2016-05-12, 10:42
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vad är ett RUT nummer i Chile

http://datos.24x7.cl/rut/11549112-1/

Personnummer? Verkar också finnas på adressregister i Santiago

Först: tack 2006 för uppgift om MS bolag. Det är alltså den enskilda firman "Firma Mona Sahlin". Men brevet till Hansdelsbanken från 2015 är censurerat (av Expressen?). Det står att HLS är anställd "av min egna firma, Mona Sahlin XXXXXXXXX (F-skattesedel finns)". Mina 9 X står för att det är ett ord med ungefär 8-10 bokstäver som är överstruket. Bolaget skulle t.ex. kunna heta Mona Sahlin Enterprise, men det kan inte ha något ord framför "Mona Sahlin" . (När jag skrivit detta slår det mig att jag kan vara helt fel ute, kanske anger hon sitt personnummer som en del av företagsnamnet).

Tokugawa: RUT beskrivs på spanska här, https://es.wikipedia.org/wiki/Rol_%C3%9Anico_Tributario det är ett chilenskt personnummer, ursprungligen för skattskrivning (Tributario). ASrtikeln anger att ett nummer aldrig ändras, jag skulle tro utan att veta säkert att förekomsten av ett RUT-nummer för HLS bara innebär att han någon gång i livet varit folkbokförd i Chile. Också utlänningar som är verksamma i Chile får RUT.

Jag har försökt dechiffrera MS kontoutdrag hos skatteverket (SKV), det som syns i inslaget från Expressen.

3 april (ingående ställning) var hon skyldig skv 244031 och därtill kfm 25164. Svk debiterar ytterligare preliminärskatt 13 april om 3798. Förmodligen för hennes preliminärdeklaration för företaget. Hon åker på en kostnadsränta hos skv om 2935 men gör en hastig inbetalning om exakt 60000 den 22 april. Efter detta har hon en skuld hos skv om 190764 kr. men den skulden nollar skv genom att föra över hela skulden till kfm.

Kortfattat har MS nu en skuld hos kfm om 215 tkr.

Detta är inte avsett som skaller om MS. Kfm borde ha införsel i hennes lön, hon har helt enkelt inte några 60 tkr att betala HLS.
Citera
2016-05-12, 10:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Korrekt. Men fulmedia hänger hellre ut sosseliket Mona den lilla tid hon har kvar i mediabruset. Var kan en sådan figur fått sådana pengar från?
Sant men det är Mona Sahlin som har störst medialt intresse, och för att Sahlin ska kunna skriva på falska intyg måste hon även känt till att HLS har andra inkomster (varför skulle han annars behöva falska intyg). Så drevet mot Sahlin är i mina ögon korrekt.
Citera
2016-05-12, 10:50
Medlem
Jag måste erkänna att jag med sadistiskt njutning följer tråden. Kaplan, Romson och nu vår tidigare statsministerkandidat Mååna, ser ut som en tanke, men vem härnäst?

Mååna kan nu sätta på ringen på andra handen, för hon är ju ganska ägd nu.
Citera
2016-05-12, 10:53
Medlem
Undrar hur media hade agerat om hon varit en man!
Citera
2016-05-12, 11:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Fd polis. Han har väl dragit in en del på sin detektivbyrå. Vita samt svarta pengar gissningsvis. Mona är ju inte så pigg på att betala skatt, verkar det som.

edit: i synnerhet inte skatta för personskydd. Det ska demokraturen betala.

Livvakten har inget företag. I så fall driver han något som faktureras via någon annans företag.
Citera
2016-05-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Säkert på samma sätt som för Sven Otto Littorin
när drevet gick som värst
Citera
2016-05-12, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Hade den äldre manliga politikern skrivit på påhittade intyg för lån åt en 15 yngre kvinnlig kollega som han dessutom kämpat med att få ha som underställd, och vilken lever ett lyxliv hade ord som patriarkat, kvinnosyn och manschauvinism haglat.

Nu kan situationen vara helt omvänd men orden är det inte.
Det borde vara något att reflektera över i en egen tråd.
Citera
2016-05-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Hade den äldre manliga politikern skrivit på påhittade intyg för lån åt en 15 yngre kvinnlig kollega som han dessutom kämpat med att få ha som underställd, och vilken lever ett lyxliv hade ord som patriarkat, kvinnosyn och manschauvinism haglat.

Nu kan situationen vara helt omvänd men orden är det inte.
Det borde vara något att reflektera över i en egen tråd.

Det finns tyvärr gott om män med makt som faller för söta flickor som fnissa gulligt och ger dem förmåner och karriär på bekostnad av andra kompetenta kvinnors karriärer, något som dessa kvinnor också utnyttjar. Inte minst Mona har gått den vägen tidigare i sitt liv. Det blir tufft när man når inkompetensgränsen utan att längre vara söt liten flicka,
Citera
2016-05-12, 11:21
Medlem
Frågan är väl om Mona Sahlin visste att "spöket" har svarta inkomster,om det är från grovt kriminell verksamhet så är ju det besväranade för M.S
Citera
2016-05-12, 11:24
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Advokat Borgström påstår att Mona är "oskyldig" och att "felskrivningen" kommer att "redas ut".

