffekten. Den utstrålade energin är mindre än den instrålade.

Låt oss nu höra dig kontra detta. För detta är gymnasiefysik. Accepterad av 100% av fysiker, oavsett nivå.

Edit: Länk med 2 bilder som förklarar hur bokstavliga växthus fungerar: http://www.school-for-champions.com/science/heating_greenhouse.htm

Du har inte förstått mkt av Bottenslams resonemang hittills va?
Citera
2016-05-12, 20:54
Medlem
Citat:
Absorption går att anta eftersom ljuset bryts. Hade det inte absorberats något hade det inte heller brutits, eller hur?
Något sådant samband finns inte. Prova ett prisma någon gång, eller ta bara ett vitt papper.
Citat:
Konvektion förstår jag inte varför man tar upp. Det är väl bara "värmeöverföring med hjälp av vätskor"?
Konvektion är avgörande för att förstå både hur ett växthus och jordens klimat fungerar så jag rekommenderar att du läser på lite mer. Den fungerar både för vätskor och gaser. För jorden ger en ren strålningsberäkning en alldeles för hög temperatur vid jordytan, man måste ta med att delar av energin transporteras uppåt i atmosfären inte som strålning utan genom att luft värms upp vid markytan, stiger uppåt och avger värmen på högre höjd där atmosfären är mindre ogenomskinlig för IR.
Citera
2016-05-12, 21:02
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den fungerar både för vätskor och gaser. För jorden ger en ren strålningsberäkning en alldeles för hög temperatur vid jordytan, man måste ta med att delar av energin transporteras uppåt i atmosfären inte som strålning utan genom att luft värms upp vid markytan, stiger uppåt och avger värmen på högre höjd där atmosfären är mindre ogenomskinlig för IR.
Tack, men jag bor i första världen, och har därför ägt ett element i hela mitt liv, och av den anledningen kunnat dra slutsatsen att värme (varm luft) stiger.

Växthus blir varma för att de stänger inne luft och infraröd värme, som skapas när ljusstrålning träffar allt annat än glaset, dvs. marken.

Sen existerar även vanlig värmestrålning, som kan ske oavsett material. Även i vakum sker värmeöverföringar (heat dissipation). Vad är det jag inte förstår?

Menmen, fortsätt försvara bottenslam, trots inlägg som dessa:
Citat:
Kan du leverera ett enda bevis för att co2 orsakar hotfulla klimatförändringar?
Hur orkar man ens?
Citera
2016-05-12, 21:07
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Tack, men jag bor i första världen, och har därför ägt ett element i hela mitt liv, och av den anledningen kunnat dra slutsatsen att värme (varm luft) stiger.

Växthus blir varma för att de stänger inne luft och infraröd värme, som skapas när ljusstrålning träffar allt annat än glaset, dvs. marken.

Sen existerar även vanlig värmestrålning, som kan ske oavsett material. Även i vakum sker värmeöverföringar (heat dissipation). Vad är det jag inte förstår?

Hur orkar man ens?

Du har FORTFARANDE inte förstått det grundläggande i Bottenslams argument. Lägg ner med hackandet och kom med motargument istället.
Citera
2016-05-12, 21:16
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bottenslam har faktiskt rätt i att ett växthus i huvudsak fungerar genom att glaset hindrar konvektion, inte strålning, även om strålningseffekten inte är helt försumbar som han tycks tro.

Det var en konstig beskrivning. Om det som i din beskrivning bara handlade om att ljuset studsade omkring utan att absorberas skulle det förr eller senare nå ut igen och man skulle inte få någon uppvärmning av bilen. Denna beror istället på att ljuset delvis absorberas på alla ytor det träffar. Någon bra analogi till växthuseffekten blir det ändå inte.

Inte någon direkt bra beskrivning. Visserligen nämns konvektionen i förbigående, men ur figurerna och huvusakliga texten kan man få för sig att det är absorbtionen av IR som är viktigast. Jag tycker wikipedia som så ofta är mer upplysande:
https://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse#How_greenhouses_work
Har du möjligtvis koll på hur koldioxiden hindrar konvektion(om det är så att detta är den främsta orsaken till koldioxidens växthusegenskaper) ? Jag med många trodde nog att klimatpåverkan som koldioxiden har främst berodde på att den reflekterade strålning?
Eller belyste du bara att det inte är den huvudsakliga orsaken i växthus, bokstavliga sådana?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-05-12 kl. 21:44.
Citera
2016-05-12, 21:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Hahahahahaha nej. Du gillar honom bara för att han låter seriös, men hans debattstil är otroligt förvrängd, med tanke på källorna han kommer med. Global uppvärmning är ett erkänt fenomen, och han kan inte acceptera det. Man är ett skämt till människa om man inte kan det.
Min fetning: Att jorden är uppvärmd, ja, men absolut inte att ökningen av co2 skulle innebära en skadlig ökning av uppvärmningen.

Vi kanske ska vara mer oroad för en ny Fimbulvinter. Att det finns fog för att den gamla nordiska mytologiska fimbulvintern verkligen inträffat verkar forskarna få upp ögonen för. Inget talar för att det inte kan hända igen.
Citera
2016-05-12, 21:30
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Min fetning: Att jorden är uppvärmd, ja, men absolut inte att ökningen av co2 skulle innebära en skadlig ökning av uppvärmningen.

Vi kanske ska vara mer oroad för en ny Fimbulvinter. Att det finns fog för att den gamla nordiska mytologiska fimbulvintern verkligen inträffat verkar forskarna få upp ögonen för. Inget talar för att det inte kan hända igen.
Hjärnskada. Det finns artiklar om hur stora mängder klimatforskare blir deprimerade av sitt jobb. Antar att det bara är tankefoster.

Global uppvärmning sker, orsakar redan skada https://www.reddit.com/r/environment/ och håller på att öka exponentiellt. Förstår inte varför det finns så många förnekare/förnekarvarianter just på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Och det du och dina likar som får mig att hålla mig ifrån debatten här. Och jag lovar, det beror inte på dina brillianta inlägg fyllda av fakta och sakkunnighet.
Bad om en förklaring, fick precis inget förutom tomma ord. Tack för inget. Får väl bara anta att du är värsta sortens förnekare, som varken tror eller vill tro på global uppvärmning för att... tja, vad ska vi gissa... för att du gillar bilar?
Citera
2016-05-12, 21:34
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Hjärnskada. Det finns artiklar om hur stora mängder klimatforskare blir deprimerade av sitt jobb. Antar att det bara är tankefoster.

Global uppvärmning sker, orsakar redan skada https://www.reddit.com/r/environment/ och håller på att öka exponentiellt. Förstår inte varför det finns så många förnekare/förnekarvarianter just på Flashback.

Bad om en förklaring, fick precis inget förutom tomma ord. Tack för inget. Får väl bara anta att du är värsta sortens förnekare, som varken tror eller vill tro på global uppvärmning för att... tja, vad ska vi gissa... för att du gillar bilar?
När blev reddit en vetenskaplig källa?
Nån nivå får man ha i tråden. Är ingen purist som kräver peer reviewade källor till allt, varje citat ska bedömas på egna meriter. Men reddit, det är ju ett forum, länka åtminstone till ett enskild inlägg där.
Citera
2016-05-12, 21:38
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Ja, jag håller med om att sådana där länkar orsakar skada, du som misstar dem för klimatforskning är ett lysande exempel på det. Du förstod aldrig det där jag skrev om bekräftelseforskning, eller hur?

Citat:
Du fick en, du förstod det bara inte.
Citera
2016-05-12, 21:39
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
När blev reddit en vetenskaplig källa?
Nån nivå får man ha i tråden. Är ingen purist som kräver peer reviewade källor till allt, varje citat ska bedömas på egna meriter. Men reddit, det är ju ett forum, länka åtminstone till ett enskild inlägg där.
Reddit skriver inga artiklar, likaså inte heller wikipedia. Därremot finns det en bra samling artiklar där, som hålls konstant relevanta då de har en algoritm som filtrerar bort äldre, mindre populära artiklar.

Utmärkt sätt att hålla sig informerad, vilket var syftet. Vill man bli informerad om hur jorden tar skada (vilket var påståendet) så är den där subredditen en utmärkt källa.
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, jag håller med om att sådana där länkar orsakar skada, du som misstar dem för klimatforskning är ett lysande exempel på det.
Men vad ska man säga, grattis till er lilla cirkelrunk av "global uppvärmning orsakar inte skada!". Måste kännas bra att kunna förneka vad 97% av forskare världen runt etablerat som fakta, för att det klimatet temporärt är "okej" i just Sverige.
Senast redigerad av Ree81 2016-05-12 kl. 21:44.
Citera
2016-05-12, 21:48
Medlem
Citat:
Och detta är alltså vad som kallas konvektion som du nyss trodde var relevant bara i vätskor.
Citat:
Jag är inte så polariserad att jag bara påpekar när ena sidan gör fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in