http://www.expressen.se/nyheter/borgstrom-det-dar-kommer-att-redas-ut/

Var det rent juridiskt sett ett misstag av MS att avgå så snabbt? Kan avgången rent av ses som ett erkännande av skuld då drevet knappt ens hunnit uppstå vid tidpunkten och därför inte kan vara huvudorsaken till att hon lämnade det sjunkande skeppet?
Citera
2016-05-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Flera alternativ till förklaringar har förekommit i tråden, ingen verkar helt sannolik.
Kan det vara en tidig demenssjukdom som har drabbat henne? Och en f.d livvakt som vet om det och skyddar henne mot att det avslöjas genom att jämt finnas till hands och stötta henne. Men som även passar på att utnyttja hennes tillstånd för egen vinning.
Bara en ny spekulation bland många andra.
Bra tanke!
Kanske den rimligaste hittills.
En begynnande demens behöver inte ha inkräktat på hennes personlighet ännu, så hon kan visst helt glatt skrivit på vad som helst i all sin storhet.

Finns det en möjlighet att Spöket kan ha haft tillgång till hennes dator och mailkonto? Betrodd som han var, beskyddare som han var?
Om han skrivit själv och fläskat till med en etta för mycket, så måste hon "erkänna ett misstag"?
Citera
2016-05-12, 11:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och hur gammal är PG Gyllenhammar? Över 80.. och han fick just ett barn med en 40åring..

Det är nog mycket roligare att köra en lyxbil och bo på solsidan än ratta en gammal Volvo och bo i medelklassvillan..

Jag är inte hundra på att jag oreserverat håller med dig. Även om jag skulle ha enorma summor att röra mig med lagligt är det tveksamt om jag skulle välja en livsstil som drar blickar till sig och riskerar göra mig måltavla för människor med stort våldskapital och få spärrar som vill ta genvägar till rikedom.

Jag vet åtskilliga människor i min bekantskaps/umgängeskrets som lätt skulle kunna cascha långt över 10 miljoner utan att det direkt skulle påverka deras portmonnä och de bor bra men relativt anspråkslöst i övre medelklassområden. De sticker inte ut. Vissa av dem väljer stora motorer i sina i övrigt alldagliga bilar men de flesta kör lågmälda svenssonbilar.

Kontentan är att många som hederligt har mycket pengar tycker inte om att skylta med det. R8 Spider skriker "titta på mig".

Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Dagens artikel i Expressen innehåller vad jag misstänker är en felskriven mening, som kan förvirra till bilden av situationen ytterligare:

http://www.expressen.se/nyheter/livvakten-kopte-lyxbil-med-sahlins-intyg/

I Expressens originalartikel som länkas av det fetade framgår inte att Solsidan-intyget används för att få lån. Expressen påstår i originalartikeln att intyget använts för att lura en bostadsrättsförening, inte en bank.
Sannolikt handlar detta om vanligt journalistisk slapphet, men kan vara viktigt för oss i tråden att hålla reda på vad som är korrekt och inte, i den mån det är möjligt.

Nåväl, tack vare dagens Expressen-artikel verkar det iallafall ytterst sannolikt att det äldre intyget använts för att Spöket skulle kunna lura till sig kredit för sin första lyxbil.

Lyxbil-intyget ser ut att sänka bulvanhypotsen, eftersom bilen uppenbarligen inte var ämnad för Sahlin. Det är heller inget objekt man kan sälja och göra vinst på.

Det är också den slutgiltiga spiken i kistan på Lars "Cornucopia" Wilderängs fria fantasier om att Spöket skulle ha tillgång till stora mängder kapital. En person med seriösa mängder kontanter behöver naturligtvis inte bluffa till sig en bil på kredit.

Varken lyxbilen eller bostadsrätten framstår i nuläget som investeringar i en gemensam framtid för Sahlin och Spöket. Snarare handlar det om ren lyxkonsumtion för Spöket, som möjliggjorts av Sahlins fiffel.

Sahlin har alltså ett mycket gott öga till Spöket. Hon har fixat in honom i en glassigt anställning där han inte behöver arbeta, ljugit ihop intyg så han kunnat låna till lyxbil, grejat VIP-parkering på skattebetalarnas bekostnad, trixat in hans släkting på praktik, samt ljugit ihop ett annat intyg för att han ska kunna bosätta sig på gräddhyllan.

Hon har gått mycket, mycket långt för att överösa Spöket med förmåner och lyx.

Varför?

Kan det vara så att hon bara är upp över öronen olyckligt kär i Spöket, vilket han utnyttjat till max?

Kan inte lånen ha varit täckmantel för att tvätta svarta pengar?
Av de teorier som hittills presenterats tycker jag teorin att spöket utövat utpressning eller tryck på Sahlin känns mest trolig. Omfattningen och typen av tjänster tycker jag lite lutar åt det.

Det kan ju vara så att Mona har stort kapital på utländska konton från personer/organisationer/myndigheter hon för sitt liv inte vill ska komma fram. Att känslan av att vara utvald och ha enorm ekonomisk makt gjort henne fartblind. För henne med kanske åtskilliga tiotals miljoner på konto utomlands är ett sketet papper sak samma.

Oavsett vad så känns det som Mona har politiskt och offentligt förbrukat sina nio liv många gånger om. Om hon åker dit, frågan är om hennes liv för första gången på allvar är i fara? Vad vet hon och om vilka och bedömer de att de kan lita på Mona...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in